کد خبر: 243633
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۷ ۱۰:۴۴:۰۰
| |

محمدرضا پورابراهیمی،‌ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

انتخابات استانی ساختار قانون‌گذاری کشور را متحول می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی،‌ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر عیوب طرح استانی شدن انتخابات مجلس برطرف شود این طرح می‌تواند تحولی در ساختار قانون‌گذاری کشور ایجاد کند و جنس رفتار نمایندگی در ایران را تغییر دهد.

انتخابات استانی ساختار قانون‌گذاری کشور را متحول می‌کند
کد خبر: 243633
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۷ ۱۰:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی،‌ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی برگزار شدن انتخابات حسن ها و عیوبی دارد بیان کرد: در حال حاضر ماموریت های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در جایگاه خود قرار ندارد.


وی ادامه داد: یعنی آن چیزی که مطالبه مردم است و در قانون نیز به آن تاکید شده که آن وظیفه تدوین قوانین مناسب و نظارت برآن و نظارت بر امور کشور است، این مهم از نماینده انتظار می رود.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیا نیز از نماینده همین انتظار می رود اما در ایران خواسته یا ناخواسته رسم شده نماینده امور جاری و قانون گذاری را رسیدگی و پیگیری کند و این یکی از اشکالات اساسی است.


وی اظهار داشت: ظرفیت های نمایندگان به جای اینکه ملی باشد محلی شده و ما از نماینده انتظار داریم در تراز ملی با رویکرد منطقه ای و شهرستانی ورود پیدا کرده اما با تراز ملی تصمیم گیری کنند.


پورابراهیمی تصریح کرد: اقداماتی که بعد از انقلاب تا امروز انجام شده این بوده که گاهی نماینده بین منافع ملی و منافع منطقه و شهری خودش تعارض هایی می بیند و در این تعارض ها به دلیل اینکه باید مستقیما به رویکرد منطقه ای خود می پرداخته منافع ملی را کنار گذاشته است و این چالشی برای انقلاب و کشور بشمار می رود.


وی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس می تواند چند پله جایگاه نمایندگان را ارتقا بخشد و در نتیجه افرادی می توانند به عنوان نماینده انتخاب شوند که در حوزه ملی و استانی تاثیرگذارتر باشند.


پورابراهیمی ادامه داد: این امر ظرفیت انتخاب را افزایش و نماد و آرای اکثریت را افزایش و میزان خطا در تصمیم های مردم و انتخاب را کاهش می دهد.
وی تصریح کرد: اما این موضوع پیامدهایی هم دارد و یکی از این تبعات این است که مناطق کوچک و روستاها و مناطق محروم به فراموشی سپرده خواهند شد و در نتیجه دسترسی مردم به نماینده کاهش پیدا می کند گرچه نماینده قطعا به روستاها نیز سر می زند.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین کاهش مشارکت مردم در انتخابات را یکی دیگر از مشکلات استانی بودن انتخابات برشمرد و تصریح کرد: با وجود معایب یاد شده ولی به این طرح نظر مثبت دارم و باید روش و راهکارهایی برای برطرف کردن عیوب این طرح ارائه کرد.
استان کرمان دارای 10کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها