کد خبر: 222091
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

دفاع رییس‌جمهور در لاهه

محمد کاظمی می‌گوید: آمریکا که همواره در حال تخاصم با کشورهای گوناگون است و از زمان به دست آوردن قدرت برتر جهانی شاید روزی را سپری نکرده باشد که با کشور یا دولتی از سر تضاد و حتی درگیری برنیامده باشد از همه امکانات جهانی سود می‌برد و جنگیدن را به مراحل نهایی می‌سپارد تا هزینه‌های کمتری را متوجه خود کند.

دفاع رییس‌جمهور در لاهه
کد خبر: 222091
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در یادداشتی نوشت: این دولت که معمولا در امور داخلی دیگر کشورها مداخله می‌کند با تحمل شکست و تلفات سنگین در جنگ‌هایی مثل جنگ ویتنام و عراق راه‌های دیگر فشار بر ملت‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار داده است. اکنون این کشور تحریم اقتصادی را به سیستمی هوشمند و فراگیر تبدیل کرده است... تا ملت‌ها و دولت‌های مستقل را با مجموعه‌ای از فشارهای هدفمند و هماهنگ به زانو در آورد. اما ملت‌ها هم در این میان بیکار ننشسته در تقابل با این خوی استکباری و ستمگرانه رفته رفته می‌آموزند که از راه‌های مختلف حقوق خود را به دست آورند و این ابرقدرت لجوج را ناکام بگذارند. از سوی دیگر جامعه بین‌الملل هم رفته رفته به درک می‌رسد که مبسوط‌الید بودن یک کشور برای همه دولت‌ها و ملت‌ها دردسر می‌آفریند. شکایت ایران از دولت امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای دولتی ایرانی راه قانونمند و مفیدی است که برگزیده شده است تا جهانیان به حقانیت ایران پی ببرند و عهد شکنی دولت نامتعادل امریکا را به اثبات برسانند. هر چند توان اجرایی آرای دیوان محدود است و بعید است دولت ترامپ بدان گردن نهد ولی همین معنا فشار سیاسی قابل توجهی را متوجه واشنگتن خواهد کرد و بر انزوای کم سابقه این کشور خواهد افزود. نامه رسمی این دیوان به وزیر امورخارجه امریکا برای توقف اعمال تحریم‌ها علیه ایران تا رسیدگی به شکایت تهران در 5 شهریورماه در جهت اثبات حقانیت ماست و ما باید با تمام توان این راه را ادامه دهیم و با یک دیپلماسی فعال اثرات سیاسی آن را افزایش دهیم وکامل کنیم. به طور معمول، دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از طرق مختلفی صلاحیت رسیدگی به قضایای ارجاعی را کسب می‌کند. یکی از راه‌های کسب صلاحیت اجباری دیوان برای رسیدگی به قضیه دعوا این است که طرفین، به طور همزمان طرفین معاهده‌ای محسوب شوند که بر اساس تعهدات مندرج در آن، موظفند تا هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر و اعمال سند مزبور را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهند. عهدنامه مودت 1955 بین ایران و امریکا نیز از آن دسته معاهداتی است که چنین قیدی در آن درج شده است. قضیه گروگان‌گیری، سکوهای نفتی و سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو جنگی امریکا بر اساس این معاهده در دیوان پذیرفته شد. بر اساس بند 2 ماده 21: «هر اختلافی بین طرفین در مورد تفسیر یا اجرای عهدنامه فعلی که از طریق دیپلماسی به نحو رضایت بخشی فیصله نیابد به دیوان دادگستری بین‌المللی ارجاع خواهد شد، مگر اینکه طرفین معظم متعاهد موافقت کنند که اختلاف به وسایل مسالمت‌آمیز دیگری حل شود.»

ما در این زمینه در جریان ملی شدن صنعت نفت دارای تجربه تاریخی هستیم، لذا پیشنهاد می‌کنم برای افزایش بار سیاسی و رسانه‌ای رسیدگی به شکایت ایران از امریکا مثل دکتر محمد مصدق شخص رییس‌جمهور در دادگاه حاضر شود و در استیفای حقوق ملت ایران بکوشد. قطعا ملت ایران در مقابل هر نوع اقدام نابخردانه امریکا محکم خواهد ایستاد و پاسخ دندان‌شکنی خواهد داد ولی ما نباید دفاع خود را محدود کنیم و ابزارهای موجود و موثر را مورد غفلت قرار دهیم. با سیاست و تدبیر و دیپلماسی و اثبات صلح طلبی خود و نشان دادن جنگ‌طلبی سردمداران امریکا آن هم براساس قواعد حقوق بین‌الملل مقاومت و ایستادگی ملت ایران نتایج درخشان‌تری به بار خواهد آورد. ما نقض‌کننده برجام نبوده‌ایم، عهدی که بسته‌ایم را نشکسته‌ایم لذا در موضع حق نشسته‌ایم وباید از این متانت و بردباری خود حداکثر استفاده را ببریم. امریکا با امپراتوری رسانه‌ای خود بسیار مایل است که تهران در دام تندروی‌ها بیفتد و از این طریق واشگتن از انزوای کنونی خارج شده و دوباره اروپا را در کنار خویش قرار دهد و به طرح موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل بپردازد. نامه دیوان بین‌المللی دادگستری به امریکا برای توقف هرگونه اقدام جدید که رای احتمالی دیوان را بی‌اثر کند، نشان داد که راه‌های بسیاری برای مبارزه با یک جانبه گرایی امریکا وجود دارد، راه‌های پیچیده‌ای که هرگز به سادگی شعارهای تند و تیز دادن نیستند ولی چهره‌ای دیگر از ایران را برای جهانیان به نمایش می‌گذارند. ما باید از همه ظرفیت‌های ایرانیان از دانشمندان گرفته تا سرمایه داران ایرانی که در سراسر جهان و در خود امریکا حضور دارند و هنوز دل در گروی وطن دارند، استفاده کنیم. ما چهره‌های معتبری داریم که در سطح جهان مخاطب جدی دارند و باید به فعال کردن آنها بپردازیم. مبتکر طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها بیش از یک دستگاه دیپلماسی می‌تواند با اندیشمندان جهان گفت‌وگو کند و در رسوایی عهدشکنی امریکا موثر افتد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها