کد خبر: 235097
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۶ ۱۰:۲۴:۰۰
| |

۴۸ سال پیش در چنین روزی:

جمال عبدالناصر درگذشت

جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر در ساعت 6:45 دقیقه بعد از ظهر روز دوشنبه بر اثر سکته قلبی درگذشت. خبر درگذشت ناگهانی رئیس جمهوری مصر که هیجان و تأثر شدیدی در سراسر جهان عرب به وجود آورد، توسط انورسادات معاون رئیس جمهوری مصر از رادیو و تلویزیون قاهره انتشار یافت.

جمال عبدالناصر درگذشت
کد خبر: 235097
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۶ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| جمال عبدالناصر که براثر سکته قلبی در 52سالگی درگذشت، از 23 ژوئن سال 1956 زمام امور کشور مصر را به‌ دست داشت. ناصر در 15 ژانویه 1918 در اسکندریه به دنیا آمد. در 19 سالگی دوره تحصیلات متوسطه خود را در یکی از دبیرستان‌های مصر به پایان رسانید و در سال 1937 وارد دانشکده نظامی شد و در سال 1938 با درجه ستوانی در یک واحد پیاده نظام مشغول خدمت شد. در سال 1942 در امتحانات دانشکده نظامی«ستاد» با نمره عالی پذیرفته شد.


در سال 1948 در جنگ فلسطین بشدت زخمی و یک ماه در بیمارستان بستری شد. در سحرگاه 23 ژوئیه سال 1952 با کمک 11 نفر از افسران آزاد، رژیم ملک فاروق را سرنگون ساخت و در همان سال قانون اصلاحات ارضی را تهیه کرد.


در سال 1954 و به‌دنبال استعفای ژنرال محمد نجیب، سرهنگ دوم جمال عبدالناصر رسماً در مقام ریاست جمهوری مشغول به‌کار شد.


مهم‌ترین موفقیت پرزیدنت ناصر ملی کردن کانال سوئز در 26 ژوئیه 1956 و بزرگ‌ترین شکست او در جنگ ژوئیه 1967 بود. ناصر روز 9 ژوئن 1967 پس از شکست ارتش‌های عربی از مقام ریاست جمهوری استعفا کرد ولی به‌دنبال تظاهرات میلیون‌ها مصری، ازاستعفا منصرف و از آن پس تمام اختیارات را به‌دست گرفت.

روزنامه الاهرام در گزارشی از آخرین ساعات زندگی جمال عبدالناصر می‌نویسد: روز یکشنبه رئیس جمهوری مصر هنگامی که در ساعت یک بعداز ظهر پس از امضای قرارداد قاهره تالار هتل هیلتون را ترک گفت، بشدت احساس خستگی می‌کرد وی پس از آنکه رئیس جمهوری لیبی را در فرودگاه بدرقه کرد به خانه بازگشت و تمام شب به مطالعه جزئیات مأموریت کمیته عالی کنترل در اردن پرداخت.


قرار بود جمال عبدالناصر بامداد دوشنبه عده‌ای از رهبران کشورهای عربی را که برای شرکت در کنفرانس سران به قاهره آمده بودند، تا فرودگاه مشایعت کند. نیم ساعت پس از ظهر، ناصر بوسیله تلفن با مشاور خود محمد حسنین هیکل(روزنامه نگار و سردبیر روزنامه الاهرام) تماس گرفت و از آخرین تحولات اوضاع در اردن جویا شد و اضافه کرد که بشدت احساس خستگی می‌کنم به‌طوری که نمی‌توانم سرپا بایستم.

هیکل در پاسخ گفت اکنون وقت استراحت شما فرارسیده است. ناصر خندید و گفت پاهایم را با آب نمک پاشوره خواهم کرد و حالم بهتر خواهد شد. هیکل گفت کاری که شما انجام دادید بسیار خسته‌کننده بود و اکنون به استراحت احتیاج دارید و به وی پیشنهاد کرد که مدتی در اسکندریه بسر برد.


ناصر پاسخ داد که امروز کمی گرفتاری دارم و باید عده‌ای از رهبران عرب را تا فرودگاه همراهی کنم اما دلم می خواهد مدت زیادی بخوابم و در اسکندریه نمی‌توانم استراحت کنم. من دو روز به خواب احتیاج دارم. پس از این مکالمه تلفنی، ناصر اقامتگاه خود را بسوی فرود گاه بین‌المللی قاهره ترک گفت.

وقتی که با امیر کویت خداحافظی می‌کرد درد شدیدی احساس کرد و پس از بازگشت به خانه هنگامی که داخل اتاق خود می‌شد از همسرش پرسید «ناهار خورده ای؟» همسرش در پاسخ گفت «منتظر تو بودم» ناصر گفت تصور نمی‌کنم بتوانم چیزی بخورم، دهانم باز نمی‌شود. پس از آن همسر وی از خانه خارج شد، ناصر بوسیله تلفن از دکتر مساوی پزشک مخصوص خود دعوت کرد که از وی عیادت کند...

بعد از مرگ جمال عبدالناصر، 40 روز عزای عمومی در کشور مصر اعلام شد.

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها