کد خبر: 196310
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۰۸:۰۵:۰۰
| |

راه‌حل هاشمی‌طبا برای برون‌رفت از وضعیت فعلی:

سران سه قوه خود را با رهبری هماهنگ کنند/ چه کسی گفته یک وزیر باید 4 سال بر صندلی تکیه بزند؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید سران سه قوه خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ کنند. از نظر او مشکلات بین‌المللی مانند خروج شرکت‌های اروپایی پس از خروج امریکا از برجام از بازار ایران اجتناب‌نا‌پذیر است و صفر تا صد آن در اختیار ایران نیست

سران سه قوه خود را با رهبری هماهنگ کنند/ چه کسی گفته یک وزیر باید 4 سال بر صندلی تکیه بزند؟
کد خبر: 196310
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. در هر دوره ما شاهد چهره‌هایی هستیم که برای رسیدن به کرسی بالاترین مقام اجرایی در کشور اعلام آمادگی کرده و برنامه‌های رنگارنگی برای کسب رای ارایه می‌دهند. برخی از این چهره‌ها پای ثابت انتخابات ریاست‌جمهوری هستند گویی پس از پایان هر دولت مشکلات را حلاجی کرده و در خود این توانایی را می‌بینند که می‌توان کشور را نجات داد. در روز‌هایی که دولت دوازدهم تحت انواع و اقسام فشار‌های داخلی و خارجی قرار دارد، تصمیم گرفتیم به سراغ برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری برویم و از آنها بپرسیم اگر امروز رییس‌جمهور بودند چه راهکاری برای بهبود اوضاع و خروج از وضعیت فعلی داشتند. سید مصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید سران سه قوه خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ کنند. از نظر او مشکلات بین‌المللی مانند خروج شرکت‌های اروپایی پس از خروج امریکا از برجام از بازار ایران اجتناب‌نا‌پذیر است و صفر تا صد آن در اختیار ایران نیست اما کلید حل مشکلات داخلی در دستان خودمان قرار دارد به همین دلیل با حل مشکلات داخلی می‌توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید .

اگر در انتخابات اردیبهشت 96 شما به جای روحانی رای می‌آوردید، راهکار شما برای برون‌رفت از وضعیت فعلی چه بود؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید وضعیت موجود را تعریف کرد و سپس سنجید که برون‌رفت از وضعیت کنونی چه شرایطی را طلب می‌کند. ابتدا باید وضعیت تشریح شود زیرا زمانی که مساله به صورتی دیگر نوشته شود، پاسخ‌های متفاوتی را به همراه دارد. من معتقدم دولت حسن روحانی برخی اقدامات لازم را انجام داده‌اند اما می‌شد کارهای بیشتری برای بهبود اوضاع کشور انجام داد. تعریف من از وضعیت کنونی کشور با سایر عزیزان متفاوت است. متاسفانه بسیاری از ما بیشتر از آنکه به علت بپردازیم، درگیر معلول‌ها هستیم و غفلت از علت‌ها شرایط امروز را پدید آورده است. به عنوان نمونه به اتفاقات ارز و سکه دقت کنیم. زمانی که این اتفاقات رخ داد، متاسفانه تصمیم نادرستی گرفته و قصد داریم از این موضوعات رهایی پیدا کنیم در حالی که مسائل کشور بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر از موضوعات اینچنینی است.

مسائلی که ما با دشمنان خارجی خود داریم، مسائل مهمی است اما در طول سال‌های اخیر دولت‌ها با اتخاذ تصمیمات نادرست چالش‌های بسیاری را برای کشور خلق کرده‌اند. من معتقدم هیچ اقتصاد‌دان یا هیچ‌یک از مسوولان سیاسی و نظامی کشور نتوانستند برنامه‌ای برای برون‌رفت از وضعیت فعلی ارایه کنند. کشور ما امروز علاوه بر مسائل خارجی با بسیاری از موضوعات داخلی رو‌به‌رو است. در مشکلات خارجی و داخلی صورت مساله مشخص است؛ برجام به صورت دقیق و کامل اجرا نشد و امریکا از این تعهد‌نامه بین‌المللی خارج شده است.

این اتفاقات تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته است که عبارتند از نقدینگی سنگین در کشور که سبب ظهور فساد است. دومین مشکل دولت، بدهی سنگین به اشخاص حقیقی و حقوقی است که سبب رکود بسیاری از موسسات تولیدی و خدماتی در کشور شده است. سوم طرح‌های نیمه‌تمام دولتی که به خاطر شرایط بودجه امکان تکمیل آنها وجود ندارد. چهارم اجبار دولت به فروش ارز برای تامین هزینه‌های جاری کشور. پنجم تعطیلی واحد‌های صنفی و در نهایت بحران آب که جدی‌ترین چالش دولت در ما‌ه‌های آتی خواهد بود. این مجموعه از مشکلات دست‌به‌دست هم داده و روز‌های سختی را برای مردم و کشور پدید آورده‌اند که متاسفانه برای هیچ‌یک از این موضوعات راهکاری نیز وجود ندارد.

مطالبات مردم را باید شنید. یکی از جدی‌ترین مطالبات مردم موضوعات معیشتی است. من اگر به جای آقای روحانی بودم برای این مسائل طرح و برنامه ارایه می‌کردم. البته باید صراحتا بگویم این طرح‌ها و برنامه‌ها بسیار سنگین و سخت، هم برای نظام و هم برای مردم است اما برای حل مشکلات باید سختی کشید. موضوعاتی مانند ارز و سکه موضوعات معلولی است که اگر هم حل شود گرهی از کشور باز نمی‌شود.

دقیقا سوال ما هم درباره نحوه مواجهه با این مشکلات است.

مهم‌ترین اولویت من ایجاد همدلی و همکاری میان قوه قضاییه، دولت، مجلس و مقام معظم رهبری است. برای اجرا شدن برنامه‌های پیشنهادی باید میان قوا و مقام معظم رهبری هماهنگی وجود داشته باشد. اگر بنا است تصمیمی درست اتخاذ و اجرا شود باید روی آن اجماع وجود داشته باشد. در سیاست خارجی نیز این موضوع صدق می‌کند. وقتی ما با نیرو‌های استکبار درگیر هستیم، نباید سیاست‌های رادیکالی را در عرصه بین‌الملل اجرا کنیم زیرا منتهی به وضعیتی می‌شود که نه به نفع کشور است و نه به نفع مردم. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است.

زمزمه‌های ترمیم تیم اقتصادی دولت دوازدهم به گوش می‌رسد. آیا این تغییرات اثر بخش خواهد بود؟

تغییرات در دولت‌ها امری طبیعی است. چه کسی گفته است که یک وزیر باید 4 سال بر صندلی تکیه بزند؟ رییس‌جمهور باید به تحلیل درستی از وضعیت موجود برسد تا با توجه به تحلیل‌ها تغییرات را اعمال کند. اما باید توجه داشت که با تغییر وزرا هیچ مشکلی حل نمی‌شود. این تغییرات بیشتر مسکن سیاسی است تا عملی راهگشا زیرا سیاست‌های اصلی کشور تغییر نمی‌کند. ما باید سیاست‌های اصلی خود را مورد بازنگری قرار دهیم. باید سیاست‌های مشخص و روشن همراه با راه‌حل عملی تدوین شود که این مهم نیازمند کمک مجلس است. این تصمیمات ممکن است تبعاتی برای مردم داشته باشد. اگر واقعا می‌خواهیم از وضعیت فعلی خارج شویم، مردم باید تبعات تصمیمات درست را بپذیرند.

وزارت امور خارجه روزهای سختی را برای به ثمر رسیدن برجام پشت سر گذاشت. اما خروج امریکا از برجام تقریبا بسیاری از آن تلاش‌ها را بی‌ثمر کرد. به نظر شما دستگاه دیپلماسی چه کاری می‌توانست بکند که نکرد؟

به نظر من وزارت امور خارجه در برابر خروج امریکا از برجام راهکار مناسبی را اتخاذ کرده است اما حرف من این است که چه امریکا در برجام باشد یا نباشد و چه ما برجام را ادامه دهیم یا ندهیم تفاوتی برای کشور ندارد. مهم آن است که ما سیاست‌های داخلی خود را تغییر دهیم. واقعیت آن است که موضوعات بین‌المللی در دست ما نیست. بسیاری از شرکت‌های اروپایی هستند که منافع خود را در ارتباط با امریکا می‌بینند یا طرف اروپایی برجام نیز ممکن است در آینده به سمت امریکا چرخش داشته باشد. این موضوعات اجتناب ناپذیر است و متاسفانه ما نمی‌توانیم روی این تصمیمات اثر گذار باشیم بنابراین باید تمرکز خود را بر موضوعاتی بگذاریم که سرنوشت آن در دست خودمان است. ما باید سیاست‌های داخلی خود را فارغ از هرگونه امتیاز، رانت یا فساد اصلاح کنیم. این اقدام می‌تواند کشور را به حرکت رو به جلو وادار کند.

افشای رانت‌خواران و مفسدان و شفافیت در بهبود و بازسازی اعتماد مردم به حاکمیت تاثیرگذار است؟

دستور اخیر رییس‌جمهور مبنی بر انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی گامی بسیار مهم و موثر در راستای مبارز با فساد سیستماتیک است. چه ایرادی دارد مردم در جریان امور کشور قرار بگیرند؟ متاسفانه برخی وزارتخانه‌ها در برابر شفافیت به هر دلیلی مقاومت می‌کنند. این نافرمانی از دستور رییس‌جمهور به کشور لطمه می‌زند. به عنوان نمونه در ماجرای قاچاق چند هزار خودرو هیچ‌کس متوجه نشد که در نهایت چه اتفاقی افتاده است. ما باید با مردم صحبت کنیم و واقعیت را برای آنها بازگو کنیم. شفاف‌سازی یکی از ارکان مهم در کشور است که باید به آن توجه شود.

برخی منتقدان و البته هواداران دولت معتقدند که دولت باید با مردم صحبت کند. شما هم در جواب به سوال قبل این موضوع اشاره کردید. با صریح صحبت کردن با مردم موافقید؟

به نظر من موضوعاتی که موجب سوءاستفاده تبلیغاتی دشمن علیه کشور می‌شود نباید مطرح شود در غیر این صورت باید مردم در جریان امور قرار گیرند. برخی موضوعات هست که اگر از زبان مسوولان نظام مطرح شود عناصر ضد‌انقلاب از آن سوءاستفاده می‌کنند بنابراین هنگام مطرح کردن موضوعات باید بسیار مراقب بود که خوراک تبلیغاتی علیه کشور در اختیار دشمنان قرار نگیرد.

با این تحلیل می‌توان درهای شفافیت را بست زیرا به بهانه سوءاستفاده دشمن دیگر هیچ مسوولی در راستای شفافیت قدم بر نمی‌دارد.

در این مورد باید بسیار هوشمند بود. اگر موضوعات مطرح شده درباره آینده و حفظ ایران باشد، موجب سوءاستفاده دشمن نمی‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها