کد خبر: 231454
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

وقت جراحی در اقتصاد و سیاست است/ مسئولان باید از کرختی دربیایند/ روشنفکران به میدان بیایند

معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات گفت: خبار امیدبخش، تلاش، اهتمام دلسوزان کشور هم در داخل و هم در خارج دارند که جامعه فرو نپاشد هم، وجود دارد. خود من از نزدیک شاهد هستم که دانشگاه‌ها در سطح تصمیم‌گیران آن، به تکاپو افتاده‌اند که بیایند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کمک کنند.

وقت جراحی در اقتصاد و سیاست است/ مسئولان باید از کرختی دربیایند/ روشنفکران به میدان بیایند
کد خبر: 231454
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وضعیت اقتصادی کشور آشفته است و وضع فعلی نیازمند تلاش بیشتر مسئولان است اما مردم در این میان چه نقش و وظیفه‌ای دارند؟ بسیاری معتقدند علت اینکه مسئولان نمی‌توانند کار مهمی انجام دهند این است که از مردم دوری می‌کنند و به نوعی به مردم بازگشت نمی‌کنند. این امر باعث شده است که اعتماد عمومی به مسئولان پایین بیاید.

در این زمینه غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «اعتمادآنلاین» گفت: الان در شرایطی قرار گرفتیم که کمی اعتماد عمومی آسیب دیده هرچند مردم مایل هستند که این اعتماد به آنها برگردد.

او افزود: در بی‌اعتمادی هرج و مرجی شکل می‌گیرد که دود آن به چشم مردم می‌رود و مایلند که دولت اقداماتی را انجام دهد که آنها را مطمئن کند اقتدار لازم برای گذر از وضع موجود را دارد. طبیعی است وقتی اطمینان آسیب می‌بیند و به میزانی که دولت اقتدارش ضعیف می‌شود یا ضعیف نشان داده می‌شود، احساس نگرانی در مردم ایجاد می‌شود و مردم به سمت خودمدیریتی می‌روند؛ همین موضوع باعث هم‌افزایی نگرانی‌ها می‌شود.

ظریفیان معتقد است اگه دولت بتواند عنان نواسانات ارزی را در دست بگیرد می‌تواند اعتماد عمومی را کسب کند و در این راستا گفت: دولت اگر بتواند فقط یک کار انجام دهد بخش بزرگی از اعتماد از دست رفته را به دست می‌آورد؛ بتواند با استفاده از کارشناسان نرخ ارز را پایین بیاورد و کنترل کند. این موضوع هم در یک بازه زمانی اتفاق بیافتد که مردم اقتدار دولت را ببینند. بنابراین اگر دولت تمام تجارب و استفاده از صاحب‌نظران را به کمک بگیرد و نرخ ارز را به شکل معقول پایین بیاورد و کنترل کند، بعد با اقدامات دیگر می‌تواند تدریحاً اعتماد لازم را برگرداند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نکته دیگر این است که خیلی وقت‌ها به دلیل مشکلاتی که رخ می‌دهد هم در فضای مجازی و هم در دعواهای رقابتی و جناحی و هم در جنگ روانی، همه نشانه‌ها و علائم به سمت انتقال اخبار و گزاره‌های منفی می‌رود در حالی که واقعیت امر اینگونه نیست.

او افزود: در خیلی جاها افرادی با همه انگیزه دارند کار می‌کنند. هم مردم و هم صاحب‌نظران باید کمک کنند که این کریدور یک‌سویه اخبار منفی را که موجب استرس شدید و نگرانی می‌شود، دو سویه کنند. البته نه اینکه آنجاهایی را که اخبار واقعی منفی است، منتقل نکنند بلکه مسئله این است که این اتوبان یک‌سویه شده است.

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوره اصلاحات اظهار کرد: اخبار امیدبخش، تلاش، اهتمام دلسوزان کشور هم در داخل و هم در خارج دارند که جامعه فرو نپاشد هم، وجود دارد. خود من از نزدیک شاهد هستم که دانشگاه‌ها در سطح تصمیم‌گیران آن، به تکاپو افتاده‌اند که بیایند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کمک کنند. باید این رویکرد را به نخبگان و دلسوزان متذکر شد که اتوبان اخبار دوسویه دارد و اگر ما فقط به سویه منفی آن توجه کنیم فضای روانی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

او افزود: مسائل باید در حد و اندازه‌های خود مطرح شود. تجربه چهل ساله کشور ما نشان می‌دهد ما با شرایط سخت‌تر از الان روبرو بودیم و آنچه که موجب شد از آنها عبور کنیم انسجام ملی، نهراسیدن، نباختن و در عین حال از همه افکار و دیدگاه‌های مختلف استفاده کردن، بود؛ حتی در دیدگاه مخالفان نظام هم نکاتی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد که باعث شود که هم آسیب‌ها را بهتر ببینیم و هم راهکارهای بهتری را اتخاذ کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما از لحاظ شرایط بین‌المللی بهتر از شرایط قبل از برجام هستیم که اجماع جهانی علیه ما شکل گرفته بود اما اکنون مقاومت‌هایی در آسیا و حتی اروپا به نفع ما وجود دارد.

او پیشنهاد ایجاد دیپلماسی علمی را داد و مطرح کرد: در این شرایط ما باید از دیپلماسی علمی کمک بگیریم. اکنون که دیپلماسی سخت ما به چالش خورده است دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی ما می‌تواند به ما کمک کند. ما نیروی علاقمند به این کشور در خارج داریم که نقش‌های بسیار مهمی در آمریکا و اروپا ایفا می‌کنند. می‌توانیم از آنها کمک بگیریم که فضا را منطقی‌تر و واقعی‌تر کنیم و در عین حال به شکل منطقی نه شعاری، فضا را اینگونه آماده کنیم که شرایط سختی را پیش رو داریم اما ایران این ظرفیت را دارد که از آن عبور کند.

غلامرضا ظریفیان یکی از ضرورت‌های برون‌رفت از وضع فعلی را رفتار مسئولان دانست و عنوان کرد: مسئولان باید کمی از این کرختی دربیایند؛ در این شرایط باید آستین‌ها را بالا زد و پوتین‌ها را پوشید تا مردم احساس کنند که مسئولان منفعل نیستند. هر چقدر مردم این را در عمل ببینند در بازگشت اعتماد مردم موثر است.

او ادامه داد: روشنفکران و نیروهایی که در جامعه ما تاثیرگذار هستند مثل پزشکان، معلمان، شاعران، اساتید دانشگاه و...، باید در چنین شرایطی به کمک مردم بیایند. حرف این افراد راحت‌تر پذیرفته می‌شود تا دولتمردان. اگر آنها بیایند و حرف‌های منطبق بر واقعیت بزنند و کمک کنند ممکن است شرایط تهدید‌کننده فعلی تبدیل به فرصت شود.

غلامرضا ظریفیان در ادامه شرایط موجود را زمان جراحی‌های مهم دانست و گفت: بخش زیادی از فشارهای موجود ناشی از فشارهای خارجی نیست بلکه مشکلات ساختاری و رفتاری است. در این شرایط است که مسئولان کشور باید اجماع کنند و دست به جراحی‌های مهم بزنند؛ در زمینه اقتصاد، سیاست، واگذاری‌ها، تجمیع قانون، ارتباط با نظام بین‌الملل.

او در پایان گفت: اکنون وقت جراحی است و جامعه هم این جراحی‌ها را می‌پذیرد و حسن آن این است که اگر این کار درست انجام شود مشکل مزمن و ساختاری اقتصاد و سیاست ما هم می‌تواند مورد جراحی قرار بگیرد و حل شود تا اگر از شرایط بحرانی فعلی عبور کردیم در شرایط عادی بتوانیم منطقی‌تر، عاقلانه‌تر و متکی بر سازوکار مناسب‌تر حرکت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها