کد خبر: 224148
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۷:۳۲:۰۰
| |

به راه‌حل‌های خاتمی توجه خواهد شد؟

مجتبی حسینی سردبیر اعتمادآنلاین در یادداشتی نوشت: خاتمی با سخنان امروزش در جمع نمایندگان ادوار مجلس نشان داد که همان خاتمی سابق است و درک دقیقی نسبت به شرایط موجود و شناخت درستی از هیبت مشکلات و معضلات امروز ایران دارد.

به راه‌حل‌های خاتمی توجه خواهد شد؟
کد خبر: 224148
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۷:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی حسینی- سید محمدخاتمی چه بخواهد و چه نخواهد محبوب‌ترین چهره اصلاح‌طلبان است. حتی اگر دلخوری‌های اجتماعی از او به دلایلی وجود داشته باشد بازهم مؤثر است و محبوب.

اگرچه چند سالی است که دیگر از لبخند آرامش خبری نیست اما تمرکز و توجه خود را به مهم‌ترین مسائل مرتبط با آینده اصلاحات و آینده کشور از دست نداده است و می‌شود نگرانی و احساس مسئولیتی را که از سر و رویش موج می‌زند به راحتی دید.

خاتمی با سخنان امروزش در جمع نمایندگان ادوار مجلس نشان داد که همان خاتمی سابق است و درک دقیقی نسبت به شرایط موجود و شناخت درستی از هیبت مشکلات و معضلات امروز ایران دارد.

خاتمی با همین ادراک و با بهره‌گیری از همه تجربه سیاسی و مدیریتی‌اش با ارائه راه حل‌هایی تلاش دارد تا مسیر عبور از کوچه پس کوچه‌های تنگناها و سختی‌ها را پیش روی مسئولان و بزرگان قرار دهد و در صورت اجرایی شدن این پیشنهادها، قبای آرامش و آسایش دوباره تن‌پوش جامعه شود.

خاتمی خوب هم می‌داند که اگر نسخه اصلاحات در بن‌بست بماند با دست‌فرمان فعلی، اتفاقات خوبی پیش رو نخواهد بود.

خاتمی با فهم دقیق از وضعیت و موقعیت نظام و مردم، راه بدیل برای عبور از هفت خان پر دردسر فعلی را روی میز و جلو دیدگان مسئولان کشور قرار داده تا که شاید در سایه این راهبردها، امید مردم به آینده و اعتمادشان به حاکمیت به نقطه ماکزیمم بازگردد و نقشه دشمنان و مخالفان ملک و ملت نقش بر آب شود.

خاتمی با عذرخواهی از مردم ایران و ارائه 13 راه حل عبور از بحران، نشان داد دل در گرو حفظ حاکمیت ملی-ارضی، طول عمر نظام و بهبود حس و زندگی مردم دارد و برای تحقق همین اهداف مهم دار و ندار ذهنی و تجربی‌اش را بدون لکنت زبان بیان کرده تا که شاید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

خاتمی با راه حل‌هایش نشان داد دست رقبای بین‌المللی و اپوزیسیون اجیر شده آن ور آبی را خوانده است. او می‌خواهد مخالفان و دشمنان قسم‌خورده ملک و ملت را با بینش و منش اصلاحات و اصلاح‌طلبی خلع سلاح کند.

«ایجاد و تقویت فضای همبستگی ملی، وحدت ملی، تغییر نگاه رسانه‌های ملی، ایجاد فضای باز و امن و آزاد سیاسی، محدود کردن دایره غیرخودی، برداشتن حصر، آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی، اعلام عفو عمومی، رفع محدودیت‌های بی‌جا، پایان دادن افراط و تندروی، کارآمدی بیشتر قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی، شنیدن اعتراض مردم، پاسخگویی دولت و...» که از سوی سید محمد خاتمی به عنوان نسخه‌ای برای برون‌رفت از شرایط بحرانی فعلی بیان‌شده بی‌تردید بخشی از مطالبه به‌حق جامعه ایران است و در صورت عملیاتی شدن می‌تواند گسست‌های موجود را به پیوست‌های آتی بدل سازد.

راه حل‌های خاتمی نشان از آن دارد که او زمان کافی برای رصد حوادث جاری روز را داشته و به خوبی صدای مردم را شنیده است و بر همین اساس تلاش دارد تا در مقام سیاستمداری محذور و مهجور نقش تاریخی خود را در قبال نظام و ملت و اصلاحات ایفا کند.

جنس کلام خاتمی از تلاش او برای بازگشت به قدرت نشانه‌ای ندارد اما در عین حال مخابره‌کننده این پیام است که خاتمی نمی‌خواهد پیکر نظام بیش از این از درون و بیرون به خاطر دشمنی‌ها و نارسایی‌ها بلرزد. چه آنکه هر چه باشد خاتمی سیاستمداری است برخاسته از مردم که راه رسیدن کشتی نظام به ساحل امن آرامش را در دیالوگ صاحب ضمیران قدرت با مردم و رفع و رجوع مطالبات آنان می‌داند.

باید به انتظار نشست و دید راه حل‌های خاتمی به عنوان زبان گویای اصلاحات که همواره مورد تهاجم براندازان و اپوزسیون پناهنده به دشمنان ایران بوده مورد توجه و مفاهمه ملی قرار خواهد گرفت یا آنکه بازهم تجربیات این سرمایه ملی نادیده گرفته می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها