کد خبر: 674314
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ۱۸:۴۰:۴۶
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دو دهه بعد از ۱۱ سپتامبر زنان افغانستان همچنان در همان شرایط

سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر باعث شد تا رسانه‌ها به ابعاد مختلف و تبعات این حادثه بپردازند.

دو دهه بعد از ۱۱ سپتامبر زنان افغانستان همچنان در همان شرایط
کد خبر: 674314
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ۱۸:۴۰:۴۶

سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر باعث شد تا رسانه‌ها به ابعاد مختلف و تبعات این حادثه بپردازند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه نیویورک تایمز به مناسبت سالگرد این حادثه به شرایط زنان افغانی ۲۳ سال بعد از حادثه‌ای که باعث لشکرکشی آمریکا به کشورشان شد پردخت و عنوان کرد، داستان با شکست مواجه شده است.

به نوشته تحلیل‌گر این روزنامه، چند روز بعد از حملات ۱۱ سپتامبر بود که جورج دبلیو بوش دامنه واکنش‌های دولتش به آن را تشریح کرد.

تهاجم بی‌سابقه القاعده باعث شد تا دولت آمریکا جنگ فراگیری را تحت عنوان جنگ علیه تروریسم آغاز کند و گروه طالبان را در کانون آتش واشنگتن قرار بدهد.

بوش در رابطه با گروه افراطی که در کابل حکومت کرده و پناهگاه امنی برای رهبران القاعده ایجاد کرده بودند، گفت: مردم افغانستان در معرض وحشیگری قرار دارند، بسیاری از آنها دچار گرسنگی هستند و شمار زیادی هم از آنجا گریخته‌اند، به زنان اجازه تحصیل داده نمی‌شود، به خاطر داشتن تلویزیون به زندان می‌روند و فقط در چارچوب روش‌های دیکته‌شده رهبران این گروه امکان انجام مناسک دینی وجود دارد، اگر مردی ریشش به قدر کافی بلند نباشد به زندان می‌رود.

اما اکنون یعنی ۲۳ سال بعد از ۱۱ سپتامبر، جنبش طالبان باز هم بر این کشور حکومت می‌کند، تفسیر آنها از عقاید اسلامی همان قانون کشور است، بار دیگر رفتارهای سرسختانه آنها جامعه افغانستان را خفه می‌کند، زنان افغانستانی همچون نسل قبلی از رفتن به مدرسه منع می‌شوند، حق نجام هیچ کاری را ندارند، حتی اجازه ندارند چهره خود را در اماکن عمومی نمایان سازند یا صدای شان را بلند کنند.

مشکلات زنان افغانستانی در سال ۲۰۲۴ بیانگر سرنوشت تاریک حماسه نقش‌آفرینی  ایالات متحده در این کشور است که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، این یک داستان مملو از فجایع، بلندپروازی، ماجراجویی و فساد است که به طور خلاصه یک ماجرای شکست‌خورده است.

دولت‌های متعاقب آمریکا ده‌ها میلیارد دلار برای بازسازی این کشور هزینه کردند، از دولت همواره شکننده و وابسته به واشنگتن در کابل حمایت کردند و طی دو دهه در راس درگیری‌های خونین زیادی قرار داشت اما دست آخر جنبش طالبان مجدداً نیروهای مورد حمایت آمریکا را در سال ۲۰۲۱ سرنگون کرد، این حادثه زمانی رخ داد که نیروهای آمریکایی و ائتلاف ناتو طرح عقب‌نشینی خود را از افغانستان اعلام کرد و همه را در شوک فرو برد، گرچه این امر برای طالبان به عنوان طرف پیروز به مثابه تحقق دیدگاه آنها به جهان و تاریخ امتشان تفسیر شد.

در این بین، مردم فقیر افغانستان در حال پرداخت هزینه این امر هستند، کشور در چنگال یک بحران انسانی گرفتار است که طی دهه‌های جنگ و برنامه شکست‌خورده توسعه تا تبعات شیوع ویروس کرونا، رکود بزرگ اقتصادی و فروپاشی ساختار بانکی شدیدتر هم شده است، به نحوی که بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

اخیراً نیز اسوشیتد پرس گزارش داد، رژیم طالبان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مربوط به رذیلت و فضیلت را در ۱۱۴ صفحه و ۳۵ بخش منتشر کرده است.

در یکی از بخش‌های آن، زنان ملزم به پوشاندن تمام بدن خود در تمامی اوقات در اماکن عمومی هستند و پوشاندن صورت نیز برای جلوگیری از اغواگری و اغوا شدن دیگران الزامی است.

به خاطر اینکه صدای زن وسوسه‌انگیز است، شنیدن آن در حال آواز خواندن یا تلاوت یا صدای بلند در اماکن عمومی ممنوع است، زنان حق نگاه کردن به مردانی را که ارتباط فامیلی یا همسری ندارند نداشته و این امر در مورد مردان هم صدق می‌کند.

بر اساس ماده ۱۷ این دستورالعمل انتشار تصاویر موجودات زنده ممنوع است.

ماده ۱۹ هم تاکید دارد پخش موسیقی و سوار کردن مسافران زن تنها در خودرو ممنوع است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها