کد خبر: 673092
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۲۲:۵۸:۲۶
| |

کیفرخواست برای مقصران مرگ دو جوان مبتلا به اوتیسم در حادثه آتش‌سوزی اردوگاه دانش‌آموزی

مقصران مرگ دو جوان که به اوتیسم مبتلا بودند، برای محاکمه به دادگاه معرفی شدند.

کیفرخواست برای مقصران مرگ دو جوان مبتلا به اوتیسم در حادثه آتش‌سوزی اردوگاه دانش‌آموزی
کد خبر: 673092
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۲۲:۵۸:۲۶

مقصران مرگ دو جوان که به اوتیسم مبتلا بودند، برای محاکمه به دادگاه معرفی شدند.

به گزارش سایت جنایی، این حادثه که ساعت ۱۵ روز ۱۷ مهرماه سال ۱۳۹۹ در شمال تهران و در اردوگاه دانش‌آموزی شهید باهنر رخ داد، باعث مرگ یک جوان ۲۶ ساله شد و همچنین جوانی ۱۹ ساله هم توسط عوامل اورژانس روانه بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری شد که او نیز پس از ۱۰ روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ سرانجام تسلیم شد و جان باخت.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، آن زمان درباره این حادثه گفت: حوالی ساعت ۱۵ امروز به آتش‌نشانی اعلام شد و بلافاصله چند تیم آتش‌نشانی به محل حادثه در شمال تهران اعزام شدند. پس از حضور تیم‌های امداد و نجات و اطفای حریق، آتش‌نشانان مشاهده کردند به علل نامشخص در یکی از سوئیت‌های اردوگاه آتش‌سوزی رخ داده و ۱۵ فرد مبتلا به اوتیسم در محل حادثه گرفتار شده‌اند.

آتش‌نشانان به هر ترتیب حریق را خاموش کردند و پس از آن آتش‌نشانان دو ایستگاه که در محل حادثه واقع در خیابان باهنر، خیابان فیضیه حضور داشتند آنجا را ترک کردند.

این در حالی بود که با توجه به فوت جوان ۲۶ ساله و بیرون آمدن جسد او پس از اطفای حریق، بازپرس کشیک قتل پایتخت نیز در جریان ماجرا قرار گرفته بود و دستور شروع تحقیقات برای بررسی علت وقوع این حادثه را صادر کرد.

در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد محل حادثه یک مرکز پذیرایی و اقامتی با مساحت حدود ۴۰۰ مترمربع بود که در آن چند اتاق وجود داشت و در هر اتاق چند تخت و فرش به چشم می‌خورد. اما بررسی‌ها حکایت از آن داشت که آتش از یکی از اتاق‌ها شروع شده بود. در زمان وقوع حادثه، ۱۵ نفر در حریق گرفتار شده بودند که ۱۴ نفر از آنها بیماران مبتلا به اوتیسم بودند و یکی از آنها مربی بود. از سوی دیگر، وقتی افرادی که در اردوگاه بودند متوجه آتش‌سوزی شدند، به تکاپو افتادند اما خودشان در خاموش کردن آتش موفق نبودند، به همین دلیل با تاخیری حدود یک ساعته موضوع را به مرکز فوریت‌های امداد و نجات ۱۲۵ تهران اطلاع داده بودند. پیش از رسیدن آتش‌نشانان، افراد زیادی را از داخل اتاق خارج کردند. با این حال، آتش هر لحظه شعله‌ورتر می‌شد و ممکن بود افراد دیگری هم در میان دود و آتش گرفتار شوند. در این شرایط گروهی از آتش‌نشانان به مهار آتش پرداختند و گروه دیگر برای نجات افراد گرفتار وارد عمل شدند.

اگرچه تعداد بیشتر این افراد توسط شهروندان از اتاق خارج شده بودند، اما آتش‌نشانان یک نفر را از داخل اتاقی که آتش‌سوزی رخ داده بود، خارج کردند. او یک بیمار مبتلا به اوتیسم و حدوداً ۲۵ ساله بود که از میان آتش و دود غلیط به خارج از ساختمان منتقل و تحویل اورژانس شد. همچنین تحقیقات حکایت از آن داشت یک پسر ۱۹ ساله که او هم مبتلا اوتیسم بود، کنار در افتاده، که آتش‌نشانان موفق به خارج کردنش شده بودند.

بازپرس کشیک قتل تهران که انتقال جسد قربانی این حادثه به پزشکی قانونی را صادر کرده بود، منتظر اعلام نتیجه در مورد علت مرگ او و همچنین علت وقوع حادثه بود.

در همین بین، مجتبی خالدی، سخنگوی وقت اورژانس کشور، در رابطه با این آتش‌سوزی گفت: حریق در یکی از سوئیت‌های این اردوگاه اتفاق افتاده که مهمانان آن گروهی از بچه‌های مبتلا به اوتیسم بودند. این افراد با مربی‌های خود که مجموعاً ١۵ نفر بودند در آتش گرفتار شده و متاسفانه پس از وقوع حریق، یک پسر ۲۵ساله جان خود را از دست داد و یک پسر ۱۹ ساله با سوختگی ٧٠ درصد به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری منتقل شد. بقیه افراد هم توسط اورژانس، اکسیژن‌تراپی شدند و اقدامات لازم به صورت سرپایی برای آنها انجام شد.

این در حالی بود که علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش وقت، نیز در مورد این حادثه گفت: حادثه‌دیدگان ۱۴ نفر از بیماران مبتلا به اوتیسم موسسه خیریه صابرین بهشت یاسین به همراه یک مربی بودند که در یکی از سوئیت‌های اردوگاه شهید باهنر که ظرفیت آن بیش از ۲۰۰ نفر است، اسکان یافتند. اما آنجا دچار آتش‌سوزی شد و متاسفانه یکی از بیماران جانش را از دست داد.

البته کاظمی تاکید کرد: افراد حاضر در اردوگاه شهید باهنر، دانش‌آموز نبودند و هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش و مدارس نداشته‌اند و ندارند.

تحقیقات نیز نشان می‌داد حادثه‌دیدگان در سنین ۱۹ تا ۲۶ ساله بودند که مبتلا به بیماری اوتیسم هستند.

در حال حاضر، با گذشت چند سال از حادثه و اتمام تحقیقات امیرحسین علیمردان، بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی تهران، کیفرخواست این پرونده راه صادر کرد.

در حال حاضر، متهمان که مدیر اردوگاه‌ باهنر، مدیر موسسه خیریه صابرین بهشت یاسین و سه تن از مربیان این موسسه هستند، با قرار جلب به دادرسی به دادگاه کیفری استان تهران معرفی شده‌اند. بازپرس، این کیفرخواست را بر اساس نظر هیات هفت‌نفره کارشناسان با عنوان تسبیب در قتل غیرعمدی صادر کرد که ۴۰ درصد تقصیر متوجه مدیر وقت اردوگاه شهید باهنر است، ۳۵ درصد مدیر موسسه خیریه صابرین بهشت یاسین و ۱۰ درصد برای هر کدام از سه مربی همراه که در مجموع ۳۰ درصد است. همچنین، کارشناسان ۵ درصد از قصور را هم متوجه اولیای‌دم قربانیان دانسته‌اند که بازپرس جنایی با توجه به تحقیقات انجام‌شده، تقصیر ۵ درصدی اولیای دم دو قربانی این حادثه را قبول نکرده و در نهایت پرونده را با قرار جلب  به دادرسی به دادگاه فرستاده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها