کد خبر: 161200
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به استفتایی درباره «حجاب اجباری»

آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند/ زور و قدرت بر جسم اثر می‌گذارد نه بر افکار ما/ از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود

در پاسخ به استفتایی که با اشاره به یک آیه قرانی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی انجام شده است، درباره برخوردهای خشن با مسئله اجبار برای حجاب تاکید شده آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلال‌هاى نیرومند. اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى‌‌گیرد، ممکن نیست تحمیلى باشد. زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى‌‌تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما.

آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند/ زور و قدرت بر جسم اثر می‌گذارد نه بر افکار ما/ از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود
کد خبر: 161200
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی تاکید کرد: به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدین به دین اسلام باید آن را رعایت نمایند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی نمایید.

دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در این باره که با توجه به اشاره در قران که «در دین هیچ اجباری نیست» آیا الزام زنان به داشتن حجاب با برخوردهای خشن درست است؟ آیا در حکومت اسلامی می‌توان این اختیار را به بانوان داد که هر کس آنگونه که می‌خواهد پوشش اختیار کند؟ بیان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛

پاسخ: اولاً از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده‌‌اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى‌تواند داشته باشد و جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در واقع اشاره‌‌اى به همین است. اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى‌تواند جنبه تحمیلى داشته باشد:

الف- با آن همه دلایل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشکار، نیازى به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلال‌هاى نیرومند.

ب- اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى‌‌گیرد، ممکن نیست تحمیلى باشد. زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى‌‌تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما. به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدین به دین اسلام باید آن را رعایت نمایند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی نمایید.

ثانیاً منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم‌گیری کند درحالیکه در مسأله حجاب قادر به تصمیم‌گیری هست ولی اگر تخلف کند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند آنها را ملزم می‌کنند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله «حجاب اجباری» را در بخش مقالات سایت، مطالعه فرمایید: http://makarem.ir/articles/?lid=0&mid=252809 ضمنا ما قبلا هم بارها اعلام کرده‌ایم در مورد مسائل فرهنگی باید به صورت صحیح و منطقی برخورد شود و در مورد متخلفین و مجرمین طبق قانون ولی از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود. بی شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با شرایط و احکام مربوطه انجام شود و دیگران نیز باید رعایت پوشش اسلامی را بکنند.

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها