کد خبر: 216798
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۷:۰۷:۰۰
| |

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران:

روحانی بیش از این نمی‌تواند به راست بچرخد

امام، ‌مدیرعامل بنیاد باران درباره تغییر رویکرد منتقدان و رقبای روحانی گفت: روحانی تغییر رویکردی نداشته که حالا رقبا به آن اشاره می‌کنند و دلیل حمایت‌های‌شان می‌دانند؛ البته می‌گوید ممکن است این تغییر رویکرد در پشت پرده‌ها رخ داده‌باشد و اصلاح‌طلبان بی‌اطلاع.

روحانی بیش از این نمی‌تواند به راست بچرخد
کد خبر: 216798
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۷:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، ‌مدیرعامل بنیاد باران در واکنش به حمایت‌های یکباره جریان رقیب دولت از روحانی می‌گوید که اگر تاکتیک جریانی هم باشد در شرایط کنونی مفید است و تاکید دارد برای عبور از این بحران‌های بین‌المللی و شرایط داخلی باید به وحدت رسید. با این حال یادآوری می‌کند که این وحدت با نادیده گرفتن جریان اصلاحات ممکن نیست. او معتقد است که روحانی تغییر رویکردی نداشته که حالا رقبا به آن اشاره می‌کنند و دلیل حمایت‌های‌شان می‌دانند؛ البته می‌گوید ممکن است این تغییر رویکرد در پشت پرده‌ها رخ داده‌باشد و اصلاح‌طلبان بی‌اطلاع.

دیروز، روز حمایت منتقدان روحانی از دولت بود. در واقع آنها با پالس‌های مثبت مدتی است که بر همراهی با دولت تاکید می‌کنند. فارغ از اینکه کنش آنها با توجه به شرایط بحرانی بین‌المللی و شرایط نامساعد داخلی طبیعی است، ‌به نظر شما این جریان فکری طی یک حرکت تاکتیکی رو به وحدت آورده یا ادعای آنها پشتوانه قوی‌تری دارد؟

اگر اصولگرایان به این جمع‌بندی رسیده‌ باشند که تهدیدی متوجه کشور است و بحرانی ایجاد شده و برای عبور از بحران اقتضا می‌کند انسجام و وحدتی میان همه گروه‌ها شکل گیرد که واقعا باید به فال نیک گرفت. ولو اینکه تاکتیک جریان‌شان در حال حاضر اینگونه ایجاب کند. باز هم فکر می‌کنم در این شرایط همراهی میان همه گروه‌ها و همه جریان‌ها می‌تواند مفید باشد اما این نباید فقط در حد یک شعار باقی بماند. این انسجام باید عمیق و میان همه باشد تا بتوان از بحران عبور کرد. در درجه اول باید تمام صداهای داخل کشور و تمام افکار و اندیشه‌ها را به رسمیت بشناسیم. در واقع در راستای حمایت از دولت باید بقیه صداها را هم به رسمیت بشناسند و مشارکت بدهند. وحدت ملی محقق نمی‌شود تا اینکه از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم یا حداقل بتوانیم با همه جریان‌ها و گروه‌های داخلی به گفت‌وگو بنشینیم. امام بر «همه با هم» تاکید داشتند که تاکید درست و دقیقی بود؛ واقعا اگر همه با هم نباشیم عبور از این بحران‌ها سخت خواهد شد و کشور آسیب خواهد دید.

در خلال صحبت‌های فعالان سیاسی جریان رقیب نکته‌ای به چشم می‌خورد. آنها معتقدند که روحانی تغییر رویکرد داشته و این تغییر رویکرد باعث شده که آنها نیز جلو بیایند و برای وحدت در راستای منافع ملی گام بردارند. اغلب هم اشاره آنها به سخنرانی آخر روحانی است. آیا شما نیز تغییر رویکردی در روحانی احساس می‌کنید؟

خیر. به نظر نمی‌رسد روحانی دست کم در سخنرانی‌ها تغییری کرده‌باشد. فکر می‌کنم حالا که حرکت‌های تصنعی‌ وپشت پرده هدایت شده برخی کنش‌های آنها که می‌خواستند نشان دهند مردم در مقابل دولت قرار گرفتند، برملا شده و حالا باعث شده تغییر رویکرد داده‌اند. گرچه باید بپذیریم عملکرد تیم روحانی قابل دفاع نیست و از لحاظ توانمندی و کارآمدی نقدهایی به آن وارد است.

با این حال تغییر رویکردی دست کم در ظاهر احساس نمی‌شود مگر اینکه این تغییر رویکرد در مذاکرات پشت پرده اتفاق افتاده باشد که ما از آن بی‌اطلاعیم.

به هر حال جریان رقیب روحانی در راه حمایت از او گام گذاشته است و هر جریان سیاسی قطعا مطالبات و خواسته‌های تعریف‌شده‌ای در قدرت دارد. به نظر شما چقدر این حمایت‌ها برای گرفتن امتیاز از دولت است؟

درست است که تمام رای و سرمایه اجتماعی روحانی از جریان اصلاحات است اما برای کارگزاران دولت او در اغلب موارد نمایندگان افکار و نگاه‌ اصولگرایانه‌اند.

در حال حاضر اصلاح‌طلبان به جهت حمایت‌هایی که برای روی کار آمدن روحانی انجام دادند، مسوول پاسخگویی هستند اما نباید نادیده گرفت که بیشتر دولتی‌ها از جریان راست انتخاب شدند و در واقع اصلاح‌طلبان هیچ مشارکتی در کار اجرایی دولت نداشته‌اند.

فکر می‌کنید این حمایت‌ها در نهایت باعث دوری روحانی از حامیان اصلی و نزدیکی به رقبای سابق شود؟

حتما اگر روحانی بخواهد به مطالبات اصولگرایان تن دهد و مطالبات اجتماعی مردم به خصوص حامیان و رای‌دهندگان را نادیده بگیرد این دوری اتفاق خواهد افتاد و قطعا فاصله بیش از این خواهد شد. با توجه به اینکه ناکارآمدی‌های جدی هم در دولت مشاهده می‌شود این دوگزاره باعث می‌شود اصلاح‌طلبان نتوانند در ادامه مسیر همراه روحانی بمانند. تا الان که مسیر انتخاب دولت یک طرفه بوده و اگر بخواهد این مسیر را ادامه دهد قطعا مشکلات بیشتر می‌شود. البته من بعید می‌دانم که روحانی گردش به راست بیشتر از این داشته ‌باشد.

به هر حال نباید نادیده گرفت که این حمایت‌ها چه واقعی و چه تصنعی لازمه عبور از بحران برای کل جریانات موجود است.

برخی منتقدان دولت معتقدند که اگر دولت می‌خواهد حمایت آنها را داشته‌باشد باید مرزبندی‌های مشخصی با اصلاح‌طلبان داشته ‌باشد. تحلیل شما از این گزاره چیست؟

البته این نوع حمایت بیشتر شبیه خط و نشان کشیدن است. دولت برآیند انسجام و رای اصلاح‌طلبان بوده و نمی‌توان به دولت گفت اعتبار و رایی که از اصلاح‌طلبان گرفته‌ای را نادیده بگیر و با آنها مرزبندی کن. اگر دنبال وحدت هستیم نباید و نمی‌توانیم که جریان اصلاحات که جریان کوچکی هم نیست و در انتخابات نشان داده اکثریت است را نادیده بگیریم و با آن مرزبندی کنیم. مگر این وحدت و انسجام بدون جریان اصلاحات محقق می‌شود؟

به هر حال نباید خیلی هم زود قضاوت کنیم. امیدواریم که تدبیر عاقلانه‌ای باشد و جریان رقیب دولت هم به این جمع‌بندی رسیده‌باشد که برای گذر از مشکلات و مدیریت بحران نیازمند انسجام و وحدت واقعی هستیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها