کد خبر: 670347
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۱۳:۰۴:۰۳
| |

همه‌چیز درباره یحیی السنوار؛ «شاهین»ی که تل‌آویو او را به عنوان «خطرناک‌ترین» مرد تلقی کرده

السنوار که اکنون ریاست حماس را برعهده گرفته است؛ شخصیتی است که هیچ احساس مثبتی نسبت به اسرائیل ندارد، در مقابل محافل امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان به دیده یک تهدید و خطر به وی نگاه می‌کنند به طوری که تل آویو او را به عنوان خطرناک‌ترین مرد علیه منافع خود در منطقه طبقه‌بندی کرده است.

همه‌چیز درباره یحیی السنوار؛ «شاهین»ی که تل‌آویو او را به عنوان «خطرناک‌ترین» مرد تلقی کرده
کد خبر: 670347
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۱۳:۰۴:۰۳

پیش از آنکه از شهادت «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک هفته سپری شود، رسانه‌ها بیانیه‌ای از این جنبش مبنی بر انتخاب «یحیی سنوار» به عنوان جانشین شهید هنیه منتشر کردند.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، السنوار که اکنون ریاست حماس را برعهده گرفته است؛ شخصیتی است که هیچ احساس مثبتی نسبت به اسرائیل ندارد، در مقابل محافل امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان به دیده یک تهدید و خطر به وی نگاه می‌کنند به طوری که تل آویو او را به عنوان خطرناک‌ترین مرد علیه منافع خود در منطقه طبقه‌بندی کرده است.

السنوار- که اسرائیل را می‌شناسد و اسرائیل نیز از شخصیت وی آگاه است – از قلب میدان نبرد، ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس را بر عهده گرفته است در حالی که اسرائیل با تمام توان مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی و کمک و پشتیبانی غربی به دنبال دست یافتن به وی است.

چهارمین رئیس حماس؛ دلالت‌ها و پیام‌ها

السنوار این مسئولیت را به عنوان چهارمین رهبر حماس پس از موسی ابومرزوق، خالد مشعل و شهید اسماعیل هنیه که این سمت را عهده‌دار بودند، در اختیار می‌گیرد.

اما نکته جالب توجه این است که این انتخاب به اندازه سایر احزاب و نیروهای سیاسی در جهان عرب و حتی در اسرائیل که رهبران سیاسی آن به هنگام تشکیل دولت یا قرار گرفتن در سمتی شاهد درگیری شدیدی هستند،انتخاب السنوار زمان و تلاش زیادی نبرد.

اگرچه واکنش سریع مردمی در شبکه‌های اجتماعی به انتخاب السنوار بازتاب زیادی داشت اما پیام‌های این انتخاب نسبت به اسراییل قوی و تأثیرگذار بود از جمله برجسته‌ترین این پیام‌ها عبارتند از:

*قدرت پاسخ به تجاوزات اسرائیل: السنوار به گفته رسانه‌های اسرائیلی و امنیتی، نماد «شاهین» در درون حماس و یکی از قوی‌ترین و سرسخت ترین عناصر آن نسبت به اشغالگران به شمار می‌رود.

*پیام اجماع: حماس تاکید کرد که تصمیم برای جایگزینی السنوار در دفتر سیاسی پس از هنیه به اتفاق آرا اتخاذ شده است، که با امیدهای اسرائیل برای ایجاد شکاف بین رهبران جنبش که بیش از همه از اسرائیل آزرده هستند و بیشترین توانایی را برای افزایش خشم و درد در میان اسرائیلی‌ها دارند، در تضاد است، این بدین معنی است که تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی میان حماس که تل‌آویو روی آن امید بسته بود، کاملا برعکس نتیجه داد.

*تداوم نماد طوفان الاقصی: نام السنوار به طور خاص با طوفان الاقصی مرتبط است و همچنین نمادی از ناکامی‌های اسرائیل در سیاست مستمر خود برای ترور رهبران جنبش و دستیابی به آنهاست، معنای این سخن آن است که حماس تصمیم گرفته بیش از پیش به نگرانی و خشم اشغالگران دامن بزند و علیرغم گذشت ۱۰ ماه از جنگ مستمر علیه غزه، به گزینه رویارویی نظامی با قدرت ادامه دهد.

*بازگرداندن امور سیاسی به میدان: پس از سالیان متمادی که سیاست در دست گروه رهبران حماس که در خارج از غزه حضور دارند، قرار داشت، اکنون سیاست به میدان بازگشته است و به نظر می‌رسد در نتیجه لجاجت نتانیاهو و مخالفت وی با هرگونه امتیازدهی، عرصه سیاسی و مذاکرات به بن‌بست رسیده است.

*ترور شهید اسماعیل هنیه موجب شد تا بسیاری از فرصت‌های مذاکره را که در اختیار میانجی‌ها بود از بین ببرد و با خون شهید هنیه به محاق برود، اکنون بلندترین صدا مربوط به رزمندگان است هرچند که تیم مذاکره‌کننده طبق گفته اسامه حمدان نماینده حماس در لبنان، همانند زمان هنیه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

با رسیدن السنوار به ریاست دفتر سیاسی جنبش، پس از آن که او رئیس قوی‌ترین و مهم‌ترین بخش آن یعنی نوار غزه و طراح اصلی عملیات طوفان الاقصی بود، تحقق آمال و آرزوهای اسرائیل در شکست سریع غزه دورتر از همیشه به نظر می‌آید و با هر بار ترور رهبران حماس، خشم غزه شدیدتر شده و مسیر و طرح انتقام بیشتری به وجود می‌آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها