کد خبر: 676674
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

نتانیاهو در ورطه جنون شکست‌ناپذیری

تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت تحریریۀ روزنامۀ محافظه‌کار دی‌ولت در یادداشتی که 19 سپتامبر 2024 در این روزنامه منتشر شد، از موضع راست سیاسی به نقد سیاست نتانیاهو پرداخته و او را دچار جنون خودبزرگ‌بینی و شکست‌ناپذیری دانسته است. متن کامل این یادداشت با ترجمۀ مرجانه فشاهی در ادامه می‌آید.

نتانیاهو در ورطه جنون شکست‌ناپذیری
کد خبر: 676674
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ۱۰:۰۰:۰۰

ژاک شوستر، تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت تحریریه روزنامۀ محافظه‌کار دی‌ولت در یادداشتی که 19 سپتامبر 2024 در این روزنامه منتشر شد، از موضع راست سیاسی به نقد سیاست نتانیاهو پرداخته و او را دچار جنون خودبزرگ‌بینی و شکست‌ناپذیری دانسته است. متن کامل این یادداشت با ترجمۀ مرجانه فشاهی در ادامه می‌آید.

ظاهراً سازمان مخفی اسرائیل منطقه ضاحیه در جنوب لبنان را بمباران کرده است. اما در ارزش استراتژیکی انفجارهای پیجر و سایر وسایل ارتباطی جای تردید است. این عمل واقعاً بر ضعف بنیادی کابینه نتانیاهو اشاره می‌کند که خطر بزرگی برای اسرائیل است. اینگونه یه نظر می رسد که اسرائیل توانسته است که قدرت خود را به نمایش گذارد. در این زمینه مدعی هستند تنها در یک دقیقه هزاران دستگاه پیجر را در لبنان منفجر کرده است؛ دستگاه ارتباطی که بیش از همه توسط ‌حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا محل این دستگاه‌ها را‌ نمی‌توان تعیین کرد. بر اثر این رویداد شماری از استفاده‌کنندگان آن کشته و یا زخمی شده اند. اما آیا این اقدام برای اسرائیب ارزش استراتژیکی دارد؟ آیا این ضربه ‌حزب‌الله را تضعیف می‌کند؟ آیا به این می‌انجامد که از ضربات روزانۀ راکت‌ها و پهپادهای خود به شمال اسرائیل اجتناب ورزند؟ آیا پس از حمله ضربتی سازمان مخفی، احتمالاً ‌حزب‌الله دیگر قادر نیست به ضربات علیه اسرائیل تحقق بخشد؟ آیا به آزادی گروگان‌ها کمک می‌کند؟ یا اینکه وضعیت اسرائیل را بیشتر به خطر می‌اندازد؟

پاسخ‌ها به این سئوالات چندان درکی از ماجرا ندارند، اما آشکار می‌کنند که اسرائیل با وجود قدرت نظامی خود تا چه حد ضعیف است. 

کمبود قدرت تفکر استراتژیک: کابینه اسرائیل - با نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در رأس آن - فاقد قوۀ ادراک استراتژیک است که برتری اسرائیل را در تمام مدت جنگ تا‌کنون رقم زده. در واقع، همۀ نخست‌وزیر‌ها استعداد یک موشه دایان، وزیر سابق دفاع - یا اسحاق رابین - وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر سابق اسرائیل - آگاه از این موضوع بودند که اسرائیل، این سرزمین کوچک، به وسعت ایالت هسن در آلمان، در محدودۀ پانصد میلیون عرب هیچ‌گاه‌ نمی‌تواند قدرت بزرگی باشد. بنابراین، هر تصمیمی، در نهایت، در موارد جدی می‌تواند روی موجودیت کشور تأثبر  بگذارد.

برعکس، نتانیاهو و جوانان بزن‌بهادر راست افراطی او از ظرفیت‌های اسرائیل با سهل‌انگاری‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند خسارت‌های سختی به سرزمین وارد آورد.

دلایل بیشماری برای آینده مبهم اسرائیل وجود دارد. تهدید ایران یکی از این دلایل به شمار می‌آید، و قصد نابودی اسرائیل از جانب ‌حزب‌الله و حماس هم دقیقاً به همان اندازه. دلیل دیگر، هیئت سیاسی رأس حکومت هستند؛ با رئیس کابینه ای که از ضربه به دشمن استفاده می‌کند تا خود را در قدرت نگه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها