کد خبر: 223115
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد

تغییر در چینش و عملکرد کابینه

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهکار عبور از بحران اقتصادی گفت: اقناع بدنه جامعه نسبت به شرایط روز و همراه کردن مردم، مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. مدیران میانی و منطقه‌ای باید همراه با دولت و معتقد به سیاست‌های دولت باشند تا بتوانند در این شرایط هماهنگ با مدیریت کلان اقتصادی و سیاسی کشور پیش بروند.

تغییر در چینش و عملکرد کابینه
کد خبر: 223115
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر همراهی و همدلی مردم درشرایط کنونی کشور درباهر راه برون‌رفت از وضعیت فعلی معتقد است: در شرایطی هستیم که همگی باید دست به دست هم دهیم. رقابت جناحی به مفهوم حذف، بسیار خطرناک است. در ابتدای انقلاب یکی از ضربات هولناک را از همین نوع سیاست‌های حذفی متحمل شده‌ایم.ادامه گفت‌گو را در زیر بخوانید:


چرا مدیران در شرایط بحرانی اقتصادی نمی‌توانند راهکار لازم برای کنترل بازار ارز و دیگر مشکلات اقتصادی را ارایه کنند؟

مهم‌ترین اصل مغفول مانده در حوزه مدیریت اقتصادی، شجاعت، جسارت و ریسک‌پذیری مدیران است. اگر بتوانیم این سه فاکتور را درعنصر مدیریت مداخله بدهیم، بخش قابل توجهی از مشکلات قابل حل خواهد بود. ایران سرمایه‌های انسانی کارآمد، منابع گسترده و قابل توجه و شرایط ژئوپولتیکی برجسته‌ای دارد.

اگر یک تیم فوتبال بخواهد با چینش بازیکنان به صورت دفاعی، کار حمله را انجام دهد، شکست می‌خورد. طبیعی است که چینش مدیران در شرایط نرمال، استانداردهایی دارد و وقتی شرایط بحرانی را سپری می‌کنیم، نیاز به تغییراتی در چینش و عملکرد کابینه داریم که این روزها دولت آقای روحانی اقداماتی برای آن کرده است. این نکته در مورد مدیران مناطق نیز صدق می‌کند. اقناع بدنه جامعه نسبت به شرایط روز و همراه کردن مردم، مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. مدیران میانی و منطقه‌ای باید همراه با دولت و معتقد به سیاست‌های دولت باشند تا بتوانند در این شرایط هماهنگ با مدیریت کلان اقتصادی و سیاسی کشور پیش بروند.

راهکار عملی بحران اقتصادی کشور چیست؟

امروز رقابت اقتصادی جدی‌ای در تمام دنیا وجود دارد. کشورهای صنعتی بر سر کوچک‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی رقابت جدی با هم دارند و بیشترین تنش بین‌المللی بین کشورهای برخوردار در حوزه اقتصادی خلاصه شده است. اگر بتوانیم از ابزار گفت‌وگو و مفاهمه بهره بگیریم، می‌توانیم رقابت خوبی در حوزه اقتصادی داشته باشیم. با توجه به چالش‌های جدیدی که امریکا برای ما به وجود آورده، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور می‌توانیم راه را برای خود باز کنیم.

اشاره به لزوم استفاده از سرمایه‌های انسانی برای حل مشکلات کردید. آیا بهره‌گیری از سرمایه انسانی در قالب یک برنامه زودبازده در شرایط امروز کشور قابل تحقق است؟ در این راستا مجلسی‌ها با طرح منع به کارگیری بازنشستگان سعی در استفاده از نیروهای جوان‌تر داشتند. آیا این طرح را کارآمد می‌دانید؟

امروز در شرایطی هستیم که همگی باید دست به دست هم دهیم. رقابت جناحی به مفهوم حذف، بسیار خطرناک است. در ابتدای انقلاب یکی از ضربات هولناک را از همین نوع سیاست‌های حذفی متحمل شده‌ایم. همیشه افرادی را از قطار نظام پیاده کرده‌ایم. امروز در عرصه سیاسی باید آشتی ملی برقرار شود. اگر برای کسانی محدودیت‌هایی به سبب عقیده شان به وجود آورده‌ایم، باید عفو عمومی اعلام کرده و برای افرادی که دغدغه ملت و کشور دارند، بستر کار را فراهم کنیم تا به حل مشکلات کمک کنند. امروز استراتژیک‌ترین مراکز تحقیقاتی و حتی نظامی امریکا توسط متخصصین ایرانی اداره می‌شود. سرمایه انسانی عظیم ایرانیان خارج از کشور نقش موثری در اقتصاد آن مناطق ایفا می‌کنند. اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که لااقل 30 درصد این افراد به کشور بازگردند، کاری کارستان کرده‌ایم. حذف را باید به صورت جدی از دستور کار خارج کرد و هم افزایی بسیار مهم‌تر است. طرح منع به کارگیری بازنشستگان کار خیلی منطقی و حساب شده‌ای نبود. باید به سمتی برویم که بستر حضور جوانان و رشد پلکانی آنها را در عرصه اجرایی مهیا کنیم. اینکه مدیری که 30 سال تجربه اندوخته و آزمون و خطا داشته تا توانسته به تجربه برسد، حذف کنیم کار درستی نیست. باید این تجربه را در کنار پویایی، تجربه، تخصص و پرکاری جوانان قرار دهیم. قطعا پیشنهاددهندگان این طرح در مجلس قصد نداشتند که ناکارآمدی در نهادها به وجود‌ آید. خودشان هم راضی نخواهند بود که حساس‌ترین و استراتژیک‌ترین مسائل اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی بدون عنصر تجربه پیش برود. امیدوارم که شورای نگهبان با دقت بیشتری طرح را مورد ارزیابی قرار دهد. به جای این طرح می‌توان حضور جوانان در عرصه‌های اجرایی را اجباری کرد. مدیران را مکلف کنیم که شرایط رشد پلکانی برای جوانان را به وجود آورند.

بستر حضور جوانان از چه راه‌هایی می‌تواند فراهم شود؟

به جای اینکه افراد با تجربه را حذف کنیم، می‌توانیم جوانان را در وزارتخانه‌هایی که کار عملیاتی و اجرایی دارند، مثل وزارت کشور و وزارت نفت استخدام کنیم. استخدام در این وزارتخانه‌ها در این سال‌ها تقریبا نزدیک به صفر بوده و همین باعث شده که فاصله نسلی زیادی به وجود بیاید. همچنین ورودی‌هایی که در دولت نهم و دهم به برخی وزارتخانه‌ها داشتیم، از کیفیت و ظرفیت لازم برخوردار نبودند. باید ظرفیت ساختاری وزارتخانه را اعلام کرده و سعی کنیم که جوانان را استخدام کنیم. وزارتخانه‌ها را مکلف کنیم که فرضا 30 درصد به جوانان اختصاص بدهند. در گام بعدی باید سعی کنیم تا جوانان تازه وارد و متخصص بتوانند مدارج سطوح مدیریتی را طی کرده و هر چه بیشتر بیاموزند. سپس ریاست ادارات کل و معاونت وزیر به آنان اختصاص داده شود تا جوانان به صورت پلکانی بتوانند رشد کنند.

اکنون که مشکلات اقتصادی فراوانی از سوی امریکا کشور را تهدید می‌کند، ریزش چند هزار نفری در بین مدیران کشور به ضرر ما است. جایگزینی این پست‌ها هم ساده نیست و مدتی طول می‌کشد تا مدیران بخواهند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند. زمان برای ما محدود است و بحران هر روز بیشتر می‌شود.

نظر شما در مورد مواضع اخیر رییس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی و اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار با روحانی چیست؟ در حوزه سیاست خارجی چه رویکردی باید در پیش گرفت؟

شرایط اداره جامعه امروز با 40 سال پیش متفاوت است. امروز بخش قابل توجهی از مدیریت جامعه مکلف به هماهنگی با نهادهای بین‌المللی است. اگر تا دیروز کشوری می‌توانست با حصار کشیدن به دور خود جلو برود، امروز شدنی نیست. قوانین بین‌المللی الزام آوری برای کشورها در مورد مسائل بانک‌ها، محیط زیست، کشاورزی و دیگر مسائل کشورها تعیین شده است. ما باید تلاش کنیم تا با ابزار گفت‌وگو در قالب سه محور تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت کار را پیش ببریم. ایران باید دیپلماسی اقتصادی خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهد. مناقشات را تبدیل به مذاکره و دوستی کنیم و در یک بستر سازنده و هم زیستی مسالمت‌آمیز با فضای بین‌المللی کار اقتصادی‌مان را پیش ببریم. سرعت توسعه باید چند برابر گذشته باشد. در یک شرایط متشنج اولین بخشی که بزرگ‌ترین ضربه را دریافت می‌کند، بخش اقتصادی و تولیدی است. حواس‌مان باشد که یکی از ویژگی‌های دولت تدبیر و امید استفاده از ابزار گفت‌وگو و عقل در مقابل احساس بوده است. باید در ادامه کارمان نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها