کد خبر: 356387
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۱۰:۱۹:۰۰
| |

کوچک‌ترین سیاه‌چاله فضایی رصد شد

طی یک تحقیق، سیاه‌چاله‌ای 3/3 برابر حجم خورشید رصد شده است.

کوچک‌ترین سیاه‌چاله فضایی رصد شد
کد خبر: 356387
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۱۰:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاه‌چاله‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. نمونه های کوچک آنها فقط چند برابر خورشید هستند و ابرسیاه‌چاله‌هایی عظیم در قلب کهکشان‌ها وجود دارند. اما اکنون محققان دانشگاه اوهایو ادعا می‌کنند کوچکترین سیاه‌چاله را رصد کرده‌اند که خود نشان دهنده گروه جدیدی از این اجسام مرموز آسمانی است.

محققان مدتی طولانی تصور می کردند سیاه‌چاله‌ها فقط در 2 اندازه وجود دارند. نخست سیاه‌چاله هایی که اندازه آنها 5تا 30 برابر خورشید است. در دسته دوم نیز سیاه‌چاله‌هایی وجود دارند که حجم آنها چند میلیون برابر خورشید است.

در این میان عده‌ای معتقدند این دو دسته به طور کامل انواع مختلف سیاه‌چاله را دربر نمی‌گیرند و طیفی از سیاه‌چاله های متوسط بین این دو گروه وجود دارد که حجم آن بین 100 تا 10 هزار خورشید است. درهمین راستا شواهدی نیز وجود دارند. اما در این میان در بخش انتهایی این طیف و سیاه‌چاله‌های بسیار کوچک نیز شکافی وجود دارد.

هنگامیکه ستارگان منفجر می شوند به سیاه‌چاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی پرانرژی تبیدل می شوند. به نظر می رسد با درنظر گرفتن این امر اندازه کوچکترین سیاه‌چاله به 2.1 خورشید باشد. سیاه‌چاله ای که حجم آن کمتر از این مقدار باش، به یک ستاره نوترونی تبدیل می شود. اکنون این سوال به وجود می آید آیا سیاه‌چاله ای با حجمی بین 2.1 تا 5 برابر خورشید وجود دارد؟

دانشمندان برای بررسی این امر اطلاعات رصدخانهAPOGEE را مطالعه کردند که طیف نور ستارگان مختلف را می سنجد.

آنها هرگونه تغییری در این ستارگان که نشان دهد آنها دور شی نامرئی مدار می‌زنند را بررسی کردند. از 100هزار ستاره ثبت شده در کاتالوگ این رصدخانه 200 مورد را با دقت بررسی کردند. در مرحله بعد آنها هزاران تصویر از هر ستاره در پروژه all sky automated را مطالعه و از میان آنها یک کاندیدای احتمالی را انتخاب کردند. محققان پس از بررسی های بیشتر اندازه شی مذکور را 3.3 برابر حجم خورشید تخمین زدند.

تاد تامسون، محقق ارشد این پژوهش می گوید: ما در اینجا روشی تازه برای تحقیق درباره سیاه‌چاله ها یافته ایم اما احتمالا یکی از نخستین نمونه های دسته ای جدید از سیاه‌چاله های کوچک را رصد کرده ایم که دانشمندان تاکنون درباره آنها چیزی نمی دانستند. حجم اشیای آسمانی درباره نحوه شکل گیری و تکامل آنها به ما می آموزد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها