کد خبر: 223753
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

۸۰ سال پیش در چنین روزی:

فرودگاه‌ مهرآباد افتتاح شد

13 مرداد سال 1317 شهر تهران صاحب یک فرودگاه بین‌المللی شد. فرودگاهی که توسط رضاخان، پهلوی اول افتتاح و پسرش محمدرضاه‌شاه، پهلوی دوم از این فرودگاه از ایران فرار کرد.

فرودگاه‌ مهرآباد افتتاح شد
کد خبر: 223753
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| 30 تیر 1337 مطبوعات به نقل از مسوولان مربوطه نوشتند: اطلاع حاصل شد ساختمان جدید فرودگاه بین‌المللی مهرآباد روز سه‌شنبه سیزدهم مرداد 1337 (سالگرد جشن مشروطیت) طی مراسمی افتتاح خواهد شد.

در ادامه این گزارش‌ها آمده است: قرار است که شاه شخصا ساختمان جدید فرودگاه مهرآباد را افتتاح کند و با افتتاح ساختمان جدید، کلیه دفاتر شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در ساختمان جدید متمرکز خواهد شد و از فردای آن روز ایاب و ذهاب مسافرین هوایی از ساختمان جدید صورت خواهد گرفت. در این ساختمان کلیه وسایل رفاه و آسایش مسافرین داخلی و خارجی فراهم گردیده و باجه‌هایی برای رفع نیازمندی‌های مسافرین از فروش گل گرفته تا تمبر پست پیش‌بینی شده است.

تاریخچه فرودگاه بین المللی مهرآباد

نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید .

چندی بعد ، دریکی از روزهای سال 1296 شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند .

این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات ، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پائین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت ، خلبان در محل امور خارجه تهران ( میدان مشق ) به زمین نشست .

سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمائی ، حق انحصاری هواپیمائی در ایران به موجب قانون ، در بهمن 1304 به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و 22 سال بعد و پس ازتأسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد.

در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کارکرده و عملیات پروازی را آغاز نمودند . رشد تکنولوژی صنعت هواپیمائی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) گردید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها