کد خبر: 234796
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

آمریکا با اعمال تحریم‌ها و خروج از برجام اعلام جنگ کرده است/ برای مذاکره، آمریکا باید به شرایط قبل از خروج از برجام برگردد

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌ها و خروج از برجام اعلام جنگ کرده است. اگر می‌خواهد مذاکره کند باید آتش بس‌بدهد و آتش‌بس به معنای برگشت به شرایط قبل از خروج از برجام، متوقف کردن تحریم‌ها و توقف تهدیدها است.

آمریکا با اعمال تحریم‌ها و خروج از برجام اعلام جنگ کرده است/ برای مذاکره، آمریکا باید به شرایط قبل از خروج از برجام برگردد
کد خبر: 234796
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی نماینده ملایر و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنان رییس جمهور کشورمان برخلاف سخنرانی ترامپ بسیار حقوقی، مستند و مستدل بود. آقای روحانی با سخنانشان نشان دادند که ما عضو جامعه جهانی هستیم و می‌خواهیم در این خانواده بزرگ زندگی کنیم و تفاهم و تعامل داشته باشیم.

او ادامه داد: آقای روحانی بسیار مستدل ثابت کرد که خروج آمریکا از برجام عملی برخلاف منافع ملت‌ها و اهدافی که بر اساس آن سازمان ملل تشکیل شده بوده است. اگر گوش شنوایی در میان رهبران جهان باشد که هست و اگر انصاف و عدالتی باشد باید همه رهبران و روسای جمهور و نمایندگانی که سخنان آقای روحانی را شنیدند نسبت به اقدام غیر قانونی، خلاف موازین بین‌المللی، خلاف عرف حقوقی و بین‌المللی آمریکا موضع بگیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سازمان ملل، مرکزی باشد برای ایجاد تفاهم و توسعه تعامل بین کشورها و تقویت روابط لازم است که در مورد این موضع ظالمانه و برخلاف عرف بین‌المللی و تعهدات بین‌المللی و قطعنامه شورای امنیت کشورها موضع بگیرند. این انتظاری است که ما داریم.

کاظمی در ادامه گفت: به نظر می‌ر‌سد آمریکا در این جهت روز به روز منزوی‌تر می‌شود. امروز کشورهای اروپایی به فکر این هستند که برای مبادلات مالی بین ما و کشورهای اروپایی راهکاری پیدا کنند که این موضوع یک خبر نسبتا دلگرم کننده‌ای برای مردم کشورمان بود.

او گفت: آقای رییس‌جمهور صریحا گفت که مذاکره یعنی اینکه ما به تعهداتمان عمل کنیم. اینکه از تعهدنامه بین‌المللی خارج شوند و قطعنامه شورای امنیت و همه مقررات را زیر پا بگذارند و بعد بگویند مذاکره! این دیگر مذاکره نیست بلکه جنگ است. مذاکره یعنی اینکه ما امتیازی داریم و آنها هم امتیازاتی دارند باید طرفین با هم تفاهم کنند وامتیاز بگیرند و امتیاز بدهند تا مشکل حل شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه موضع آمریکا، موضع مذاکره نیست، گفت: موضع آمریکا، موضع جنگ است. در یک جنگ اگر بنا بر مذاکره باشد ابتدا باید آتش بس بدهیم. آتش بس در این شرایط یعنی تحریم‌ها برنگردد و کار به روال عادی برگردد تا بنشینیم و صحبت کنیم.

کاظمی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به سخنان روسای جمهور ایران و آمریکا تعاملی در این میان صورت می‌گیرد؟، تاکید کرد: ما مواضع خود را در سازمان ملل بیان کردیم و اگر آنها اهل گفت وگو، منطق، استدلال، اجرای قانون و تعهدات باشند می‌توانند اعلام کنند که ما مواضع رییس جمهور ایران را قبول داریم و حاضر هستیم که مذاکره کنیم و تحریم‌ها را متوقف کنیم تا اگر مشکل یا ابهامی در این تفاهم‌نامه هست، بررسی کنیم.

او ادامه داد: مذاکره با آمریکا بستگی به این دارد که آن‌ها چقدر اهل منطق و گفت‌‌وگوی عادلانه باشند. آمریکا با اعمال تحریم‌ها و خروج از برجام اعلام جنگ کرده است. اگر می‌خواهد مذاکره کند باید آتش بس بدهد و آتش‌بس به معنای برگشت به شرایط قبل از خروج از برجام، متوقف کردن تحریم‌ها و توقف تهدیدها است که بعد از آن مذاکره انجام شود و ما آمادگی انجام آن را داریم اگر آنها این شرایط را بپذیرند.

این عضو فراکسیون امید با اشاره با تاثیر اظهارات رییس جمهور بر روابط دیپلماتیک با سایر کشورها، گفت: رییس جمهور کاملا دیپلماتیک صحبت کردند و کشورهایی که اهل تعامل و منطق هستند باید به آمریکا فشار بیاورند که چرا از برجام به صورت غیر قانونی خارج شدی. اگر این نگاه واقع بینانه و علمی به این مسئله وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد صحبت های رییس جمهور باید فضا را تقویت کند چون این فضا ایجاد شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها