کد خبر: 237011
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۱۱:۵۹:۰۰
| |

با خاطرات آیت‌الله هاشمی:

سال 1364 هم مجلس مخالف بستن تنگه هرمز بود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد، با حضور امام در فرانسه، زبان انقلاب بازتر شد و مستعمین جهانی آن زیادتر شدند... زمان جنگ می‌خواستند صادرات نفت ایران را قطع کنند.

سال 1364 هم مجلس مخالف بستن تنگه هرمز بود
کد خبر: 237011
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۱۱:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز 15 مهرماه است و به همین مناسبت دو خاطره از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مرور می‌کنیم:

سال 1357

با حضور امام در فرانسه در داخل ایران هم، هوای جدیدی به وجود آمد و همه نگاهها به سوی فرانسه مدعی دموکراسی و وارث انقلاب کبیر فرانسه رفت و این در حالی بود که دولت این کشور با در نظر گرفتن شور و هیجان مردم ایران و بسیاری از آزادیخواهان دنیا که توجه‌شان به این مسأله جلب شده بود و با توجه به انتظاری که از آنها بود، نتوانستند آنگونه که به رژیم شاه، وعده کرده بودند، امام را محدود سازند.

در واقع مسئولان این کشور از یک سو تحت فشار رژیم ایران و حامیان آمریکایی و اروپایی، آن و برخی از مراکز قدرت در خود فرانسه بودند و از سوی دیگر تحت نظر و مراقبت خبرنگاران و ناظران بین‌المللی قرار داشتند که از همان روز اول، تهیه و ارسال انبوه گزارشها و تحلیل‌های سیاسی را شروع و به صورت غیر منتظره‌ای افکار عمومی جهان را متوجه امام و حرکت انقلابی مردم ایران کرده بودند.

در این ایام فعالیتهای روزانه امام، علی‌رغم سن نسبتاً بالای ایشان، بسیار گسترده شده بود و انبوه مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و پیامهای ایشان و ارتباطهای عمومی و خصوصی با ایرانیان خارج از کشور و با رجال سیاسی که از ایران به فرانسه می‌رفتند، توجه همه را جلب کرده بود و همین فعالیت‌های ایشان در داخل ایران نیز انعکاس یافته بود، برای دولت فرانسه هم آسان نبود که این ارتباطها را قطع کند، چرا که مخابرات، نسبتآ وسعت پیدا کرده بود و مقابله با این فشار رسانه‌ای بین‌المللی برای فرانسه، یک رسوایی محسوب می‌شد.

دولت ایران هم در آن موقع آن قدر ضعیف بود که امکان انجام کارهای بزرگ و خطرناک یعنی قطع ارتباط مردم با خارج را نداشت. امام از طریق مسافرت شخصیتهای ایرانی به پاریس و همچنین مصاحبه‌ها و خطوط تلفن افراد مطمئن، ارتباطهای وسیعی را با ایران برقرار کردند.

ارتباط انقلاب با امام خیلی قوی‌تر و زبان انقلاب بازتر شد و مستعمین جهانی آن زیادتر شدند و از آن تاریخ، دیگر منبر و تریبون ما تریبون جهانی انقلاب بود، زیرا خبرهای پاریس در تمام دنیا انعکاس می‌یافت و جزئیات اوامر روزانه امام را اکثر روزنامه‌ها و رسانه‌های دنیا منتشر می‌ساختند. این قطعه تاریخی بسیار مهمی بود که به یکباره و به صورت انفجار نور، موج مبارزات ملت قهرمان ایران به آسمان رفت

سال 1364

تا ساعت سه بعد از ظهر در منزل بودم. گزارش‏ها را خواندم. دو مصاحبه با مجلات "العالم" و "آینده سازان" کردم. همشیره فاطمه و آمیرزا احمد ناهار مهمان ما بودند.

عصر به مجلس رفتم. گزارش‏ها را خواندم و سپس برای شرکت در جلسه شورای عالی دفاع به دفتر آقای خامنه‏‌ای رفتم.

موضوع در دستور، بستن تنگه هرمز در صورت قطع نفت ما بود. اکثر حضار مخالف بستن تنگه بودند. قبلاً کمیسیونی در مجلس تشکیل شد که عموماً مخالف بودند.

قرار شد کمیسیونی برای بررسی جوانب کار تشکیل گردد. بعد از جلسه با آقای میرحسین موسوی نخست‏وزیر، درباره ترکیب اعضای کابینه آینده، مقداری بحث شد. شب به خانه آمدم.

منبع: کتاب خاطرات

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها