کد خبر: 238343
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۱۴:۳۹:۰۰
| |

محسن حاجی میرزایی دبیر هیأت دولت:

منازعه پیرامون FATF سم مهلک برای توسعه است

دبیر هیأت دولت گفت: مساله FATF نباید به یک منازعه همیشگی در عرصه سیاست کشور تبدیل شود چرا که این اتفاق موجب ابهام شده و سمی مهلک برای تحرک اقتصادی، پیشرفت و توسعه کشور است.

منازعه پیرامون FATF سم مهلک برای توسعه است
کد خبر: 238343
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۱۴:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن حاجی میرزایی روز شنبه در شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری افزود: اگر مساله FATF را به سرانجام نرسانیم تمام مناسبات مالی ما حتی با عراق و افغانستان به هم می ریزد و FATF برای حل مسایل کشور یک ضرورت اصلی است.


وی تاکید کرد: در قضیه FATF برخی می گویند تصویب و اجرای آن خیانت به کشور است، این در حالیست که ما خود را جای فعال اقتصادی بگذاریم پیامی که درک می کنیم چه خواهد بود؟


حاجی میرزایی ادامه داد: از سال 87 در مورد این مساله کشتی می گیریم اما باید بدانیم هر چیزی منافع و ضررهایی در کنار هم دارد، در مورد FATF رهبر معظم انقلاب قضیه را به مجلس محول کردند تا تصمیم بگیرد از این رو رای مجلس باید فصل الخطاب باشد تا شورای نگهبان تصمیم بگیرد.


دبیر هیات دولت ضمن انتقاد از برخی موضع گیری ها در مورد FATF گفت: کدام قلم و بیان این ظرفیت را تقویت می کند و کدام سخنور ما را به این سمت دعوت می کند؟


وی تاکید کرد: شرایط حاضر یکی از آزمون های بزرگ است که می توان ظرفیت شخصیتی انسان ها و فهم درک و بلوغ سیاسی جریان های سیاسی و عناصر فعال را ارزیابی کرد که چقدر مسائل را فهمیده و راه حل درست را تشخیص می دهند.
دبیر هیات دولت تصریح کرد: مگر می توان با اعصاب و روان، انگیزه و روحیه مردم بازی کرد که یک روز FATF را خیانت و یک روز آن را خدمت ذکر کرد و چرا قادر نیستیم ائتلاف و جمع بندی لازم را در این زمینه در ذهن مردم بوجود آوریم؟


حاجی میرزایی برجام را نیز دیگر موردی ذکر کرد که محل اختلاف بین افراد است و گفت: باید یک قاعده را بپذیریم که در آن قاعده اگر فلان جا، چیزی را تایید کرد همه آن را تایید کنیم و پیش از این نیز دیده ایم که برجام هم به محل یک منازعه بین اقشار جامعه و ایجاد شکاف و قطبی سازی تبدیل شده بود.


وی تاکید کرد: به لحاظ ظرفیت انسانی و ظرفیت فکری، علمی، انگیزه و وفاداری ملی، موقعیت های اقتصادی و جغرافیایی و منابع گوناگونی که کشور دارد و تجربه 40 سال گذشته، به راحتی می توانیم بر توطئه دشمنان غلبه کنیم.


دبیر هیات دولت تصریح کرد: برخی در زمینی بازی می کنند که محصول آن را دشمن برداشت می کند، بنای کار باید این گونه باشد که به هر طریقی می توانیم تجزیه و تحلیل حتی دعوا کنیم اما در نهایت جمع بندی باید مورد احترام همه سطوح جامعه باشد و اگر این گونه نباشد مشکلات ما مشکلات بیشتری خواهد شد.

*گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه هفت شکل گرفت؛ و یک گروه بین دولتی است که توسعه و واکنش بین المللی نسبت به پولشویی را دنبال می کند.


دولت با هدف بهبود جایگاه ایران در این گروه ویژه که نهاد تصمیم گیر و مرجع برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی به شمار می رود، چهار لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)»، «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT)»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را به مجلس ارسال کرده است.


از این میان این لوایح، «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» تبدیل به قانون شده است و این هفته «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» نیز در در مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شد.


لوایح «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» در مجلس تصویب شده اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

انسجام و تعامل همه جانبه برای حل مشکلات اجتناب ناپذیر است

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف عالیه نظام باید همه ارکان و نهادهای اثرگذار در یک مسیر حرکت کنند، گفت: انسجام و تعامل همه جانبه برای حل مشکلات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


وی با اشاره به شرایط خاص کشور ابراز داشت: مطالعه های نظری اثبات کرده هیچ مساله ای پایدار نخواهد شد مگر این که بین همه ارکان اثرگذار یک درک مشترک به وجود بیاید.


حاجی میرزایی تصریح کرد: تدبیر رهبری در تشکل جلسه شورای عالی و تفویض اختیار برای مدیریت فعلی به منظور خروج کشور از شرایط فعلی بوده است.


دبیر هیات دولت تصریح کرد: فعالان سیاسی کشور در برون رفت مشکلات پیش آمده اثرگذار هستند.


وی اختلال به وجود آمده در شرایط اقتصادی کشور را در کاهش اعتماد عمومی اثرگذار دانست و گفت: تحقق راه حل درست با وجود محیط مساعد برای اثر بخشی راهکارها اجتناب ناپذیر است.


دبیر هیات دولت به لزوم تقویت اعتماد عمومی در جامعه تاکید و تصریح کرد: اعتماد عمومی در جامعه به نحو مطلوب و موثر باید تقویت شود.


حاجی میرزایی گفت: ایران اسلامی اکنون در شرایط خاصی قرار دارد و در محافل گوناگون افراد در این زمینه تبادل نظر می کنند.


وی بیان کرد: اندیشمندان در قالب بیانیه های گوناگون نظرات خود را علنی و رهبر معظم انقلاب نیز برای خروج از مشکلات موجود جامعه تدابیری را اتخاذ کردند.


حاجی میرزایی بر تبیین درست موضوعات تاکید و تصریح کرد: مسوولان باید درک و تبیین درستی از شرایط حاکم بر کشور به منظور خروج از این شرایط داشته باشند.


به گفته وی، برخی از تحلیل‌ها موجب دامن زدن به مشکلات کشور و ایجاد نوعی هراس در جامعه است.


دبیر هیات دولت تاکید کرد: تحلیل ها باید بر اساس ارزیابی های سنجیده باشد تا بتواند راهکاری برای خروج کشور از وضعیت موجود جامعه باشد.


حاجی میرزایی با بیان اینکه محور اساسی مسایل کنونی کشور وضعیت اقتصادی است، گفت: دشمن به صورت علنی، تمام توان خود را برای ایجاد اختلال و تشدید آن به کار گرفته است.


دبیر هیات دولت بیان کرد: بحث اقتصادی از آن جایی که به معیشت مردم، تحرک و اندیشه فعالان اقتصادی و امنیت ملی گره خورده، حایز اهمیت است.


وی گفت: آمریکا با اهداف سلطه طلبانه راه های نفوذ را از مسیر اقتصاد پیگیر شد و مهم‌ ترین کارکرد تحریم را که ایجاد فشار و درد به جامعه است، دنبال می کند.


به گفته وی، رفتار، فهم و واکنش مسوولان و جامعه در شرایط موجود در ناکامی دشمن تاثیر مستقیم دارد و حضور فعالانه مردم در صحنه دشمن را‌ در دستیابی به اهداف نا امید می‌ کند.


حاجی میرزایی ادامه داد: مشکلات فعلی طی دهه ‌های گذشته روی هم انباشته شده و مجموعه ای از کاستی، شرایط را به گونه ‌ای پیش آورده است که کشور با مشکلات مزمن اقتصادی مواجه شود.


وی بیان اینکه رشد اقتصادی کشور یکنواخت و پایدار نیست، گفت: باید با به کارگیری فرصت ها برای بهبود شرایط اقتصادی تلاش کرد تا شاهدی رشدی یکنواخت در این زمینه باشیم.


دبیر هیات دولت یاد آور شد: در زمان حاضر باید به نحوه مطلوب از فرصت برای اصلاح عرصه هایی که کشور دچار کاستی است، استفاده کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها