کد خبر: 258467
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۰:۵۵:۰۰
| |

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب عملکرد صدا و سیما را در «اعتمادآنلاین» تحلیل می‌کند؛

صداوسیما باید رویه خود را به صورت جدی اصلاح کند/ محدودیت و برخورد سلبی و فیلترینگ نمی‌تواند مانع دسترسی شهروندان شود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیشنهاد من به صداوسیما به طور جدی اصلاح سیاست‌گذاری این رسانه در راستای کنارگذاشتن قرائت یک سویه از دلایل و علل وقوع انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: طبعا آنقدر اسناد و دسترسی این نسل به خصوص به آنچه که در 40 سال قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته، در اختیار است تا بتواند به منابع اصلی دست پیدا کند.

کد خبر: 258467
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| آذرمنصوری در یادداشتی تصویری در تحلیلی نسبت به تهدیدات رسانه‌های برون مرزی برای تاثیرگذاری بر اقشار و جریان‌های داخلی کشور به اعتمادآنلاین، گفت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی چند توصیه به صداوسیما دارم و امیدوارم با توجه به دغدغه ها و نگرانی هایی که از جهت حضور رسانه های برون مرزی و به خصوص شبکه های تلوزیونی و اجتماعی وجود دارد، با توجه به این توصیه ها این نگرانی از بابت اثرگذاری این رسانه های به داخل کشور به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: شاید بیش از یک دهه تلوزیون‌های ماهواره ای با قدرت و سرمایه گذاری بیشتر کارشان را آغاز کردند. از جمله رسانه‌های فارسی‌زبان که موضوعات کشور را رصد کرده و تولیدات فرهنگی متناسب با ارزیابی‌هایی که از داخل ایران دارند عرضه می‌کنند. اخبار منتشر شده در این رسانه ها از جنسی است که صدا و سیما به آن نمی پردازد و به طور قطع این تولیدات با جهت‌گیری خاصی در دستور کار قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری عظیمی برای این شبکه‌ها انجام شده است و به هیچ وجه اینکه فکر کنیم این رسانه ها بی‌طرف هستند و دغدغه از جهت مسائل کشور ما داشته و نگران ما هستند طبعا با توجه به مبنای شکل گیری این رسانه ها نمی تواند دقیق باشد.

به گفته قائم مقام حزب اتحاد ملت، یک قاعده مرسوم در تولیدات رسانه ای چه دیداری و چه شنیداری وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های داخلی پاسخگوی نیازهای موجود در داخل کشور نباشد طبعا تقاضاکننده در جستجوی تقاضای خودش از همه ظرفیت های موجود استفاده می کند. تجربه ثابت کرده است که به هیچ عنوان محدودیت و برخورد سلبی و به نوعی فیلترینگ نمی تواند مانع دسترسی شهروندان شو؛ باید عرضه متناسب با تقاضا باشیم.

منصوری افزود: من فکر می کنم که این توجه و این تاکیدها باید از جانب تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی و هر آنچه که توسط رسانه‌های دیداری و شنیداری ما مورد توجه قرار بگیرد. به هرحال عرصه رقابت عرصه تنگی است و چنانچه این ظرفیت در داخل تولید نشود طبعا متقاضی به دنبال آن است که عرضه متناسب با تقاضای خودش را از محل‌های دیگری تامین کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: من به اعتراضات دی ماه اشاره می کنم چون احساس می کنم که تحلیل و ارزیابی این اعتراضات و شناخت گروه ها و اقشار تاثیرگذار در این اعتراضات می تواند به ما کمک کند تا بدانیم چه تهدیداتی متوجه کشور ماست. عموما ریشه این اعتراضات از بازار شروع شد. اعتراضات سازماندهی شده که دولت را هدف گرفته بودند. البته شروع آن در مشهد بود ولی بعدا این اعتراضات به بیش از 60 شهر کشور امتداد پیدا کرد و شعارها به هیچ عنوان دیگر علیه دولت نبود و یا در حاشیه قرار گرفت و شعارها از صدر تا ذیل نظام را در برمی گرفت.

به گفته وی، برخلاف اعتراضات جنبش سبز اعتراض‌کنندگان دی ماه از گروه زیر 20 سال از گروه های قابل توجهی بودند و مطالباتی که مطرح می کردند، صرفا سیاسی نبود . بلکه مجموعه ای از مطالبات این نسل را در بر می گرفت و شاید بتوان گفت که در کنار مطالبات سیاسی و اقتصادی آنچه که جدی تر مورد توجه این نسل قرار گرفته است آزادی های اجتماعی است. وقتی مساله پوشش اجباری مطرح می شود یک جرقه ای کافی است در کشور زده شود تا اعتراضات به اشکال مختلف خودش را نشان دهد.

منصوری افزود: ما باید مراقب شکاف نسلی باشیم که در جامعه امروز وجود دارد. نسلی که با انقلاب بیگانه است و درک و دریافت درستی از انقلاب اسلامی و صحنه ای که انقلابیون را به سمت انقلاب ناگزیر هدایت کرد و همین طور دلایل و علل انقلاب اسلامی ندارند. دریافت و درک او قرائت یک سویه است و امروز او را مجاب نمی کند تا نسبت به وضع موجود قانع باشد و یا ما انتظار تاب آوری داشته باشیم. این نسل و نسل های جدیدتر و با فاصله بیشتری از انقلاب متولد شده اند به هیچ عنوان تاب آوری نسل های ابتدایی انقلاب را ندارد و باید نگران شکل گیری این اعتراضات باشیم و شاید مانند آتش زیر خاکستر باشند و در هر لحظه در هر نقطه ای از ایران خودش را نشان دهد و شعله ور شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیشنهاد من به صداوسیما به طور جدی اصلاح سیاست گذاری این رسانه در راستای کنارگذاشتن قرائت یک سویه از دلایل و علل وقوع انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: طبعا آنقدر اسناد و دسترسی این نسل به خصوص به آنچه که در 40 سال قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته، در اختیار است تا بتواند به منابع اصلی دست پیدا کند. به عنوان مثال نمی توانیم تصاویر بازگشت امام به ایران را سانسور کنیم به علت آنکه یاران امام حذف کنیم.

منصوری افزود: ما اگر می خواهیم این نسل را اقناع کنیم که این انقلاب یک انقلاب ناگزیر بوده و در پاسخ همه پیشنهادهای اصلاحی همه دلسوزان و میهن دوستان داشتند. ما ناگزیر هستیم یک تصویر دقیق از آنچه که در 40 سال قبل رخ داد به نسل جوان ارایه دهیم. وگرنه نسل جوان احساس می کند در شرایطی که به مطالباتش دست پیدا نمی کند و عواملی باعث تعمیق فشار ممکن می باشد، ناگزیر به تغییر است که این تغییر مختصاتی متفاوت با تغییر 40 سال خواهد بود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اصلاحات پیشنهادی با توجه به همه آنچه که درباره شکاف نسلی گفتم و جرقه ای که در اعتراضات دی زده شد و مطالباتی که به سمت مطالبات آزادی اجتماعی و انتخاب سبک زندگی می رود، گفت: این تولیدات باید در سمتی باشد که تقاضای نسل جوان از رسانه فراگیر کشور خودش دارد و چنانچه که این تولیدات متناسب با تقاضاها نباشد جای خودش را به رسانه های برون مرزی می دهد.

وی در پایان گفت: در چهلمین سال پیروزی انقلاب این رسانه می تواند از همه سلایق سیاسی بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که باعث شده تا امروز فقط یک صدا از آن شنیده شود استفاده کند و فرصتی برای همه گرایش های برای تشریح همه چالش ها و تهدید و فرصت هایی که برای نظام ممکن است وجود داشته باشد فراهم کند. این یکی از مسایلی است که رسانه ملی می تواند به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی به صورت جدی مورد توجه قرار دهد و شاید با این اصلاح رویه نگرانی از تهدید بودن رسانه های برون مرزی به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها