کد خبر: 235933
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب

نپذیرفتن FATF کشور را از نظر مالی محدودتر و منزوی‌تر می‌کند

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه نپذیرفتن FATF کشور را از نظر مالی محدودتر و منزوی‌تر می‌کند، گفت: FATF هم به سیستم بانکی داخل کشور کمک می‌کند و هم موجب ارتباط بانکی با سایر کشورهای دنیا می‌شود.

نپذیرفتن FATF کشور را از نظر مالی محدودتر و منزوی‌تر می‌کند
کد خبر: 235933
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه FATF جزو مقررات بانکی دنیاست بیان کرد: اگر می‌خواهیم به سیستم بانکی دنیا متصل شویم باید به این لایحه بپیوندیم و قواعد آن را بپذیریم. در برجام یکی از موانع جدی تعامل بانکی با دنیا نداشتن نرم افزارهای لازم بود زیرا بانکداری ما کاملا سنتی است و ما فاقد نرم افزار و تکنولوژی روز دنیا و همچنین مقررات جدید بانکی بین‌المللی هستیم.

وی در ادامه افزود: حتی برای کار کردن با بانک‌های اروپایی در شرایط جدید هم باید به شبکه بانکی بین‌المللی متصل شویم. در غیر اینصورت علاوه بر تحریم‌های آمریکا در زمینه جابجایی پول، خودمان هم محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم. در بحث شفافیت جابجایی پول FATF کمک می‌کند تا منشأ جابجایی پول در داخل کشور مشخص شود. در شرایط آشفته بازار اقتصادی و نوسانات ارزی کشور شاید خیلی‌ها علاقمند نباشند که شفافیت جابجایی پول ایجاد شود. FATF هم به سیستم بانکی داخلی کمک می‌کند و هم موجب می‌شود که ما با کشورهای مختلف دنیا ارتباط بانکی داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد باران خاطرنشان کرد: ما اگر که به FATF نپیوندیم خودمان را محدود کرده‌ایم و نمی‌توانیم از بسته‌ای که اروپا برای ارتباط تجاری با ایران فراهم کرده است استفاده کنیم. نپذیرفتن FATF یعنی غیر از تحریم‌های آمریکا، خودمان را تحریم کنیم و دور کشور دیوار بکشیم. این مسئله ما را از لحاظ مالی محدودتر و منزوی‌تر می‌کند و حتی موفق نخواهیم شد که در تعاملات تجاری خود دلار را کنار گذاشته و از یورو استفاده کنیم.

امام در پاسخ به مخالفت برخی با FATF به دلیل کمک به حزب الله و حماس تصریح کرد: بر اساس مذاکرات مقامات بالای کشور، شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس قرار بر این شده است که گروه‌هایی که از نظر شورای عالی امنیت ملی، گروه تروریستی محسوب می‌شوند، احصا شده و به طرف مقابل اعلام شود و آنها بپذیرند که از نظر ما کدام گروه‌ها و سازمان‌ها تروریستی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها