کد خبر: 188315
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۱:۲۰:۰۰
| |

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

آمریکا خیلی وقت پیش از برجام خارج شد/ برجام مرده است/ مردم نگران حمله آمریکا به ایران نباشند/ زمان اتحاد و همدلی است

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: مردم بدانند که هیچ سیاستمداری سایه جنگ را از سر ملت به تنهایی نمی‌تواند برطرف کند مگر آنکه آن سیاستمدار سیستم نظامی- امنیتی محکمی پشتش باشد.

آمریکا خیلی وقت پیش از برجام خارج شد/ برجام مرده است/ مردم نگران حمله آمریکا به ایران نباشند/ زمان اتحاد و همدلی است
کد خبر: 188315
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد جمالی نماینده فسا و عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از برجام در کشور، گفت: در سخنان ترامپ شاهد بودیم که او هم تهدید می‌کند، هم ارعاب ایجاد می‌کند و هم در رابطه با ساخت سلاح هسته‌ای اتهام می‌زند. در عین حال ترامپی که قبلا اعلام می‌کرد ملت ایران تروریست است الان می‌گوید که ملت ایران ملت با فرهنگی است اما پول شما را به اسلحه می دهند و ... این امر نشان می دهد که آنها چند جانبه کار می کنند.

او ادامه داد: از سوی دیگر رسانه های آنها نیز فضا را ملتهب نشان می‌دهند اما ملت باید بداند که امریکا خیلی وقت است که از برجام خارج شده و این‌ها تنها فضاهای سیاسی و تبلیغاتی است که انجام می‌شود. ملت باید بداند که اگر امریکا جنگی علیه ما صورت داده آن‌ها باید کمک کنند و دلار خریدن و اقدامات اینگونه در شان ملت با فرهنگ و مقاوم مانند جمهوری اسلامی نیست. البته ما می‌دانیم که اکثریت قاطبه ملت علیرغم مشکلات اقتصادی اجتماعی و نارضایتی‌ها، هوشیار پای انقلابشان هستند.

این نماینده مجلس گفت: پیاده نظام‌های دشمن صف‌های دلاری را تشکیل می‌دهند در حالیکه در این شرایط انسان‌ها باید به یکدیگر کمک کنند و ارق ملی داشته باشند. بسیاری از قیمت‌هایی که بالا می‌رود متاسفانه به دلیل حرف‌هایی است که دهان به دهان می‌گردد. توصیه می‌کنم که ملت از این تهدید آمریکا فرصتی بسازد برای اتحاد وهمدلی بیشتر و مطمئن باشید ما هر وقت که تحریم بودیم بیشتر پیشرفت کردیم.

جمالی تاکید کرد: ملت بدانند که شرایط کنونی مانند شرایط قبل از برجام نیست چون هم کشورهای اروپایی و ملت‌ها می‌دانند که ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، تعهد دادیم و به آن عمل کردیم و حتی بیش ازحد خویشتن داری کردیم. بنابراین در این فضا امریکا نمی‌تواند جوامع بین المللی را در تهدید علیه ایران بسیج کند و ملت نگران نباشند. اگر ما مشکلات بزرگی داریم خدای بزرگتری داریم.

او در خصوص احتمال جنگ در منطقه، گفت: چرا امریکایی‌ها به دنبال این هستند که ما را تضعیف اقتصادی کنند و مسایل نظامی را مطرح می‌کنند؟ پاسخ آن روشن است برای اینکه دستمان بسته باشد. دلیل حمله صدام به ایران این بود که ما موشک نداشتیم و ضعیف بودیم. ما در حال حاضر قدرتمند شده‌ایم و اتفاقا این موضوع بازدارندگی دارد. مردم بدانند که هیچ سیاستمداری سایه جنگ را از سر ملت به تنهایی نمی‌تواند برطرف کند مگر آنکه آن سیاستمدار سیستم نظامی- امنیتی محکمی پشتش باشد. اگر امریکا می‌توانست به ما حمله کند در همان زمان که برجام را امضا کردیم، حمله می‌کرد. اینکه حمله نمی‌کند دلیل بر این نیست که در برجام بود بلکه شرایط جمهوری اسلامی به نحوی بوده که او نتواند حمله کند. بنابراین مردم نگران نباشد.

این نماینده مجلس در خصوص ادامه حضور ایران در برجام، گفت: آقای روحانی قبل از این اعلام کردند که ما هرچقدر که برویم با اروپا مذاکره کنیم تا با خود آمریکا مذاکره نکنیم، فایده‌ای ندارد. در حال حاضر هم همینگونه است اروپایی‌ها در برجام چه اقدامی انجام دادند؟ به نظر من آنها به دو دلیل تحقیر شدند؛ اول اینکه آن‌ها برجام را امضا کردند اما نتوانستند به آن عمل کنند، دوم اینکه خانم مرکل و آقای مکرون به امریکا رفتند اما نتوانستند تغییری در تصمیم ترامپ ایجاد کنند. اروپا در 4 شرط امریکا یعنی حقوق بشر، موشک بالستیک، بحث‌های منطقه‌ای با آن‌ها همراهی می‌کند و به نظر من آن‌ها با ما نیستند. من اعلام می کنم که برجام عملا مرده و و تمام شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها