کد خبر: 681700
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ۱۲:۳۱:۴۸
| |

سخنگوی وزارت امور خارجه: از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع به رژیم اسرائیل استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد و از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع به این رژیم استفاده می‌کنیم و نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه: از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع به رژیم اسرائیل استفاده می‌کنیم
کد خبر: 681700
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ۱۲:۳۱:۴۸

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش فارس، وی شهادت چند تن از پرسنل ارتش در پی تجاوز رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت ۱۰ تن از مرزبانان در شهرستان تفتان در پی عملیات تروریستی را تسلیت گفت. وی به نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری هم پرداخت.

بقایی به شهادت خبرنگاران در روزهای اخیر در فلسطین و لبنان اشاره کرد و از خبرنگاران خواست به نشانه احترام با خبرنگاران المیادین و المنار و دیگر خبرنگاران از جا برخاسته و یک دقیقه سکوت کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.

وی در تشریح اقدامات ایران در خصوص اوضاع منطقه گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع عملیات نسل کشی در غزه مجموعه تحرکاتی را در دستور کار داد و اولین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را پیشنهاد داد و در حال حاضر نیز درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده‌ایم.

بقایی ادامه داد: در سطح منطقه‌ای و همه سازمان‌هایی که عضویت داریم اقدام کردیم و این روند به صورت مستنر ادامه دارد. رایزنی‌هایی که در این مدت صورت گرفت برای توقف جنایات در غزه و لبنان و تلاش برای پاسخگو کردن این رژیم انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آتش‌بس در غزه اظهاررداشت: کلمه آتش‌بس کلمه دقیقی نیست. آتش بس زمانی است که بین دو طرف برابر جنگی رخ داده باشد بهتر است بگوییم ضرورت توقف نسل‌کشی و ضرورت توقف تجاوز در غزه و لبنان. ما از ابتدا از برقراری آنش‌بس حمایت کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های عراقچی در منطقه بیان کرد: رایزنی‌های دیپلماتیک می‌تواند راه و ابزاری برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد و در این خصوص توفیقاتی نیز حاصل شد.

بقایی گفت: یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در چند هفته گذشته این لود که کشورها باید اوضاع را رصد و هر تحرک نامناسبی را به اطلاع هم برسانند. نیروهای امنیتی ما در حال رصد تحرکات رژیم صهیونیستی هستند.

وی افزود: پدافند ما به موقع وارد عمل و موفق شد بخش عمده‌ای از پرتابه‌های رژیم صهبونیستب را مهار کند.

وی گفت: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. در پاسخ خود قاطع و جدی در زمان مقتضی و زمانی که مسئولان ذیربط تشخیص بدهند، هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که از ایران خواسته به اسرائیل پاسخ ندهد و آن را اشتباه خوانده و گفته که آمریکا آماده دفاع از اسرائیل است، گفت:‌ رویکرد آمریکا همیشه روشن بوده است. باید این رژیم را مهار کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها مسیر اشتباه را دنبال کردند و این بار هم استثنا نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره نوع پاسخگویی ایران به این رژیم اظهار داشت: از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم و نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رویکرد روسیه اظهار داشت: یکی از افتخارات ایران که محصول خون هزاران شهید و پایمردی مردم ایران است، ایران متکی به قدرت خودش است و در این ۴۵ سال تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی قرار داشت و هر آنچه انجام دادیم متکی بر نیروهای مسلح و جان بر کف خود بود. این راز بقای کشور بوده و ما امنیت خود را از هیچ جایی خریداری نکردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آن چیزی که مردم و امنیت ما را بیمه می‌کند اتکا به توانمندی‌های خودمان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اعتراض و واکنشی درباره اینکه اراضی عراق مورد استفاده برای تهاجم علیه ایران قرار گرفته، داشته عنوان کرد: این امر یک وظیفه و تعهد حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی کشورهاست که مانع از چنین اقداماتی شوند. هیچ کشوری نباید خاک خود را برای اقدام تجاوزکارانه علیه کشور دیگر در اختیار طرف ثالث قرار دهد. معتقدیم هیچ کشور همسایه‌ای این اجازه را به این رژیم نداده است. با توجه به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح چنین اتفاقی افتاده است و دولت عراق حتما خودش را متعهد به اعتراض و واکنش می‌داند.

وی افزود: مراتب را به دولت عراق اعلام کردیم و امیدواریم دولت عراق واکنش‌های لازم را از طریق ثبت اعتراض در سازمان ملل بیان کنند. این رژیم هیچ حد و حدودی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی دیگر کشورها را برای تعرضات به کشورهای دیگر نقض کرده است.

وی درباره روابط ایران و مصر گفت: برای ارتقای روابط رایزنی‌ها ادامه دارد. سفر اخیر عراقچی به قاهره و در نشست بریکس در قازان، ادامه گفت‌وگوها برای ارتقای روابط در دستورکار بود و بحث شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله جیش‌ الظم به مرزبانان ایرانی و رایزنی با دولت پاکستان گفت: تروریسم در جنوب شرق ایران، پاکستان و افغانستان را آزار می‌دهد. ما و پاکستان سال‌هاست در زمینه مقابله با تروریسم با هم همکاری می‌کنیم. اگر تحولات این یک ماه را مرور کرده باشید شاهد بودید خیلی از اقدامات تروریستی در آن سوی مرز علیه اتباع و اهداف پاکستان رخ داد.

وی افزود: هم ما و پاکستان نسبت به ضرورت تقویت همکاری برای مقابله مشترک با تروریسم آگاه هستیم و موافقتنامه امنیتی بین دو کشور که چند سال قبل امضا شد و در روزهای اخیر هم توسط مجلس ملی پاکستان امضا شده مبنا و اساس خوبی برای گسترش همکاری‌ها به منظور مقابله با تروریسم است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مبارزه با تروریسم وظیفه و هدف مشترک هر دو کشور است.

بقایی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: موضع ما روشن است هم در گفت‌وگوهای دوجانبه و هم در مصاحبه‌های علنی مقام‌های ما از جمله وزیر امور خارجه به کرات اعلام کردیم و این یک موضع طبیعی است و ریشه مشکل در یک سال اخیر، هر آنچه در منطقه ما به عنوان تنش در خاورمیانه وجود دارد ریشه ان به ۸۰ سال پیش برمی‌گردد. تحولات اخیر نشان داد خودشان را بومی منطقه نمی‌دانند اگر متعلق به منطقه باشد چنین جنایاتی را صورت نمی‌دهد.

وی افزود: اگر جدیتی در توقف این وضعیت و جلوگیری از تشدید دامنه جنگ وجود داشته باشد باید از غزه و لبنان شروع شود. ابتکاراتی در این زمینه وجود داشته ولی حامیان این رژیم صداقت نداشته‌اند و توفیقی هم نداشته‌اند. چون به نظر می‌رسد هدفی برای توقف جنایت نداشته‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره باقی ماندن ایران در فهرست سیاه FATF و استفاده از ظرفیت بریکس در این شرایط اظهار داشت: بریکس ظرفیت‌های بسیار زیادی ایجاد کرده و مصوبه بریکس را نگاه کنید بسیار طولانی است و همه موضوعات را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، مالی، بانکی، سیاسی و امنیتی پوشش داده است.

بقایی ادامه داد: بریکس در مرحله تکامل خود است و شرکایی دارد که در حال افزایش است و هر کدام از شرکا توانمندی جدیدی به این ائتلاف اضافه می‌کنند. از این ظرفیت حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره FATF بیان کرد: وزارت خارجه به عنوان یکی از دستگاه‌های ذی مدخل گزارشات خود را داده و با سایر نهادهای صاحب نقش و اثر موضوع را دنبال می‌کند.

بقایی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس آمریکا درباره اینکه تا چه زمانی می‌خواهید این پاسخ‌های پینگ‌پنگی را ادامه دهید؟ گفت: رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید متوقف کند. ما در برهه‌های مختلف از خودمان خویشتنداری نشان دادیم به خاطر خیر مهم‌تر صلح و ثبات منطقه ولی متأسفانه تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی شد. حامیان رژیم باید آن را مجاب کنند دست از ادامه تجاوز و اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران بردارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رابطه را با کشورهای اروپایی دنبال می‌کنیم و به جز یکی دو کشور اعلام کرده‌ایم که با همه کشورها رابطه خود را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز نشست شورای امنیت بنا به درخواست الجزایر، چین و روسیه گفت: جلسه مهمی خواهد بود. انتظار می‌رود شورای امنیت به وظایف خود طبق منشور عمل کند. تجاوز علیه یک کشور عضو رخ داده و این شورا باید موضع محکم و قاطعی را اتخاذ کند. این انتظار طبیعی یک عضو سازمان ملل است.

بقایی ادامه داد: ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه خود می‌دانیم تمام امکانات در دسترس را استفاده و کار خود را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: دلیل اینکه منطقه نقطه تمرکز ما بود چون صلح و امنیت منطقه به کشورهای منطقه مربوط است. تماس‌های تلفنی وزیر خارجه با سایر طرف‌ها و دبیرکل سازمان ملل ادامه داشت و از هر فرصتی برای تبیین مواضع خود و تلاش برای توقف جنگ استفاده کردیم.

خبرنگاری پرسید آیا جنگنده‌های اسرائیلی در زمان تهاجم اخیر وارد فضای ایران شدند؟ که بقایی پاسخ داد: خیر.

وی گفت: نیروهای مسلح ما نشان دادند در پاسخ قاطع و پشیمان کننده به هرگونه تجاوز علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ایران به هیچ عنوان مسامحه نخواهند کرد. در عرصه دیپلماسی برای تبیین موضع ایران و نشان دادن رویکرد مسئولانه و قاطع و جدی ایران در دفاع از منافع خود به همان مسیر ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ساخت مسکن در جزایر سه‌گانه ایرانی گفت:‌ این یک امر طبیعی است در هر بخشی از کشورتان تلاش می‌کنید برنامه‌های زیرساختی و عمرانی انجام دهید.

بقایی درباره سیاست دولت در خصوص مهاجران افغان اظهار داشت: موضوع مهاجران موضوع چند بعدی و چند لایه‌ای است. یک بخش مدیریت روزمره موضوع است و یک بخش اینکه چگونه می‌خواهیم با کلیت موضوع برخورد کنیم. موضوعی است که در نهادهای ذیربط از جمله وزارت کشور و دیگر نهادها تحت بررسی است و وزارت خارجه به عنوان یکی از بخش‌های دخیل نقطه نظرات خود را اعلام کرده و هر زمان لازم باشد اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: ما دیروز و امروز از مطامع و اهداف آمریکا مطلع نشدیم، سال‌هاست با این مواجه هستیم. اینکه بخواهند قدرت دفاعی و نظامی ایران را تضعیف کنند، هدف آنهاست. ایران هیچ وقت چنین اجازه‌ای را نداده است.

بقایی تصریح کرد: برنامه دفاعی و موشکی بخش لاینفک دکترین دفاعی ماست و قطعا به این مسیر ادامه خواهیم داد.

وی گفت:‌تنها طرفی که در قرن ۲۱ در مقابل دوربین‌ها یک روند نسل‌کشی را ثبت کرد، صهیونیست‌ها هستند و تاریخ هیچ زمان فراموش نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نگرانی در خصوص کشیده شدن درگیری گسترده منطقه‌ای با اسرائیل وجود دارد؟ اظهار داشت: همیشه اعلام کرده‌ایم و سابقه و تاریخ ما نشان می‌دهد ایران هیچ وقت دنبال جنگ نبوده و همیشه در دفاع از خود با قاطعیت تمام عمل کردیم. نشان دادیم که در دفاع از خودمان تردیدی به خود راه نخواهیم داد. حتما نگران گسترش دامنه جنگ هستیم چون خود را مسئول می‌دانیم. یک بازیگری که سابقه چندین قرن در این منطقه دارد. کشوری با ریشه‌هایی مثل ایران آنقدر مسئولیت پذیر است که برای جلوگیری از گسترش جنگ تلاش کند.

بقایی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران هیچ وقت دخالتی در هیچ کشوری نداشته و بنای دخالت ندارد. همواره گفته‌ایم مردم و دولت لبنان و جریان مقاومت بخشی از آن است به دور از مداخلات و فشارهای خارجی باید بتوانند برای خود تصمیم بگیرند درباره پیشبرد هر روندی از جمله داخلی و بین‌المللی.

وی افزود: جریان مقاومت تضمین کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان بوده و این برعهده مردم لبنان و همه جریان‌هایی که در شکل گیری سیاست در لبنان ذی مدخل هستند باید درباره اوضاع داخلی این کشور تصمیم بگیرند. / فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها