کد خبر: 675278
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۱۰:۵۵:۴۰
| |

فاجعه‌بارترین حوادث معدن در ایران و جهان چگونه رقم خوردند؟

مرگ ده‌ها هموطن در معدن معدن‌جوی طبس یک بار دیگر حوادث تلخ معدن در کشور را یادآوری کرد. آخرین حادثه بزرگ در معدن مربوط به معدن یورت بود که باعث مرگ ده‌ها نفر از کارگران معدن شد و یک بار دیگر مشکلات آنها را بر سر زبان انداخت.

فاجعه‌بارترین حوادث معدن در ایران و جهان چگونه رقم خوردند؟
کد خبر: 675278
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۱۰:۵۵:۴۰

مرگ ده‌ها هموطن در معدن معدن‌جوی طبس یک بار دیگر حوادث تلخ معدن در کشور را یادآوری کرد. آخرین حادثه بزرگ در معدن مربوط به معدن یورت بود که باعث مرگ ده‌ها نفر از کارگران معدن شد و یک بار دیگر مشکلات آنها را بر سر زبان انداخت.

به گزارش سایت جنایی، حوادثی که در معادن رخ می‌دهد بارها و بارها بر خطرات این کار و ضرورت رعایت هرچه بیشتر اصول ایمنی تاکید کرده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین حوادث معدن در جهان را مرور می‌کنیم.

سال               نام معدن                کشور                 تعداد جان‌باختگان

۱۹۰۶                کوریره                  فرانسه                        ۱۰۹۹

۱۹۰۷              مونو نگاه              آمریکا                           ۳۶۲ 

۱۹۱۴               آلبرتا                   کانادا                            ۱۸۹

۱۹۴۵              شیلی                  شیلی                            ۳۳۵

۱۹۶۰           کالبروک نور         آفریقای جنوبی                   ۶۴

۱۹۹۲          وست ری                 کانادا                             ۲۶

۱۹۹۲        زونگولداغ                ترکیه                             ۲۷۰

۱۹۹۳         میدل بالت             آفریقا                             ۵۳

۲۰۰۵        سونجیاوان             چین                              ۲۱۰

۲۰۰۹        هیلونگجیانگ         چین                                ۱۰۴

۲۰۱۰         مونت کول            آمریکا                              ۲۹

۲۰۱۰        راسپادسکایا           روسیه                             ۹۰

۲۰۱۴          سومار                 ترکیه                             ۲۴۵

ریزش معدن شیلی و ۶۹ روز حبس معدنچیان در اعماق زمین

شاید بتوان گفت تاکنون درماتیک‌ترین حادثه زغال سنگ جهان در شیلی رخ داده است.

در پنجم اوت ۲۰۱۰، سقف معدن سن خوزه، فرو ریخت و ۳۳ معدنچی را در زیر زمین به دام انداخت.

معدن سن خوزه تقریباً در ۴۵ کیلومتری شمال کوپیاپو در شیلی واقع است. معدنچیان تقریباً در عمق ۷۰۰ متری زمین و در ۵ کیلومتری ورودی اصلی معدن گیر افتاده بودند.

یک گزارش دولتی پیش از این حادثه هشدار داده بود که صاحبان معدن تا به‌حال در تقویت سقف معدن شکست خورده‌اند. ضعف در بازسازی سقف معدن، در سال ۲۰۰۶ نیز منجر به فرو ریختن سقف این معدن شده بود. 

بعد از حادثه ریزش آوارد، تنها راه ارتباطی معدنچیان با بیرون، یک تونل به قطر ۶۸ سانتیمتر بود. مأموران امداد و نجات کپسول‌هایی حاوی آب، غذا و اکسیژن را از داخل این تونل به ۳۳ معدنچی منتقل می‌کردند و یک وسیله ویدئویی و پخش صدا هم در اختیار این افراد قرار دادند تا بتوانند با خارج تماس حاصل کنند.

محموله‌ای با نام ققنوس برای ۳۳ معدنچی اهل شیلی که بعد از ۴۴ روز که در معدن مس و طلا به دام افتاده‌اند، با موفقیت ارسال شد. این محموله شامل مواد غذایی ضروری و قندی برای زنده‌ ماندن و ارسال برخی داروهای ضروری بوده‌ است.

پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰ متری معدن سن خوزه، در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ سرانجام عملیات نجات معدنچیان آغاز شد.

کمی پس از نیمه‌شب به وقت محلی و در دقایق آغازین ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ اولین معدنچی فلورنسیو آوالس ۳۱ ساله توسط کپسولی موشکی شکل که به رنگ‌های پرچم شیلی رنگ شده بود، به سطح زمین آورده و نجات داده شد. او پس از خارج شدن از کپسول پسر و همسرش را در آغوش کشید. پس از حدود یک ساعت، دومین معدنچی ماریو سپولودا اسپینا ۴۰ ساله با روحیه بسیار خوب از عمق معدن بیرون کشیده شد. او پس از در آغوش کشیدن همسرش الویرا سنگ‌های یادگاری‌ای را که از عمق معدن با خود آورده بود، به گروه نجات اهدا کرد. سومین معدنچی نجات‌یافته خوان ایانس ۵۲ ساله بود. چهارمین معدنچی کارلوس مامانی ۲۳ بود که اهل بولیویا و تنها معدنچی خارجی در این گروه بود. پنجمین معدنچی جیمی سانچز ۱۹ ساله، جوان‌ترین معدنچی این گروه بود.

علاوه بر گروه نجات و رئیس‌جمهور شیلی، سباستین پینیرا، جمعیتی از ساکنان شهر کوپیاپو در کنار خانواده معدنچیان برای حمایت و همراهی با معدنچیان محبوس حضور داشتند.

کپسول با سرعت یک متر در ثانیه حرکت می‌کرد و هر سفر کپسول از عمق معدن تا سطح زمین حدوداً ۱۵ دقیقه طول می‌کشید. فاصله زمانی برآوردشده میان نجات هر معدنچی تا معدنچی بعدی حدوداً یک ساعت بود. در نهایت ۳۳ معدنچی از زیر خاک زنده بیرون آورده شدند.

ریزش معدن در طبس

ریزش معدن در منطقه طبس سابقه دارد. پیش از این در سال ۸۶ در پی وقوع انفجاری در معدن یال شمالی طبس  ۸ تن از کارگران جان خود را از دست دادند.

حادثه در یکی از معادن زغال‌سنگ کرمان

در آذرماه سال ۱۳۸۹ حادثه‌ای در یکی از معادن استان کرمان اتفاق افتاد که در پی آن ۴ نفر از معدنچیان جان خود را از دست دادند. گفتنی است در نوزدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ پیکر ۳ تن از کارگران کشف شد و از سرنوشت نفر چهارم خبری منتشر نشد.

انفجار در معدن کوهبنان استان کرمان

انفجار گاز در یکی از معادن زغال‌سنگ کوهبنان موجب کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن ۶ معدنچی دیگر شد. این حادثه زمانی روی داد که ده‌‌ها کارگر در اعماق معدن در حال استخراج زغال‌سنگ بودند. در این حادثه  تعدادی کارگر زیر آوار گرفتار شدند که با هوشیاری سایر معدنچیان و امدادگران آنها از زیر آوار به سرعت خارج شدند و از حادثه جان به در بردند. اما ۶ نفر از این معدنکاران دچار جراحت بودند که به سرعت به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند و مورد مداوا قرار گرفتند، اما در این میان ۳ تن از معدنچیان خوش‌شانس نبودند و به دلیل انفجار و ریزش معدن جان خود را از دست دادند.

معدن زمستان یورت

تا پیش از حادثه معدن معدن‌جوی طبس فاجعه در معدن یورت، بزرگ‌ترین فاجعه‌ معدنی در ایران بود؛ حادثه‌ای که ۲۱ نفر در آن جان باختند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها