کد خبر: 326600
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش سازمان تحقیقاتی اختلالات اوتیسم:

عادت‌های غذایی غیرمعمول در کودکان یکی از علائم ابتلا به اوتیسم است

اوتیسم به شرایطی گفته می‌شود که فرد در مهارت‌های اجتماعی و ارتباط گفتاری یا غیرکلامی دچار مشکل است و معمولاً رفتارهای تکرارشونده‌ای از خود نشان می‌دهد. این اختلال تنها یک نوع ندارد و مجموعه‌ای از تاثیرات عوامل محیطی و ژنتیک است. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است بسیار توانا یا بسیار ناتوان باشند.

عادت‌های غذایی غیرمعمول در کودکان یکی از علائم ابتلا به اوتیسم است
کد خبر: 326600
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بسیاری از کودکان اصطلاحاً بدغذا هستند، اما محققان می‌گویند عادات غذایی غیرمعمول و شدید در کودکان ممکن است نشانه‌ای از اوتیسم باشد.

محققان در مطالعه‌ای جدید عادات غذایی غیرمعمول را در کودکان پیدا کرده‌اند. علائمی مثل حساسیت شدید به بافت غذا و نگه داشتن غذا در دهان و نجویدن آن، به احتمال 70‌ درصد، در کودکانی پدیدار می‌شود که مبتلا به اوتیسم هستند، که این میزان 15 برابر عادات غذایی نامناسب در کودکان عادی است.

اوتیسم

سوزان مایز، استاد روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، معتقد است عادات غذایی غیرمعمول در سال اول زندگی کودکان مبتلا به اوتیسم شایع است. این علائم هشداری برای والدین و پزشکان است تا متوجه شوند کودک مبتلا به بیماری است. او می‌گوید: «اگر مشاوران کودکان انجام چنین رفتارهایی را از والدین کودک شنیدند، باید کودک را به تست اوتیسم ارجاع دهند.»

محققان، برای انجام تحقیقی، شرح عادات غذایی بیش از 2 هزار کودک را از والدین‌شان پرسیدند. کودکان در 2 تحقیق شرکت کردند و کودکان عادی و اوتیسمی از نظر اختلال کمبود/بیش‌فعالی و دیگر اختلالات پیش‌رونده مقایسه شدند.

عادت‌های غذایی غیرمعمول دیگری که می‌توان نام برد علاقه به تعداد بسیار محدودی از غذاها و حساسیت بیش از حد به دمای غذاست.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافته‌اند که بدغذایی در کودکان اوتیسم هفت برابر بیشتر از کودکانی است که دارای اختلالات پیش‌رونده هستند.

بیشتر کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند 2 یا چند نوع عادت بد غذایی دارند و حدود یک‌چهارم آنها سه عادت یا بیشتر دارند. کودکانی که فقط اختلالات پیش‌رونده دارند و مبتلا به اوتیسم نیستند سه یا بیشتر از سه عادت غذایی غیرمعمول ندارند.

دکتر مایز عنوان کرد: «هرچه تشخیص اوتیسم زودتر انجام گیرد، درمان آن سریع‌تر خواهد بود.»

کیت ویلیامز، رئیس پروژه برنامه غذایی در بیمارستان اطفال پنسیلوانیا، گفت: «یافته‌ها نشان از آن دارد که عادات غذایی غیرمعمول به پزشکان کمک می‌کند اوتیسم را از دیگر اختلالات پیش‌رونده تشخیص دهند.»

ویلیامز در پایان اضافه کرد: «وقتی بچه‌های کوچکی را که چندین مشکل غذایی دارند بررسی می‌کنیم، این مساله پیش می‌آید که آیا این کودک اوتیسم هم دارد؟ در بسیاری از موارد جواب مثبت است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها