کد خبر: 457740
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش دوم

مهم‌ترین و مشهورترین جاسوسان جهان را می‌شناسید؟ جاسوسان دوجانبه، جاسوسانی که به کشورشان خیانت کردند و جاسوسانی که در کشور خود قهرمان ملی شدند.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش دوم
کد خبر: 457740
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جاسوسی یکی از اعمالی است که در طول تاریخ برای افشای نقشه دشمن یا خرابکاری و ایجاد اختلال در کار دولت‌ها به کار رفته است. جاسوسی معمولاً جزو جرائم به شمار می‌رود زیرا از طریق آن اطلاعات محرمانه کشورها برای دشمنان‌شان مخابره می‌شود. جاسوسان زیادی در سراسر دنیا وجود داشته و دارند که مخفیانه زندگی می‌کنند؛ اما آن اشخاصی که ما در اینجا ذکر می‌کنیم نام‌شان فاش شده و به هر دلیلی نتوانسته‌اند هویت خود را مخفی کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، این جاسوسان که هویت‌شان بر همه آشکار شده اغلب دستگیر و برخی از آنان به دلیل خیانت به کشورشان اعدام شده‌اند. ناگفته نماند که انواع دیگر جاسوسی مثلاً خبرچینی با انگیزه‌های شخصی نیز وجود دارد که ما در اینجا به این مساله نمی‌پردازیم. در مطلب پیشین به 2 جاسوس به نام‌های «سر فرانسیس والسینگهام» و «بندیکت آرنولد» اشاره کردیم. حال در ادامه سه جاسوس مهم دیگر را معرفی خواهیم کرد که 2 تن از آنان زنانی هستند که نزدیک به 200 سال پیش برای کشورشان جاسوسی می‌کردند.

ناتان هیل (Nathan Hale)

(1755-1776)

جاسوس وطن‌پرست

ناتان هیل

«من تنها افسوس می‌خورم که فقط یک جان دارم تا برای کشورم فدا کنم.»

این آخرین کلماتی است که ناتان هیل قبل از آنکه به دار آویخته شود به زبان آورد. نام هیل، برخلاف بندیکت آرنولد (که در مطلب پیش سخن از او رفت)، برای همیشه به عنوان نمادی از میهن‌پرستی در تاریخ آمریکا به چشم می‌خورد. این افسر جنگ در نیویورک مشغول خدمت بود و زیر نظر جورج واشینگتن که اطلاعاتی راجع به نیروهای دشمن می‌خواست کار می‌کرد. هیل به صورت داوطلبانه به ماموریت جاسوسی در پشت جبهه دشمن رفت و به مدت یک هفته اطلاعاتی را جمع‌آوری کرد. او هنگام بازگشت به سمت جبهه آمریکا اسیر و به دار آویخته شد.

رز اونیل گرینهاو (Rose O'Neal Greenhow)

(1817-1864)

جاسوس متفقین

گرینهاو

جنگ‌های داخلی بیش از هر جنگی جاسوسان زن دوجانبه داشت. رز اونیل گرینهاو یا «رز وحشی» یکی از جاسوسان مشهور در جنگ‌های جدایی‌طلبان و متفقین بود. رئیس‌جمهور متفقین جفرسون دیویس به واسطه پیام‌های مخفی‌ای که به ژنرال پی‌یر بورگارد (Pierre Beauregard) می‌فرستاد کمک کرد تا جبهه جنوب بتواند در اولین نبرد Bull Run پیروز شود. رز در جریان این کار دستگیر شد ولی جفرسون دیویس او را به اروپا فرستاد. او در راه برگشت به آمریکا در دریا جان داد و مراسم دفنش با تشریفات کامل نظامی برگزار شد.

الیزابت ون لو (Elizabeth Van Lew)

(1818-1900)

جاسوس آمریکایی

الیزابت

الیزابت ون‌ لو در شهر ریچموند ویرجینیا به دنیا آمد. او پس از شروع جنگ داخلی کار خود را با اتحادیه آغاز کرد. الیزابت در ابتدا به سربازان کمک کرد تا فرار کنند. او خیلی زود جاسوس خبره‌ای شد. تشکیلات جاسوسی او بیش از 12 نفر را در بر داشت که حتی به درون کاخ سفید نیز نفوذ کرده بودند. جاسوس دیگری به نام مری الیزابت بوزر (Mary Elizabeth Bowser) آمریکایی‌آفریقایی‌تبار که در کاخ سفید کار می‌کرد یکی از جاسوسان این تشکیلات بود. فرماندهان اتحادیه مخصوصاً ژنرال اولیس گرنت هوشمندی و درایت الیزابت ون ‌لو را تحسین و روی او حساب می‌کردند.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها