کد خبر: 188467
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۸:۵۵:۰۰
| |

یادداشتی از رسول منتجب‌نیا؛

تجربه افشانی و حاکمیت دولت در فارس

رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتماد ملی درباره انتخاب شهردار جدید تهران نوشت: انتخاب افراد براساس فشارهای احزاب و جبهه‌هاست، در واقع نظرشخصی من این بود که شهردار آینده براساس ملاک‌ها و صلاحیت‌ها تعیین شود نه اینکه انتخاب شهردار به چالش و کشمکشی بین حزب کارگزاران، اتحاد ملت و سایر گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی بدل شود.

تجربه افشانی و حاکمیت دولت در فارس
کد خبر: 188467
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتماد ملی نوشت: چند روزی تا انتخاب نهایی شهردار جدید تهران فرصت باقی است و بالاخره بعد از حدود 2 ماه از اولین استعفای نجفی، قرار است که از بین دو گزینه آقایان افشانی و حسینی‌مکارم، یک نفر بر مسند کرسی شهرداری تهران بنشیند. دو نفری که با طی شدن فرآیندی طولانی و ارایه برنامه‌هایی مفصل به این مرحله رسیده‌اند و هر دو به نوعی در زمینه مدیریت شهری مدعی هستند. بنده از همان ابتدای مطرح شدن بحث انتخاب شهردار جدید برای تهران، بارها در سخنرانی‌ها و جلساتی که داشتم اعلام کردم که بهتر است اعضای شورای شهر به جای تاکید روی جبهه و حزب و طیف‌های سیاسی برای انتخاب شهردار، بر روی شایستگی تکیه داشته باشند و شهردار آینده را براساس شایسته‌سالاری برگزینند. اما از آنجایی که متاسفانه چنین رویه‌ای در هیچ یک از انتخابات برگزار شده در کشوروجود ندارد و برعکس، انتخاب افراد براساس فشارهای احزاب و جبهه‌هاست، در واقع نظرشخصی من این بود که شهردار آینده براساس ملاک‌ها و صلاحیت‌ها تعیین شود نه اینکه انتخاب شهردار به چالش و کشمکشی بین حزب کارگزاران، اتحاد ملت و سایر گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی بدل شود. اما به هر حال هم‌اکنون از این مرحله گذر کرده‌ایم و قرار است اعضای شورا، از بین دو گزینه نهایی، یکی را به عنوان شهردار تهران برگزینند.

من ضمن ادای احترام به هر دو گزینه منتخب شورا، می‌خواهم در مورد یکی از این گزینه‌ها یعنی مهندس افشانی که شناخت بیشتری از وی دارم نکاتی را مرور کنم. واقعیت این است که وی، کارنامه مدیریتی و اجرایی بسیار پرباری را پشت سرخود دارد. معاونت آموزش و پرورش؛ 3 نوبت معاونت استانداری در استان‌های مختلف و در آخر نیز، استانداری استان فارس و مدال‌ها و لوح‌های تشویقی که در دولت اصلاحات دریافت کرده، تنها بخشی از عملکرد موفق مهندس افشانی است که همگی حکایت از لیاقت و شایستگی وی در امور اجرایی دارد و همواره از ایشان به نیکی یاد ‌شده و می‌شود. به خصوص مسوولیت اخیر وی به عنوان معاون عمرانی و شهرداری‌های وزارت کشور دلیل دیگری است بر شایستگی وی برای تصدی شهرداری تهران. در دوران اول ریاست‌جمهوری آقای روحانی، استان فارس به جزیره‌ای مستقل تبدیل شده بود که هیچ اصلاحات و تغییراتی را در سیستم دولت برنمی‌تافت.

همان استانی که در آن به هادی غفاری و علی مطهری که برای سخنرانی به این فارس رفته بودند، حمله کردند و چه بسا قصد جان‌شان را کرده بودند. به یاد دارم قائم‌مقام وقت وزارت کشور آقای دکتر امیری که الان هم اینک نیز معاون رییس‌جمهور هستند، درجلسه‌ای مشورتی می‌گفتند که در استان فارس دولت حضور ندارد و ما به دنبال استانداری هستیم که دولت را حاکم کند و درمورد استاندار شدن افشانی با من مشورت کردند. بنده همانجا قاطعانه اعلام کردم که به اعتقاد من، وی چنین جربزه و جراتی را دارد که بتواند دستورات مدنظر دولت را دراین استان پیاده و قانون را در آنجا حاکم کند.

خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد وایشان در چند سالی که درآنجا استاندار بود موفق شد تا حاکمیت دولت را به اثبات برساند. در همان دوران از سوی دانشگاه شهرشیراز که در آن به هادی غفاری و مطهری حمله شده بود، از بنده برای سخنرانی دعوت شد. گویا در جلسه شورای تامین استان، اعضا درخواست لغو این سخنرانی را کرده بودند ولی آقای افشانی که در آن جلسه حضور داشته، قاطعانه اعلام می‌کند که ما مسوول تامین امنیت مراسم و جان ایشان هستیم و من شخصا این مسوولیت را عهده‌دار می‌شوم. بدین‌ترتیب مراسم برگزار شد و بنده بدون هیچگونه درگیری و به خوبی در دانشگاه سخنرانی کردم. روی همین اصل و شناختی که در طول این سال‌ها از آقای افشانی داشتم، بعد از انتخاب مجدد آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور در سال 96، طی نامه‌ای چند نفر از مدیران را به عنوان افرادی کارآمد ولایق، به ایشان معرفی کردم و از وی خواستم تا از این افراد که نام افشانی نیز در بین آنها بود، در پست‌های کلیدی و حساس استفاده کنند. همین کار بعد از انتخاب نجفی نیز تکرار شد و از وی خواستم تا با توجه به سابقه افشانی، از ایشان در پست‌های مهم شهرداری استفاده شود. امروز هم براین باورم که با توجه به اینکه افشانی فردی پاکدست و معتدل و مدیر و مدبر و قاطع و با جربزه است، می‌تواند بهترین گزینه برای تصدی پست شهرداری پایتخت باشد. بنابراین از اعضای محترم شورای شهر می‌خواهم تا بیش از این تعلل نکنند و با انتخاب افشانی به عنوان شهردار و واگذاری امور شهر به وی، تحولی وسیع و عمیق را در تهران رقم زنند و پایتختی زیبا و شهری با کیفیت برای زیستن را برای آیندگان هدیه دهند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها