کد خبر: 240412
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۱:۲۱:۰۰
| |

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد:

تشکیل فراکسیون جدید در مجلس/ 70 نفر عضو شدند

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی از تشکیل فراکسیون فضای مجازی در مجلس خبر داد و گفت: این فراکسیون نقش رابط بین قرارگاه‌های فعال در عرصه فضای مجازی و نمایندگان مجلس را ایفا خواهد کرد.

تشکیل فراکسیون جدید در مجلس/ 70 نفر عضو شدند
کد خبر: 240412
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادات این فراکسیون به نمایندگان مجلس برای قانونگذاری در عرصه فضای مجازی سخن گفت و بیان کرد: با توجه به توانمندی‌های فناوری و فضای موجود کشور ناچار به تدوین قوانین مختلف در عرصه فضای مجازی هستیم و این کار با مشورت و پیشنهاد فراکسیون به نمایندگان مجلس انجام خواهد شد.

نماینده فریمان در مجلس یادآور شد: ابتدا قرار بر تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی بود اما با تشکیل نشدن آن، فراکسیون فضای مجازی را تشکیل دادیم که نمایندگانی چون پژمانفر، کوچکی نژاد، امیرآبادی، طباطبایی نژاد و 65 نماینده دیگر عضو آن هستند.

رییس فراکسیون فضای مجازی مجلس با اشاره به پیش نویس طرح ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی، گفت: این پیش نویس در اختیار کمیسیون فرهنگی است تا زمینه حمایت و پشتیبانی و کمک به پیام رسانهای داخلی به انجام برسد. مرکز پژوهشهای مجلس و جمعی از نمایندگان در حال بررسی این پیش نویس هستند.

وی با انتقاد از خلاء قانونی فضای مجازی کشورمان گفت: در حالی که در کشورهای توسعه یافته 21 قانون در حوزه فضای مجازی وجود دارد در ایران چهار قانون وجود دارد. اگر خدای نکرده در حوزه فضای مجازی که با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و امنیتی شاکی خصوصی وجود داشته باشد، قانون قابل استنادی برای قضات، حقوقدانان و وکلا وجود ندارد.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی در انتقال داده ها و اطلاعات، اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی، عملیات بانکی و مراودات اقتصادی در عرصه فضای مجازی خلاء قانونی وجود دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: در تحولات آینده دنیا عرصه قانونگذاری، فوق العاده گسترده است ما نیز باید از هم اکنون قوانین جامع و کاملی را در ابعاد و بخش های مختلف فضای مجازی به تصویب برسانیم تا بیش از این از تحولات جهانی جا نمانیم.

نماینده فریمان در مجلس با رد هر گونه بحثی درباره اعمال محدودیت در عرصه اینترنت کشور، گفت: درباره اینترنت هیچ بحث یا طرحی در مجلس مطرح نشده است. البته در قالب طرح اداره صدا و سیما درباره فضای فرکانسی دو جلسه بحث شد که این عرصه به صورت عام تحت مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اگرچه در حوزه فضای فرکانسی بهره برداران زیادی از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ها از این فضا استفاده می کنند و این حق انحصاری برای استفاده از فضای فرکانسی برای همه دستگاههای فعال در این بخش محفوظ است.

تماس شبانه از دفتر شهردار با نمایندگان/ دور زدن قانون وهن مجلس است


قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان برای تهیه استفساریه‌ای در جهت مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان پس از آنکه طرح دوفوریتی مستثنی کردن برخی بازنشستگان منتفی شد، به دنبال استفساریه ای برای مستثنی کردن شهردار تهران از این قانون هستند.

وی افزود: اگر این استفساریه بخواهد به صورت دوفوریتی در مجلس مطرح شود، باید دوسوم رای داشته باشد که اصولا چنین چیزی در مجلس اتفاق نخواهد افتاد، قطعا چنین استفساریه ای در مجلس رای نخواهد آورد اما امروز برخی از نمایندگان برای این موضوع در تلاش بودند تا امضاهای لازم را جمع کنند اما موفق نشدند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در صورتی که دو فوریت این طرح استفساریه رای نیاورد، استفساریه قابل اجرا نخواهد بود و 26 آبان باید قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای همه مشمولان اجرایی شود.

وی خطاب به نمایندگانی که به دنبال مستثنی کردن شهردار تهران از قانون مذکور هستند، اظهار کرد: از این نمایندگان تقاضا می‌کنم دست از این اقدام بردارند، چرا که این کارها اثری ندارد و وهن مجلس است که عده ای بخواهند برای یک نفر یا چند نفر، با یک استفساریه قانون را دور بزنند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شب گذشته برخی از نمایندگان از دفتر شهردار تهران با سایر نمایندگان تماس گرفتند تا این طرح دو فوریتی رای بیاورد، خاطرنشان کرد: اتفاق بدی است که شهردار تهران برخی از نمایندگان را در اتاق کاری‌اش جمع کرده و از آنجا با نمایندگان برای رای دادن به طرح مذکور تماس گرفته شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها