کد خبر: 311603
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

محمدصادق کوشکی، استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصولگرایی تمام شده و به تاریخ پیوسته است/ باید منتظر نوزایی اصولگرایان باشیم/ جریان انقلاب اسلامی باید جایگزین اصولگرایی شود/ اصول اصولگرایان شفاف نبود/ در انتخابات مجلس یازدهم شرایط جدیدی را شاهد خواهیم بود/ در انتخابات مجلس، لیست‌های متعددی از مستقلین خ

محمدصادق کوشکی، استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت‌: بسیاری از چهره­‌های شاخصی که قبلاً مُهر اصولگرایی روی پیشانی­‌شان خورده بود، الان در اردوگاه رقیب هستند و خیلی­‌ها هم کهولت سنی را بهانه حاشیه‌نشینی خود می­‌کنند. شاید برای شما سوال پیش آید که تکلیف فعالان جناح راست چه می­‌شود؛ پاسخ این است: پدیده‌­ای به نام «جریان انقلاب اسلامی» باید بیاید و جایگزین پدیده قبلی شود.

اصولگرایی تمام شده و به تاریخ پیوسته است/ باید منتظر نوزایی اصولگرایان باشیم/ جریان انقلاب اسلامی باید جایگزین اصولگرایی شود/ اصول اصولگرایان شفاف نبود/ در انتخابات مجلس یازدهم شرایط جدیدی را شاهد خواهیم بود/ در انتخابات مجلس، لیست‌های متعددی از مستقلین خ
کد خبر: 311603
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- محمدصادق کوشکی، استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، از مدت‌­ها قبل با ذکر اینکه «جریانی به نام اصولگرایی توهم است» بر این نظریه تاکید دارد که انشقاق، عدم هماهنگی و اتخاذ تصمیم‌های اشتباه جریان اصولگرایی را عملاً به پایان حیات خود- به عنوان تشکلی رسمی- رسانده است. این چهره در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داده است:

*شما همچنان معتقدید جریان اصولگرایی به پایان خط رسیده است؟

جریانی به نام اصولگرایی به تاریخ پیوسته است و دیگر با آن سازوکار و شخصیت‌­های گذشته موجودیت ندارد و پدیده تاریخیِ تمام‌شده است. ما باید در جریانی که قبلاً با شناسه اصولگرایی شناخته می‌­شد، منتظر نوعی «نوزایی» باشیم یا اینکه صرفاً با یک پدیده تاریخی روبه‌رو شویم.

*اما گروهی همچنان با این عنوان فعالیت­‌های جدی‌­ای دارند. اصرار شما بر اساس چه استدلالی است؟

ببینید، بسیاری از چهره­‌های شاخصی که قبلاً مُهر اصولگرایی روی پیشانی­‌شان خورده بود، الان در اردوگاه رقیب هستند و خیلی­‌ها هم کهولت سنی‌ را بهانه حاشیه‌نشینی‌شان می­‌کنند. شاید برای شما سوال پیش آید که تکلیف فعالان جناح راست چه می­‌شود؛ پاسخ این است: پدیده‌­ای به نام «جریان انقلاب اسلامی» باید بیاید و جایگزین پدیده قبلی شود.

*گروهی را که برای وحدت در انتخابات پیش رو تلاش­‌هایشان را آغاز کرده‌اند و در انتظار بیانیه حمایتی جامعتین هستند، با چه عنوان و نشانی باید شناخت؟


به هر حال اشخاصی هستند که خود را اصولگرا و رقیب اصلا‌‌ح­‌طلبان معرفی می‌کنند و خب، تلا‌‌‌ش‌­هایی هم برای موفق شدن در انتخابات انجام می‌­دهند. تلاش­‌های این گروه در شرایطی است که عملاً از قالب یک جریان خارج شده‌­اند. در واقع نمی­‌توانیم تعدادی گروه- حتی اسم­‌هایی چون جامعه روحانیت مبارز یا انجمن‌­اسلامی فلان و بهمان یا جامعه­‌ اسلامی ­مهندسان را- در چارچوب «جریان» بگنجانیم. این مجموعه­‌های کوچک، در برابر حقیقتِ نیروهای سیاسی­‌ای که به انقلاب و نظام تعهد دارند، کم و حتی می‌­توان گفت ناچیز هستند. ما می­‌‌توانیم شاهد تشکیل یک جبهه جدید باشیم. جبهه‌ای که وفاداری به انقلاب اسلامی و ارزش­‌های نظام را در اولویت خود بداند.

*سوال این است که کجای کار اصولگرایان ایراد داشت که به چنین شرایطی دچار شدند؟

ببینید، اصول­ آنها شفاف نبود، همچنین در اصول­‌شان اتفاق ­‌نظر نداشتند و قرائت­‌ها و روایت­‌ها بسیار متکثر بود. نتیجه چنین حالتی به اصولگراها اجازه نداد در برهه‌­های حساس هماهنگ عمل کنند.

*با این توضیح، فضای رقابتی در انتخابات پیش رو چطور خواهد بود؟

اکنون دیگر شاهد تنوع انتخاباتی خواهیم بود. اصلاح­‌طلب­‌ها هم مثل اصولگرایان احتمالاً با نوعی دگردیسی روبه‌رو خواهند شد و به استقبال چندپارچگی و انشعاب خواهند رفت. همچنین در انتخابات مجلس‌ ­یازدهم شاهد لیست­‌های متعددی از مستقلین خواهیم بود. گروه‌­هایی نیز نه با اسم، بلکه با منش وفاداری به انقلاب اسلامی بروز و ظهور خواهند کرد. کلاً باید گفت حضور «فقط» دو جریان اصلی در فضای انتخاباتی پاسخگو نیست. حتی ممکن است چهره­‌هایی که تا پیش از این در اردوگاه­‌های مختلف بودند هم با یکدیگر همنشینی و همراهی کنند تا هدفی مهم چون خدمت را به هدفی محقق‌شده تبدیل کنند.

*از قرار معلوم شما شعار «اصلاح­‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا» را تایید می‌کنید؟

نه اصلاح­‌طلبی و نه اصولگرایی تمام‌شدنی نیستند. اما عناوین حتماً دستخوش تغییر می‌شوند؛ با این توضیح که برخی از این عنوان‌­ها در گذشته به عنوان یک جریان سیاسی اصلاً وجود خارجی نداشتند.

*آقای خاتمی درباره دشواری ترغیب دوباره مردم به رای دادن اظهارنظری مطرح کرد. به نظر شما هم نارضایتی‌­ها موجب سرد شدن مردم شده و شاهد انتخاباتی با میزان مشارکت حداقلی خواهیم بود؟

ما در هر انتخاباتی با شهروندانی طرف هستیم که حضور در انتخابات را تکلیف شرعی می‌­دادند و محال است به صندوق رای پشت کنند. گروهی هم حضور در انتخابات را حق خود می­‌دانند و طبیعی است که در مقطع­‌هایی بخواهند از حق خود بگذرند. با این توضیح که آنهایی که اصلاح­‌طلبان را انتخاب می‌کنند،‌ انتخاب کردن را حق خود می‌دانند و آنهایی که وابستگی ایدئولویژیک به نظام دارند،‌ در هر شرایطی با انگیزه‌­های معنوی پای صندوق‌­های رای خواهند آمد. به همین دلیل احتمالش بالاست که در انتخابات هشتم اسفند امسال شاهد ریزش رای‌­دهنده­‌ها باشیم. چون آنهایی که با دغدغه‌­های اصلاح­‌طلبی رای می‌­دهند از شرایط این شش سال ناراضی‌­اند و به همین دلیل انگیزه چندانی برای دوباره رای دادن ندارند.

* شما با این ذهنیت موافقید که مشارکت پایین، ضامن موفقیت جریان راست سنتی است؟

در انتخابات پیش رو شرایط جدیدی را شاهد خواهیم بود و الزاماً این‌گونه نیست که نیامدن حامیان تفکر اصلاح­‌طلبی، فضای مطلوبی برای گروه دیگر فراهم کند.

*سوال آخر؛ حضور دسته‌های مختلف در انتخابات، مثبت است یا منفی؟

این اتفاق طبیعی است. به هرحال سلیقه جامعه تغییر کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها