کد خبر: 222969
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۰:۱۴:۰۰
| |

علیرضا محجوب در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس:

آیا می‌توان با یک میلیون تومان حقوق زندگی را اداره کرد؟/ استیضاح وزیر کار مشکلی را حل نمی‌کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تجربه بانک مرکزی و تغییر رییس آن در چند روز اخیر نشان داد که تغییر افراد به هیچ عنوان نمی‌تواند کارساز باشد.

آیا می‌توان با یک میلیون تومان حقوق زندگی را اداره کرد؟/ استیضاح وزیر کار مشکلی را حل نمی‌کند
کد خبر: 222969
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا محجوب در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، مجلس بیان کرد: می‌خواهم از مسئولان بپرسم که با حقوق‌هایی که امروز مردم دریافت می‌کنند و وضعیتی که در جامعه وجود دارد، می‌توان چند روز زندگی کرد. هر یک از ما به چه میزان می‌توانیم با این دریافتی معیشت خود را تامین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: این سه مورد باید توسط مجلس و دولت و سایر مسئولان عملیاتی و اجرایی می‌شد اما متاسفانه امروزه چنین اتفاقی نیفتاده است. اگر ما به این سه موضوع توجه داشتیم وضع تلخ اقتصادی امروز را شاهد نبودیم که نتیجه این نابسامانی کاهش ارزش پول ملی، تضعیف سطح زندگی مردم و ایجاد فاصله طبقاتی فاحش است. امروز در چنین وضعیتی ما به جای توجه به امور اقتصادی و زندگی مردم در فکر تغییر افراد و مسئولان به عنوان تنها راه‌حل بر آمده‌ایم.

وی افزود: استیضاح‌های متعدد در عرصه اقتصادی راهگشا نخواهد بود. تجربه بانک مرکزی و تغییر رییس آن در چند روز اخیر نشان داد که تغییر افراد به هیچ عنوان نمی‌تواند کارساز باشد. مساله اصلی اقتصاد، بازار پول و سرمایه و حتی بازار کار است. زمانی که اقتصاد از منظر سرمایه و سرمایه‌داری مورد توجه قرار گیرد سقوط آزاد و پرشتاب ارزش پول ملی است که نتیجه طبیعی تاکید بر ارزش‌های سرمایه‌داری و اصالت بازار و رقابت پوچ آن است. نتیجه این عمل فاصله طبقاتی و به تاراج رفتن زندگی فقرا و حقوق‌بگیران است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نتیجه این اقدامات تورم و گرانی فاحش باعث جشن اغنیا می‌شود و سفره فقرا نیز کوچک‌تر می‌شود. هرج و مرج بازار که نتیجه ذاتی این نگرش است را شاهد خواهیم بود. اتفاقات اخیر در نرخ تثبیت ارزهای خارجی که باعث کاهش شتابان ارزش پول ملی شده است نشان داد که قانون برنامه و بودجه سال 97 که بر بازار شناور و مدیریت شده توسط بانک مرکزی تاکید دارد، نمی‌تواند به نتیجه بینجامد.

محجوب تصریح کرد: جابجایی‌ها و تغییرات نیز نمی‌تواند کارآمد باشد. افراد و سمت‌ها تعیین‌کننده نیستند. روش اقتصادی و نگاه اقتصادی ما همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند باید عملیاتی شود. امام ما در وصیت‌نامه خود همه ما را به توجه به طبقات محروم فرا خوانده است. ایشان فرمودند رییس‌جمهور و وکلای مجلس باید از طبقه‌ای باشند که محرومیت و مستضعفان را لمس کرده باشند و به فکر رفاه آنها باشند نه افرادی که غرق در ثروت بودند و نمی‌توانند رنج پابرهنگان را بفهمند.

محجوب خاطرنشان کرد: امروز ما خود را به جای فقرا و ضعفا باید بگذاریم و ببینیم که با درآمدهای ناچیز چگونه می‌توان زندگی کرد و آیا می‌توان با یک میلیون حقوق زندگی را اداره کرد. استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که حلقه وصل دولت به کارگران و بازنشستگان است نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر دامنه ناامیدی خواهد افزود. اکنون در این وضع پرتنش تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایجاد وزارت جدید نه تنها کمکی به بهبود مسائل اجتماعی نخواهد کرد بلکه تفرقه را به دنبال دارد و منجر به کاهش خدمات اجتماعی خواهد شد. اگر به جای پرداختن به حل مشکلات اساسی به حل مشکلات فرعی بپردازیم تنها وقت را کشته‌ایم. ما انتظار داریم همه مسئولان دلسوزان خود را وقف خدمت‌رسانی به مردم کنند.

وی در پایان گفت: دو راه‌حلی که در شرایط کنونی وجود دارد درجه اول حمایت از سفره کارگران از طریق تقویت کالاهای اساسی و حفظ قیمت‌های کالاهای اساسی است و در درجه دوم حفظ ارزش پول ملی را در پیش بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها