کد خبر: 217243
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۵۵:۰۰
| |

ذوالنوری با اشاره به تهدید نفتی روحانی:

قدرت ایران در تنگه هرمز بلامنازع است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر قدرت ایران در تنگه هرمز، گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند مانع انتقال نفت سعودی‌ها از تنگه هرمز شود.

قدرت ایران در تنگه هرمز بلامنازع است
کد خبر: 217243
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنوری، در توضیح تهدید نفتی حسن روحانی در واکنش به اقدامات آمریکا، گفت: کشورهای چون عربستان سعودی سعی دارد تا از طریق اعمال محدودیت در خلیج فارس، تنگه هرمز یا اقیانوس هند برای صدور نفت ما مشکل ایجاد کند اما طبیعتا اگر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای ما امن نباشد، برای هیچ کس امن نخواهد بود، لذا ما از قدرت منطقه‌ای خود استفاده کرده و نمی گذاریم برای دیگران هم امن باشد.

قدرت جمهوری اسلامی در تنگه هرمز بلامنازع است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به این تصمیمات واکنش نشان داده و به حول قوه الهی این توان را داریم که از منافع خود دفاع و منافع تهدید کننده‌های ایران را تهدید کنیم. این شرایط برگ برنده‌ای در دست ما است زیرا جمهوری اسلامی در تنگه هرمز قدرت بلامنازع دارد.

وی با اشاره به انواع مرز در دنیا، افزود: مرز آبی، خاکی و هوایی است که مرز آبی که از متنوع ترین مرزها است، برخی مرزهای آبی ما مانند ارس غیرقابل کشتیرانی و برخی دیگر مانند اروند قابلیت کشتی رانی است که هر کدام احکام خاصی دارد، در آب های آزاد نیز دو نوع مرز اقتصادی و سیاسی است که در فلات قاره و غیر قاره متفاوت است.

تنگه هرمز مرز آبی سیاسی ایران/ جمهوری اسلامی در تنگه هرمز می‌تواند اعمال حاکمیت کند

ذوالنوری در توضیح مرز سیاسی آبی گفت: مرز سیاسی همان حکم مرز زمینی را دارد، محدوده که آب‌های اختصاصی یک کشور محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند، تنگه هرمز در باریک ترین نقطه با 45 کیلومتر عرض، مرز سیاسی ما با 12 مایل است و مسیر کشتی رانی را کاملا پوشش داده یعنی اگر شناورهای بزرگ و ناوگان‌های نظامی با زیردریایی بخواهند از تنگه هرمز عبور کنند مجبورا از مرز سیاسی ایران باید عبور کرده و ما براساس قوانین بین المللی می توانیم اعمال حاکمیت کنیم.

عمده انتقال نفت عربستان از تنگه هرمز/ ایران می‌تواند مانع صدور نفت سعودی‌ها از این مسیر شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: قاعده کلی عبور و مرور بدون ضرر است اما اگر عبور و مرور کشوری برای ما ضرر داشته باشد، می‌توانیم از این حق بین المللی استفاده و اجازه ورود و خروج از تنگه هرمز را ندهیم، البته عربستان از دریای سرخ برای انتقال نفت خط لوله منتقل کرده اما عمده صدور نفت از خلیج فارس و این میزان را نمی‌تواند از مسیر دیگری انتقال دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر کشوری منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دهد ما هم از حق حاکمیت خود استفاده کرده و این حق قانونی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است، حجت السلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جمع ایرانیان مقیم سوئیس در واکنش به اقدامات آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران و بازگشت مجدد تحریم، گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به ‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

منبع:خانه‌ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها