کد خبر: 674316
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۱۰:۴۶:۴۴
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ فرسایشی حاصل فرایند نوسان جنگ و صلح در جنوب لبنان

در حالی که درگیری حزب‌الله و اسرائیل این روزها وارد دوازدهمین ماه خود شده، این منطقه در حال حاضر خود را نه تنها بین جنگ و صلح، بلکه ضلع سومی به نام جنگ فرسایشی یافته است.

جنگ فرسایشی حاصل فرایند نوسان جنگ و صلح در جنوب لبنان
کد خبر: 674316
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۱۰:۴۶:۴۴

سید عماد حسینی- در حالی که درگیری حزب‌الله و اسرائیل این روزها وارد دوازدهمین ماه خود شده، این منطقه در حال حاضر خود را نه تنها بین جنگ و صلح، بلکه ضلع سومی به نام جنگ فرسایشی یافته است.

به اعتقاد کارشناس عرب در شرایطی که اخیراً پیامی از یحیی السنوار برای رهبران سید حسن نصرالله منتشر و موضع ستایشگرانه او از رهبران این حزب هم رسانه‌ای شده، تحلیل‌ها از احتمال‌های نسبتاً قوی جنگ و از آن کمتر صلح سخن می‌گویند.

با این حال، لبنان با احتمال سومی به نام ادامه شرایط کنونی و ورود به گردونه یک جنگ فرسایشی طولانی‌مدت هم مواجه است.

این مساله البته صرفاً نظر کارشناسان نبوده بلکه برخی از مسئولان حزب‌الله هم در مناسبت‌های مختلفی آن را اعلام کرده‌اند.

به گفته این مسئولان،جبهه جنوب وارد فاز جنگ فرسایشی بلندمدت شده و این جنگ حداقل تا بعد از انتخابات آمریکا هم ادامه پیدا می‌کند.

روزنامه لبنانی الاخبار هم در این رابطه به نقل از مسئولان حزب‌الله خبر داد، شرایط به سمت و سویی می‌رود که ظاهراً درگیری دایر در جنوب لبنان حداقل تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ادامه پیدا می‌کند، این در حالی است که اگر شرایط نقل و انتقال قدرت و استقرار دولت جدید در آمریکا را هم به آن بیفزاییم، نباید ماه‌های اولیه سال جدید میلادی هم منتظر راه حلی برای بحران باشیم.

علاوه بر آن، آنچه که شاید سناریوی ادامه بلندمدت جنگ فرسایشی را تقویت کند، مواضع صفر و یکی هر دو طرف درگیری است.

در شرایطی که اسرائیل داعیه حمله همه‌جانبه و حتی بازگرداندن لبنان به عصر حجر را در رسانه‌ها دارد و تاکید می‌کند که در حل توافقی در آینده حزب‌الله باید به طور کامل منطقه جنوب لبنان را پشت رود لیطانی ترک کند.

حزب‌الله لبنان هم امروز قدرت خود را به رخ اسرائیلی‌ها کشید و علاوه بر استقرار در طول خط مرزی در جنوب لبنان باعث خروج و فرار حدود ۱۵۰ هزار شهرک‌نشین از شهرک‌های مناطق شمالی فلسطین اشغالی شده است.

حزب‌الله همچنین سعی کرده است طی ۱۱ ماه گذشته از حداقل امکانات تسلیحاتی خود برای تحقق این امر استفاده کند و گاهاً چشمه‌های از توانمندی خود را هم به رخ دشمن کشیده است.

پس حزب‌الله هم، آن حزب‌الله پایان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ نیست و در کنار معادلات جهانی به طور حتم شرایط آتش‌بس بین دو طرف بازگشت به شرایط قطعنامه ۱۷۰۱ نخواهد بود.

با وجود این، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان بر این باورند که همچنان هر نوع حل و فصلی برای پایان جنگ غزه می‌تواند بقیه پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی حتی مساله اوکراین را هم تحت‌الشعاع خود قرار دهد، زیرا امروز ثابت شده است که پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی بیش از آنچه تصور می‌شود در یکدیگر تداخل پیدا کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها