کد خبر: 291000
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۱:۱۳:۵۱
| |

سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور:

نظام انتخاباتی ما اکثریتی اما موضوع مطرح شده در مجلس تناسبی است/ شاکله اصلی انتخابات مجلس نباید خدشه‌دار شود/ در لایحه انتخابات، نظام تناسبی را پیش‌بینی نکرده بودیم

سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: ما در لایحه جامع انتخابات، تغییری در جغرافیایی حوزه انتخاباتی که در طرح نمایندگان حوزه اصلی، حوزه استان بوده و حوزه‌های فرعی حوزه‌های فعلی است، پیش‌بینی نکرده‌ بودیم.

نظام انتخاباتی ما اکثریتی اما موضوع مطرح شده در مجلس تناسبی است/ شاکله اصلی انتخابات مجلس نباید خدشه‌دار شود/ در لایحه انتخابات، نظام تناسبی را پیش‌بینی نکرده بودیم
کد خبر: 291000
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۱:۱۳:۵۱

اعتمادآنلاین| سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور درباره رویکرد وزارت کشور برای استانی شدن انتخابات مجلس بیان کرد: ما نظرات خود را در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، هم در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و هم در صحن علنی مجلس اعلام کردیم.

سامانی ادامه داد: ما در لایحه جامع انتخابات، تغییری در جغرافیایی حوزه انتخاباتی که در طرح نمایندگان حوزه اصلی، حوزه استان بوده و حوزه‌های فرعی حوزه‌های فعلی است، پیش بینی نکرده‌ بودیم.

سخنگوی وزارت کشور افزود: دولت با کلیت این امر موافقت خود را اعلام کرد، البته با این شرط که موازین و بندهایی که مصوب می‌شود در این قانون سیاست‌های کلی و شاکله اصلی انتخابات و آن چیزی که اهداف اصلی برگزاری انتخابات مجلس است، خدشه دار نشود.

وی در ادامه درباره فرمول انتخاباتی اظهار کرد: ما در نظام‌های انتخاباتی مختلف فرمول‌های مختلفی داریم، نظام فعلی ما نظام اکثریتی است. موضوعی که در مجلس مطرح شد نظام تناسبی در بحث انتخاباتی بود که دو موضوع کاملاً متفاوت است.

سامانی تصریح کرد: در این رابطه درخواست ما این بود که اگر مجلس تاکید دارد که نظام انتخاباتی ما از اکثریت فعلی تغییر کند، زمان بیشتری را نیاز داریم تا بر روی این موضوع کار تحقیقاتی و مطالعه تطبیقی انجام دهیم. همچنین شرایط خاص استان‌های کشور مورد بررسی قرار بگیرد و نهایتاً ما بتوانیم این موضوع را در قالب لایحه‌ای تقدیم به مجلس کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در پایان خاطر نشان کرد: در سیاست‌های کلی انتخابات ما در رابطه با جغرافیای حوزه انتخاباتی و فرمول انتخاباتی حکم صریحی نداریم. ویژگی‌ها و شرایط پیش‌بینی شده که در عمل باید حتماً مورد لحاظ قرار بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها