کد خبر: 196221
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۳:۰۰
| |

فضانوردان «سایوز 11» زنده به زمین نرسیدند

سایوز 11 در 7 ژوئن 1971 به ایستگاه فضایی رسید و در 30 ژوئن آن را ترک کرد. با این وجود مأموریت برگشت به فاجعهٔ سایوز 11 منجر شد که در آن فشار کپسول سرنشینان هنگام آماده‌شدن برای بازگشت به زمین از دست رفت و به مرگ سه خدمه آن انجامید.

فضانوردان «سایوز 11» زنده به زمین نرسیدند
کد خبر: 196221
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در تاریخ 30 ژوئن 1971، هنگامی که «سایوز 11» قرار بود به زمین بازگردد، وارد جو شد اما پس از بازکردن کپسول تیم بازیابی سرنشینان را در حالی یافت که جان خود را از دست داده بودند.

تماس صوتی سایوز با تیم روی زمین پیش از ورود به جو قطع شده بود. گزارش شده‌است که روی صورت سرنشینان کبودی و در بینی و گوش‌هایشان خون‌ریزی مشاهده شد. بدن دوبروولسکی هنوز گرم بوده‌است و به همین خاطر پزشکان به او تنفس مصنوعی می‌دهند که مؤثر نبود. علت مرگ خفگی گزارش شد.

پس از بررسی بیشتر مشخص شد که علت بروز آسفیکسی در خدمه علمکرد نادرست یکی از شیرهای کپسول بوده‌است که باعث از دست رفتن فشار داخل آن شده. این اتفاق در 168 کیلومتری زمین باعث مرگ خدمه در طول چندین ثانیه شده‌است. از آنجایی که شیر مربوط در زیر صندلی‌ها تعبیه شده بوده سرنشینان فرصت کافی برای بستن آن پیش از دست رفتن هوای تنفسی‌شان را نداشته‌اند. جسد پاتسایف نزدیک به همان شیر پیدا شد و احتمال دارد او تلاش کرده باشد شیر را ببندد یا جلوی نشت را بگیرد اما هوشیاری خود را از دست می‌دهد. داده‌های ثبت شده از حسگرهای حیاتی فضانوردان نشان از ایست قلبی در 40 ثانیه پس از بین رفتن فشار داخل کپسول داشت. صفر ماندن فشار داخل کابین تا زمان بازگشت به جو زمین ادامه داشته‌است.

سایوز 11

بررسی‌ها نشان داد که پوستهٔ کپسول هیچ صدمه‌ای ندیده است و هیچ ترک و پارگی‌ای در آن وجود ندارد. کالبد شکافی علت مرگ کیهان‌نوردان را خون‌ریزی رگ‌های مغزی آن‌ها تشخیص داد که در نتیجهٔ تبخیر اکسیژن و نیتروژن موجود در خون آن‌ها بر اثر فشار پایین رخ داده است. در خون آن‌ها مقادیر زیادی اسید لاکتیک دیده شد که نشان از استرس شدید و ترس در لحظات پایانی زندگی‌شان دارد. با وجود اینکه امکان دارد آن‌ها تا حدود 1 دقیقه پس از شروع کاهش فشار هوشیار مانده باشند، اما تنها 20 ثانیه پس از کمبود اکسیژن کنترل بر اعضای بدن خود را از دست داده‌اند.

الکسی لئونوف که قرار بود فرماندهٔ سایوز باشد اما به علت مشکوک بودن به بیماری سل به این مأموریت نرسیده بود، در زمان شبیه‌سازی‌های سایوز کیهان‌نوردان را به بستن دستی شیرها توصیه کرده بود زیرا به عملکرد صحیح خودکار آن‌ها مشکوک بود. اما در هر صورت آن‌ها یا این توصیه را نادیده گرفتند یا اینکه در میان دستورالعمل‌های مختلفی که پیش رو داشته‌اند فراموش کردند. پس از فرود نافرجام، لئونوف شخصاً به سایوز رفت و تلاش کرد که شیر را دستی ببندند و مشخص شد که این کار تنها 1 دقیقه زمان می‌برده است، اما این کار در شرایط سخت سقوط و در سرعتی نزدیک به سرعت صوت ناممکن بوده‌است.

منبع: ویکی‌پدیا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها