کد خبر: 222629
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۷:۱۶:۰۰
| |

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا:

رفراندوم در شرایط موجود اصلا منطقی نیست

فعال سیاسی اصولگرا نوشت: پیش‌شرط برگزاری رفراندوم مهیا بودن شرایط و بستر مناسبی است که مردم در آن آمادگی ذهنی لازم را داشته باشند. در وضعیت کنونی که مردم تحت فشارهای اقتصادی بسیار قرار دارند آمادگی ذهنی لازم وجود ندارد و نتیجه حاصل از رفراندوم کاملا احساسی خواهد بود.

رفراندوم در شرایط موجود اصلا منطقی نیست
کد خبر: 222629
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نوشت:‌ برخی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس اخیرا از برگزاری رفراندوم به عنوان راهکار حل و فصل برخی مشکلات کشور صحبت می‌کنند. من با این نظر کاملا مخالف بوده و معتقدم که پیش‌شرط برگزاری رفراندوم مهیا بودن شرایط و بستر مناسبی است که مردم در آن آمادگی ذهنی لازم را داشته باشند. در وضعیت کنونی که مردم تحت فشارهای اقتصادی بسیار قرار دارند آمادگی ذهنی لازم وجود ندارد و نتیجه حاصل از رفراندوم کاملا احساسی خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که ما حتی در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا با سیاست‌بازی‌هایی مواجه می‌شویم که مردم را احساساتی کرده و بر نتیجه انتخابات تاثیر می‌گذارد. برای مثال می‌توان به رای دادن چشم‌بسته مردم تهران به سی نفر به صورت یکجا اشاره کرد. مثال دیگر برگزاری انتخابات دور اول شوراهای شهر و روستا پیش از تدوین قانون مدیریت واحد شهری است. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب‌های مردم تحت تاثیر فضای سیاسی و روانی موجود قرار دارد لذا اگر بناست که از رفراندوم استفاده شود باید در شرایط عادی این کار را انجام داد. اینکه ما امروز و در وضعیت اقتصادی موجود از مردم بپرسیم در حوزه روابط خارجی چه کار کنیم یا اینکه مذاکره خوب است یا بد؛ به صلاح نیست. باید از تجربیات استفاده کرد و در شرایط عادی بعد از عبور از بحران‌ها از مردم پرسید که آیا مذاکره با امریکایی که با وجود تایید 5 کشور دیگر و شورای امنیت به برجام متعهد نماند، خوب است یا بد؟

اصل اول و اساسی در برگزاری رفراندوم وجود شرایط منطقی و آرام است که امروز فراهم نیست. به همین خاطر تاکید می‌کنم که برگزاری رفراندوم در شرایط موجود اصلا منطقی نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها