کد خبر: 230451
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۳:۰۰
| |

رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس خبر داد:

آزمایشگاه تولید مواد هسته‌ای افتتاح شد/ آمادگی برای تولید انبوه IRها

رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجتمع ملی خلاء فروردین 98 در فردو افتتاح می‌شود، گفت: ما این آمادگی را داریم که IR4، IR5 و IR6 را به صورت انبوه تولید کنیم.

آزمایشگاه تولید مواد هسته‌ای افتتاح شد/ آمادگی برای تولید انبوه IRها
کد خبر: 230451
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنوری در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در توضیح بازدید هیاتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو گفت‌: مقام معظم رهبری بعد از لغو برجام توسط آمریکا و رفتار دوگانه اروپایی دستور دادند سازمان انرژی اتمی این آمادگی را داشته باشد که اگر اروپاییان همراه آمریکا شدند و منافع ایران در برجام تامین نکردند ما به نقطه قبل بازگردیم تا این آمادگی از قبل فراهم شده و بتوانیم ظرف دو سال به 190 هزار سو غنی سازی اورانیوم دست پیدا کنیم.

وی ادامه‌ داد: در پی فرمان مقام معظم رهبری رییس سازمان انرژی اتمی موضوع ایجاد دو کارخانه و دو سالن مونتاژ را اعلام کرد تا بتوانیم روزانه 60 سانتریفیوژ تولید کنیم که روند بازگشت پذیری هسته‌ای تسری پیدا کند. از طرف دیگر از آن جا که ما در آستانه تحویل گزارش شش ماهه چهارم و پنجم اجرای برجام از سوی کمیسیون به مجلس شورای اسلامی هستیم روز گذشته از تاسیسات فردو و نطنز بازدید داشتیم.

رییس کمیته‌ هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح بازدیدشان از سایت فردو گفت‌: اقدامات خوبی در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار صورت گرفته است که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک توان جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار را داشته باشیم. در حال‌ حاضر حدود 150 ایزوتوپ پایدار و 30 ایزوتوپ ناپایدار داریم، اینها در بسیاری از صنایع و فن آوری‌های ما نقشی کلیدی دارند و پایه بسیاری از پیشرفت‌ها هستند. در گذشته این امکان را نداشتیم و اما در حال‌ حاضر پیش فرض خوبی در این حوزه ایجاد شده است و زمینه عقد قرارداد با روس‌ها فراهم شده است.

ذوالنوری با بیان این که پایه و بنیان کار در فردو ایجاد شده است افزود: مراحل اجرایی این پروژه‌ با همکاری روس‌ها اجرا شده است و سازمان انرژی اتمی این زیرساخت‌ها را ایجاد کرده است. روز گذشته (دوشنبه) چند آزمایشگاه نیز افتتاح شد که یکی از آنها آزمایشگاه تولید مواد بود تا اگر بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم، آلیاژها و مواد مربوطه را تولید کرده و مواد ضروری و مهم را برای صنایع کشور را تامین کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها