کد خبر: 677301
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ۱۸:۰۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ غزه و راهکارهای خروج از دایره فجایع

همزمان با آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تلاش‌ها برای آتش‌بس و توافق برای مبادله اسرا هم آغاز شد، اما کارشکنی‌های متعدد اسرائیل باعث شد تا هیچ‌گاه پیش‌نویس‌های حاصل از این مذاکرات راه به جایی نبرند.

جنگ غزه و راهکارهای خروج از دایره فجایع
کد خبر: 677301
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ۱۸:۰۵:۰۰

سید عماد حسینی- همزمان با آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تلاش‌ها برای آتش‌بس و توافق برای مبادله اسرا هم آغاز شد، اما کارشکنی‌های متعدد اسرائیل باعث شد تا هیچ‌گاه پیش‌نویس‌های حاصل از این مذاکرات راه به جایی نبرند.

کارشکنی نتانیاهو و اطرافیانش در این رابطه به حدی بود که باعث اعتراض اعضای هیات مذاکره‌کننده اسرائیلی هم شده و حتی برخی از آنها را مجاب به استفعا کند.

با این حال، گفته می‌شود اسرائیل باز هم ادعای موافقت با پیش‌نویس توافق جدیدی را کرده است.

با این پیش‌نویس شاید بتوان گفت، شمار پیش‌نویس‌های پیشنهادی صورت گرفته که از ابتدای مطرح شدن آن اعلام شد تل‌آویو با آن موافقت کرده اما بعد از آن با اضافه شدن شروط اضافی به بن‌بست و سپس شکست کشیده شد، دورقمی‌ شده باشند.

با این حال، گفته می‌شود اسرائیل بار دیگر پیشنهاد نامعقول خروج کامل حماس از نوار غزه را ارائه کرده است، در حالی که برخی از محافل نزدیک به مذاکره‌کنندگان از رایزنی و جلب موافقت سودان برای میزبانی از اعضای حماس و حتی آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده جنبش در آنجا را هم مطرح می‌کنند.

به تعبیری واضح‌تر اسرائیل بعد از ۱۲ ماه جنگ و جنایت در نوار غزه دوباره به همان نقطه اول خود بازگشته است.

اینکه رژیم صهیونیستی پیشنهاد خروج رهبران جنبش حماس و تمامی رزمندگان آن را از نوار غزه می‌دهد یا حداقل مورد بررسی قرار می‌دهد، به این معنی است که اسرائیل اعتراف می‌کند بعد از یک سال جنگ، آن هم در منطقه‌ای بسیار کوچک و محاصره‌شده، هنوز قادر به از بین بردن حماس نشده و اهداف اول و دوم نتانیاهو در درهم شکستن توان نظامی حماس و کنار زدن حضور اداری این جنبش بر نوار غزه محقق نشده است، در حالی که برای تحقق هدف سوم و بهانه اصلی این تجاوز یعنی آزادی اسرا هم دست به دامن ایجاد کریدور امن برای رهبران حماس شده است.

گرچه تصور نمی‌شود رهبران حماس و به ویژه یحیی السنوار این پیشنهاد را بپذیرند و بارها بر محال بودن پذیرش پیشنهادهایی مبتنی بر ترک وطن را اعلام کرده‌اند اما ظاهراً حامیان اسرائیل چه غربی و چه عربی تلاش خود را برای خارج کردن آبرومندانه تل‌آویو از این باتلاق ادامه می‌دهند، به ویژه که بخشی از این پیشنهاد به امکان پذیرش حضور تشکیلات خودگردان در نوار غزه توسط تل‌آویو هم اشاره دارد و می‌تواند باعث شود تا همراهی و همکاری کشورهای عربی را هم با آن فراهم سازد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها