کد خبر: 677298
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۶:۳۴:۴۸
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

پاسخ ایران به اسرائیل از منظر اقتصادی

وعده صادق ۲ باعث شد تا رسانه‌های جهانی از ابعاد مختلف به این مساله بپردازند.

پاسخ ایران به اسرائیل از منظر اقتصادی
کد خبر: 677298
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۶:۳۴:۴۸

وعده صادق ۲ باعث شد تا رسانه‌های جهانی از ابعاد مختلف به این مساله بپردازند.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی در گزارش‌های خود تاکید کردند، به محض شلیک موشک‌های بالستیک ایران علیه اهداف خود در اسرائیل قیمت نفت دچار جهش شد و بازارهای جهانی نابسامانی‌های سینوسی شدیدی را تجربه کردند. این در حالی است که بازتاب حمله جدید (وعده صادق ۲) بر اسرائیل همچنان توسط محافل اسرائیلی در حال پایش و سنجش است.

به گزارش سایت تحلیلی السیاسی، حمله موشکی ایران به اسرائیل دومین تهاجم طی شش ماه گذشته است، سپاه پاسداران روز ۱۳ آوریل گذشته نیز پهپادها و موشک‌های خود را به سوی اسرائیل شلیک کرد که در آن زمان حدود ۱.۳ میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه در بر داشت.

این بار اسرائیل اعلام کرد که شاهد حمله‌ای به مراتب شدیدتر بوده است، امری که نشان می‌دهد هزینه‌های آن برای اسرائیل بیشتر و بزرگ‌تر خواهد بود، به ویژه که ایرانی‌ها این بار از موشک‌های هایپرسونیک استفاده کرده بودند.

به اعتقاد کارشناسان، سامانه گنبد آهنین در مقابل این موشک‌ها کارایی نداشته و از مدار خارج شدند، سامانه حیتس (پیکان) که برای رهگیری موشک‌های بالستیک به کار می‌رود وارد فاز عملیاتی شدند، این در حالی است که هزینه به کارگیری این سامانه چند ده برابر بیشتر از گنبد آهنین است.

به نوشته این رسانه عربی، این مساله را هم باید مد نظر داشت که این سامانه مجبور شده است تا با ده‌ها موشک شلیک‌شده در فاصله زمانی بسیار کوتاهی مقابله کند، امری که نه تنها باعث سردرگمی سامانه پدافند هوایی اسرائیل شد، بلکه به شدت آن را تضعیف و دچار فرسودگی کرده است.

این مساله زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که سامانه‌های پدافندی اسرائیل از موشک‌های رهگیری پیشرفته استفاده می‌کنند که به شدت هم گران هستند.

روزنامه گاردین هم تاکید کردند، رهگیری موشک‌های بالستیک در هوا اصولاً جزو ماموریت‌های موشک‌های دوربرد آمریکایی و اسرائیل حیتس ۳ و حیتس ۲ است که برای اولین بار در جریان جنگ غزه مورد استفاده قرار گرفتند.

در کنار آن اسرائیل از سامانه فلاخن داود هم استفاده کرد که برای موشک‌های میان‌برد استفاده می‌شود.

در این بین، سامانه گنبد آهنین که مشهور‌‌ترین سامانه پدافندی اسرائیل محسوب می‌شود، برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد استفاده می‌شود که اکثراً حماس از غزه اقدام به شلیک آن می‌کند.

هزینه هر یک از موشک‌های حیتس آمریکایی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ۳.۵ میلیون دلار است. در حالی که هزینه هر موشک رهگیر سامانه فلاخن داود یک میلیون دلار است.

اسرائیل اخیراً خبر از کاهش شدید ذخایر موشک‌های سامانه حیتس خود کرده و خواهان شارژ مجدد آن شده است.

حمله موشکی ایران، به شکل سریعی بازارهای جهانی را هم تحت تاثیر خود قرار داد، در حالی که با سقوط اولین موشک‌های ایران در اسرائیل ارزش شیکل ۱.۴ درصد سقوط کرد و به ۳.۷۷ شیکل در مقابل هر دلار آمریکا رسید.

قیمت‌ نفت هم تحت تاثیر این حملات قرار گرفت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۷۴.۵۶ دلار رسید، در حالی که قیمت نفت خام تگزاس با ۸۸ سنت افزایش به ۷۰.۷۱ دلار برای هر بشکه رسید.

سهام اروپایی دچار افت شدید شدند و حملات انجام‌شده باعث تحول شدیدی در بازارهای جهانی شد، به نحوی که شاهد سقوط ارزش سهام در وال استریت و کاهش شاخص ناسداک شد.

روزنامه اسرائیلی گلوبس هم در گزارشی اعلام کرد، حمله ایران به اسرائیل باعث بسته شدن حریم هوایی اسرائیل برای یک ساعت شد، تمامی فرود و پروازها به حال تعلیق درآمده و هواپیماها ورودی هم به فرودگاه‌های دیگر خارج از (فلسطین اشغالی) هدایت شدند.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل هم اعلام کرد، شرکت اماراتی فلای دوبی که از زمان آغاز جنگ غزه، هشت پرواز روزانه به تل‌آویو داشت اعلام کرد تمامی پروازهایش را تا صبح پنج‌شنبه به حال تعلیق درمی‌آورد، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پروازی به اسرائیل نخواهند داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها