کد خبر: 679705
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ۱۵:۵۰:۲۷
| |

ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شسکت بخورد چه می‌کند؟

رویترز در گزارشی از نقشه ترامپ در صورت شکست احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرده برداشت و گفت: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید که اگر در انتخابات ۵ نوامبر پیروز نشود، فریاد تقلب می‌زند و نتایج را نمی پذیرد - درست مانند چهار سال پیش که از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات شکست خورد.

ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شسکت بخورد چه می‌کند؟
کد خبر: 679705
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ۱۵:۵۰:۲۷

رویترز در گزارشی از نقشه ترامپ در صورت شکست احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرده برداشت و گفت: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید که اگر در انتخابات ۵ نوامبر پیروز نشود، فریاد تقلب می‌زند و نتایج را نمی پذیرد - درست مانند چهار سال پیش که از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات شکست خورد.

به گزارش ایسنا، ترامپ در ماه سپتامبر در یک گردهمایی در میشیگان گفت: «اگر ببازم - به شما می‌گویم، چه احتمالی ممکن است، تقلب میکنند ،این تنها راهی است که ما می‌بازیم، زیرا آنها تقلب می‌کنند. »

امتناع ترامپ از پذیرفتن پیروزی کامالا هریس، رقیب انتخاباتی‌اش می‌تواند آمریکا را در شرایطی به بی‌ثباتی سیاسی بکشاند، کشوری که در حال حاضر به شدت دچار شکاف شده است. پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، او و متحدانش تلاش کردند تا نتیجه را از طریق ده‌ها دعوای حقوقی باطل کنند که در نهایت نتوانستند شمارش آرا را تغییر دهند یا به تاخیر بیاندازند. او همچنین مقامات ایالت جورجیا را تحت فشار قرار داد تا آرای بیشتری برای او بیابند و حامیانش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده یورش بردند تا از تایید پیروزی بایدن جلوگیری کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی این بار این است که ترامپ اهرم های قدرت ریاست جمهوری را که در سال ۲۰۲۰ داشت، ندارد و قوانین ایالتی و فدرال جدیدی وضع شده‌اند تا تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات را دشوارتر کنند. با این حال، ترامپ و متحدانش ماه‌هاست که پایه‌های لازم را می‌سازند تا در صورت شکست در ۵ نوامبر، هیاهو کنند که این می‌تواند عواقب غیر قابل پیش‌بینی داشته باشد.

جمهوری خواهان و دموکرات ها انتظار دارند که شمارش آرا ممکن است برای چند روز پس از ۵ نوامبر به طول بینجامد، زیرا آرای پستی جدول بندی می شوند و سایر آرا شمارش و تأیید می شوند. اگر به نظر برسد که ترامپ در حال شکست است، این تاخیر به او فرصتی می‌دهد تا ادعای تقلب و تضعیف اعتماد به مقامات انتخاباتی را کلید بزند و در عین حال احتمالاً حامیانش را به اعتراض تشویق کند.

حمله حامیان ترامپ به کنگره ژانویه ۲۰۲۱

او پیش از این تهدید کرده که کارمندان انتخاباتی و دیگر مقامات دولتی را به دلیل «رفتار غیرصادقانه» به زندان خواهد انداخت، اگرچه باید ابتدا در انتخابات پیروز شود. ترامپ می‌تواند بدون انتظار برای اثبات، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و مصاحبه‌ها، پرونده خود را مستقیماً به مردم آمریکا برساند.

کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، گفت: رئیس‌جمهور ترامپ بسیار واضح گفته است که ما باید یک انتخابات آزاد و منصفانه داشته باشیم.

در میدان‌های نبرد جمهوری خواهان پیش از این بیش از ۱۰۰ شکایت پیشگیرانه در ایالت‌های تاثیرگذار تنظیم کرده‌اند که در انتخابات تصمیم خواهند گرفت تا زمینه را برای چالش‌های پس از انتخابات فراهم کند، از جمله ادعا کنند، بدون مدرک، که افراد غیرشهروند به تعداد زیادی رای داده‌اند.

هر دو حزب قصد دارند هزاران داوطلب آموزش دیده را برای نظارت بر رای‌گیری و شمارش آرا با دستور گزارش هر گونه بی‌نظمی اعزام کنند. برخی از فعالان حقوق رای نگران هستند که ناظران جمهوری خواه ممکن است اختلال ایجاد کنند، اما حزب جمهوری‌خواه می‌گوید که داوطلبان برای ماندن در چارچوب قانون آموزش دیده‌اند.

متحدان ترامپ در ایالت‌های کلیدی، همانطور که در سال ۲۰۲۰ انجام دادند - مقامات انتخابات محلی، قانونگذاران ایالتی و شاید قضات - می‌توانند از طریق ادعای تقلب و صدور گواهینامه، تایید آمار رسمی یک ایالت را به تاخیر بیاندازند. این تلاش‌ها دفعه قبل به نتیجه نرسیدند و کارشناسان قانون انتخابات می‌گویند که قوانین در این ایالت‌ها واضح است که مقامات محلی قدرت بیرون انداختن برگه‌های رأی یا منحرف کردن روند را ندارند.

پنج ایالت از هفت ایالت تاثرگذار فرمانداران دموکرات دارند، اما فعالان دموکرات نگران جورجیا هستند، که هیئت انتخابات ایالتی اخیراً به مقامات محلی اختیارات بی‌سابقه‌ای برای انجام تحقیقات داده است، اقدامی که آنها می‌گویند می‌تواند راهگشای بازیگران بد باشد که تلاش می‌کنند شمارش آرا را به تاخیر بیاندازند.

با این حال، یک قاضی جورجیا، این هفته حکم داد که مقامات محلی باید نتایج را تأیید کنند و اختیار انجام خلاف آن را ندارند. همه ایالت‌ها باید مجموع تایید شده خود را قبل از تشکیل مجمع الکترال در ماه دسامبر ارسال کنند. آن رای سپس برای تایید نهایی در ژانویه به کنگره تحویل داده می شود.

چالش‌های دادگاهی اعلام شده از سوی ترامپ و تأخیر در صدور گواهینامه می‌تواند باعث شود یک ایالت مهلت تشکیل پرونده را از دست بدهد. برخی از کارشناسان قانون انتخابات هشدار می دهند که پیش بینی چگونگی حل و فصل اختلافات حقوقی جدید در مورد صدور گواهینامه دشوار است، به خصوص اگر توسط قضاتی که با ادعاهای ترامپ موافق هستند، رسیدگی شود.

پس از انتخابات ۲۰۲۰، کنگره قانون اصلاحاتی را تصویب کرد که کار را برای کاندیدا سخت‌تر می‌کند تا چالشی را که ترامپ انجام داده بود، ایجاد کند. واضح است که معاون رئیس جمهور، که در این مورد هریس خواهد بود، هیچ اختیاری برای به تاخیر انداختن صدور گواهینامه ملی یا حذف نتایج یک ایالت، همانطور که ترامپ از پنس در سال ۲۰۲۰ خواست انجام دهد، ندارد. این اقدام همچنین مستلزم آن است که نمی توان اعتراضی به شمارش انتخابات یک ایالت وارد کرد مگر اینکه یک پنجم اعضای هر مجلس کنگره موافقت کنند. . پس از آن، اکثریت آرا در هر مجلس لازم است تا یک اعتراض معتبر شناخته شود.

در یک نتیجه دور از انتظار که هیچ یک از نامزدها به اکثریت لازم دست نیابند، مجلس نمایندگان،  رئیس جمهور بعدی را انتخاب خواهد کرد.

هر تلاشی از سوی ترامپ برای نشان دادن تقلب در انتخابات می‌تواند به طور بالقوه منجر به ناآرامی‌های داخلی شود، همانطور که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد. کارشناسانی که گروه‌های راست‌گرا را رصد می‌کنند، مانند پیتر مونتگومری، از اندیشکده لیبرال «مردم برای مسیر آمریکایی» می‌گویند که آنها کمتر نگران واکنش خشونت‌آمیز این گروه‌ها هستند تا تهدیدها  علیه کارمندان انتخاباتی که در حال شمارش آرا هستند.

مونتگومری گفت همچنین ممکن است تظاهرات خشونت آمیزی در پایتخت ایالت‌های اصلی برگزار شود. صدها نفر از افرادی که در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره دست داشتند، به دلیل اقدامات خود محکوم و زندانی شده‌اند، که یک عامل بازدارنده قوی برای دیگرانی است که ممکن است اقدامات مشابهی را انجام دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها