کد خبر: 275130
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از واکنش اعضای مجمع تشخیص مصلحت به اظهارات اخیر رییس‌جمهوری گزارش می‌دهد

پالرمو در سایه اختلافات دولت و مجمع

اظهارنظر حسن روحانی با واکنش‌های تندی از سوی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است. از آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تا احمد توکلی و محسن رضایی که دبیری مجمع را عهده‌دار است.

پالرمو در سایه اختلافات دولت و مجمع
کد خبر: 275130
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| لوایح چهارگانه که به زعم برخی حکم آخرین تیر برای حفظ برجام بدون ایالات متحده آمریکا را دارد، اکنون دچار سرنوشت مبهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. آن هم در شرایطی که مجلس شورای اسلامی به تصویب این لوایح رای داده بود اما شورای نگهبان آن را رد کرد تا در نهایت کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شود. تردید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد یا تصویب این لوایح نیز در وهله اول مهلت اولیه آن را منقضی کرد تا با تصمیم دوباره اروپا، ایران وارد یک مهلت مجدد 4 ماهه برای تصویب این لوایح بشود.

غیبت حسن روحانی در جلسات مجمع طی چندماه گذشته و البته جلسه پرحاشیه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی بود که بازخورد زیادی داشت. برخی از مخالفان تصویب لوایح چهارگانه دقیقا همین مساله غیبت حسن روحانی در جلسات را پیش کشیده و این موضوع را زمینه‌ساز آن دانسته‌اند که کار این لوایح به اما و اگر بکشد.

اما اظهارنظر اخیر حسن روحانی و طعنه و کنایه او به مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت از آن دارد که حسن روحانی نه در مخالفت با لوایح چهارگانه بلکه به سبب اختلافاتی دیگر حضور در مجمع را بی‌خیال شده است. اختلافاتی که او با این جمله کلیدی «10، 20 نفر برای کشور تصمیم‌گیری می‌کنند» دقیقا بعد از استعفای- رد شده- محمدجواد ظریف مطرح می‌کند. روحانی همچنین این نکته را گفته که «رهبر انقلاب با لوایح هرگز مخالفت نکردند». اهمیت این اظهار نظر حسن روحانی وقتی دوچندان شد که برخی حتی استعفای محمدجواد ظریف را بی‌ارتباط با سرنوشت برجام و آینده پرابهام لوایح چهارگانه ندانستند.

حالا اظهارنظر حسن روحانی با واکنش‌های تندی از سوی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده، از آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس مجمع گرفته تا احمد توکلی و محسن رضایی که دبیری مجمع را عهده‌دار است. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در واکنش به این اظهارات حسن روحانی گفته است که «مقام معظم رهبری در نامه‌شان به مجمع تاکید کرده‌اند که این مساله با امعان نظر بررسی شود و این سخن که «ده بیست نفر نمی‌توانند برای عموم مردم تصمیم بگیرند» واقعا سخن مغالطه‌آمیزی است».

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به اظهارات حسن روحانی چنین گفته است که «این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و حرف قانونی هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا 30 نفر ارتباطی ندارد و اگر بنا باشد بر اساس این اظهارات رییس‌جمهوری عمل شود، پس ایشان نیز یک نفر است و نمی‌شود که نظرات یک نفر را مبنای بسیاری از حرکات کشور قرار داد.»

همچنین احمد توکلی یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات حسن روحانی چنین موضع‌گیری کرد که «آقای ‌روحانی با اظهارنظری که درباره فعالیت مجمع درباره FATF داشت، رفتاری غیر دموکراتیک از خود نشان داده است. این نوع اظهارنظر را در کشور ما آقای بنی‌صدر ‌برای اولین بار و بعد از او هم آقای احمدی نژادداشت که متاسفانه الان هم از آقای ‌روحانی سر زده می شود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها