کد خبر: 227474
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۱۰:۲۸:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛

محجوب و قاضی‌پور از توضیحات وزیر نفت قانع شدند

نمایندگان سوال کننده از وزیر نفت در خصوص بالا بودن میزان آتش سوزی در پالایشگاه های کشور از پاسخ های زنگنه قانع شدند.

محجوب و قاضی‌پور از توضیحات وزیر نفت قانع شدند
کد خبر: 227474
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا محجوب و نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (دوشنبه، 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از وزیر نفت در خصوص اینکه چرا میزان آتش سوزی در پالایشگاه های کشور بالا است، بعد از استماع توضیحات بیژن نامدار زنگنه از پاسخ های وی قانع شد.

هیچ اطلاعات قابل دسترسی از حوادث رخ داده در صنعت نفت وجود ندارد


علیرضا محجوب در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال مشترک خود و نادر قاضی پور از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: نتایج ناشی از حوادث پالایشگاه ها بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در 17 آوریل 2013 برای مردم ایالت تگزاس آمریکا حادثه ای رخ داد که طی آن 12 آتش نشان جان خود را از دست دادند، سپس رئیس جمهور آمریکا در یک فرمان تاریخی 3 ماه فرصت داد تا همه رویه های ایمنی بازبینی شود.

وی افزود: باید توجه داشت که سوال در مورد ایمنی صنعت نفت بسیار مهم و یکی از پراهمیت ترین سوالات است.

محجوب تصریح کرد: وزیر نفت معتقد است برای واگذاری بخش های مختلف به بخش خصوصی، اختیارات کافی به وزیر اعطا نشده است، این اظهارات به معنای آن است که مجلس نیز در بروز این حوادث شراکت دارد، زیرا قوانین کافی را برای واگذاری به وزیر نفت اعطا نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر انگشت اتهام را به سمت خود بگیریم، اولین نکته آن است که باید نگاه به موضوع ایمنی در صنعت نفت را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: بنا بر آنچه در رسانه ها آمده؛ وزیر نفت تکالیفی را برای ایجاد ایمنی در این صنعت به زیرمجموعه های خود معین کرده، اما همچنان سوالاتی در این زمینه وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آماری که وجود دارد نشان می دهد حداقل 61 حادثه رخ داده که البته این آمار متقن نیست و تعداد متفاوتی از حوادث رخ داده نیز گزارش شده است.

محجوب با بیان اینکه سوال ما این است که تعداد حوادث رخ داده در کجا ثبت می شود، بیان کرد: نویسندگان مقالات علمی می گویند هیچ اطلاعات مکتوب و قابل دسترسی در وزارت نفت درخصوص حوادث رخ داده در این حوزه وجود ندارد، سوال اینجاست که آیا تقریر تعداد حوادثی که در صنعت نفت رخ داده برای وزارت نفت و روابط عمومی این وزارتخانه کار سختی است؟

وی افزود: حادثه سقوط یکی از پرتکرارترین حوادثی است که در صنعت نفت رخ می دهد که برای حل این مشکل می توان با آموزش، تعداد حوادث رخ داده را کاهش داد. اگر به قانون یا تامین امکانات نیاز دارند تا تعداد حوادث کاهش یابد، وزارت نفت اعلام کند تا این کار انجام شود.

بیمه‌ها مسئول تامین امنیت پالایشگاه ها هستند

بیژن زنگنه در جریان رسیدگی به سوال قاضی پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس از وی در پاسخ به این سوال که پیرامون علت حوادث زیاد آتش سوزی در پالایشگاه ها بود، گفت: بخش مهمی از ایمنی مربوط به فرهنگ است.

وزیر نفت تصریح کرد: صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه رو است چنانچه ما همواره با مواد آتش زا و سمی سروکار داشته و از موادی استفاده می کنیم که باید در فشار بالا عمل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه های فروش سوخت مایع در کشور روزانه به میلیون ها نفر خدمات می دهند و بیش از 27 میلیون مشترک گاز در کشور داریم، عنوان کرد: در کشور 60 پالایشگاه وجود داشته که 90 میلیون لیتر بنزین و 80 میلیون لیتر گازوئیل توزیع می کند لذا کار مهمی انجام می شود و نسبت به حجم کار سطح ایمنی مطلوب است.

زنگنه در ادامه مسئول قانونی حفاظت کار را وزارت کار دانست و گفت: شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت مسئول هستند و سازمان استاندارد نیز در آن دخیل است و وزارت نفت صرفا از نظر مالکیت مسئول است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به خصوصی سازی های بی حساب و کتاب، اظهار داشت: متاسفانه برای خصوصی سازی ساز و کار مرتبی وجود ندارد و افرادی که عهده دار مسئولیت می شوند یا تخصص ندارند و یا تعمیر پالایشگاه ها را به تاخیر می‌اندازند.

وی در ادامه با اشاره به استهلاک شدید تجهیزات نفتی بیان داشت: بیش از 55 سال از عمر برخی واحدهای نفتی می گذرد و حتی موارد 90 ساله ای داریم در حالی که عمر نهایی آن ها 30 سال است ضمن اینکه تاسیسات جنوب کشور آنقدر مستهلک شده که لوله ها سوراخ می شود و منابعی برای تعمیر آن نداریم.

زنگنه در ادامه در خصوص نقش موثر بیمه ها در ایمنی ابراز داشت: ایمنی باید از طریق بیمه ها صورت گیرد اما متاسفانه شرکت های بیمه رفتار شرکت های بیمه شونده را نظارت نمی کنند که در این خصوص در جلساتی تاکید کردیم نسبت به بیمه شرکت های نفتی و پتروشیمی سخت گیری شود تا مقررات رعایت شود.

وی با اشاره به مراحل تاسیس یک واحد نفتی عنوان کرد: طراحی واحد، تجهیز واحد، به روزرسانی ایمنی، آموزش استاندارد، اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای، آمادگی حرفه ای میدانی برای مقابله با حوادث از جمله حوادثی است که هنگام تاسیس یک واحد باید رعایت شود.

وزیر نفت در پایان با اشاره به برخورد این وزارتخانه با متخلفان و اصلاح ایرادات خاطرنشان کرد: شاخص حوادث، بهبودیافته و ضریب شدت حوادث نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تلاش داریم با آموزش و ابلاغ استانداردها و اصلاحات فنی از شدت حوادث بکاهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها