کد خبر: 337262
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۱
| |

محسن حاجی میرزایی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش:

توانایی معاش نیازمند توسعه مهارت‌هاست و این جزو اولویت‌های من خواهد بود/ باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود/ باید واقع‌بین بود و ابتدا مسائل روی زمین مانده آموزش‌وپرورش را سامان داد

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های تراز انسان اسلامی را به حاشیه برده است. بسته‌ها جامعیت لازم را ندارد. کتاب‌ها باید بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب تشویش فرزندان شود. اضطراب در مدرسه علاقه‌مندی به تحصیل را کاهش می‌دهد.

توانایی معاش نیازمند توسعه مهارت‌هاست و این جزو اولویت‌های من خواهد بود/ باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود/ باید واقع‌بین بود و ابتدا مسائل روی زمین مانده آموزش‌وپرورش را سامان داد
کد خبر: 337262
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۱

اعتمادآنلاین| محسن حاجی میرزایی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش در دفاع از برنامه خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صحبت کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، او از دغدغه‌های خود در آموزش و پرورش صحبت کرد. اهم مطالب مطرح شده از طرف حاجی‌میرزایی در صحن علنی مجلس به شرح زیر است:

*بهترین راه برای رسیدن به هدف‌های جامعه آموزش و پرورش است. پایه‌ریز جامعه معلمان و نیروی انسانی هستند.

*آموزش‌وپرورش از سند خوبی برخودار است که این سند میثاق ملی برای ساختن یک انسان ارزشمند است. این سند برای ساختن آموزش و پرورشی است که دغدغه کشور دارد.

*در این سال‌ها چه انسان‌هایی تربیت کرده‌ایم؟ آیا آموزش و پرورش ما شهروندانی مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کند؟

*علی‌رغم اینکه چتر آن را در همه جا گسترده کرده‌ایم زمینه‌های لازم را برای رشد افراد مهیا نکرده‌ایم. بنیان‌های آمورشی ما آنچنان که باید باشد نیبستد.

*آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های تراز انسان اسلامی را به حاشیه برده است. بسته‌ها جامعیت لازم را ندارد. کتاب‌ها باید بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب تشویش فرزندان شود. اضطراب در مدرسه علاقه‌مندی به تحصیل را کاهش می‌دهد. نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم.

*گسترش فعالیت‌های پرورشی‌وتربیتی برای تحکیم ارزش‌های دینی و اخلاقی در صدر برنامه‌های من خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای تحقق آن استفاده خواهد شد.

*از ظرفیت فنی حرفه‌ای برای بالا بردن تخصص دانش‌آموزان بهره خواهیم برد. توانایی معاش نیازمند توسعه مهارت‌هاست و این جزو اولویت‌های من خواهد بود.

*توسعه عدالت آموزشی و برابری‌های آموزشی حق همه مردم است. به عنوان دولت وظیفه داریم که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا دهم.
باید با جبر جغرافیایی مقابله کنیم.

*دانش‌آموزان مدارس دولتی در جبر جغرافیایی گرفتار شده‌اند. یعنی دانش‌آموزان نمی‌توانند در مدارس مورد نظر خود ثبت‌نام کنند. والدین باید حق انتخاب مدرسه فرزند خود را داشته باشند.

*باید بپذیریم که دانش‌آموزان مدارس دولتی حق دارند که از سرانه حدود سه و نیم میلیونی که برای آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند.

*مجموعه مناسبات کنونی در آموزش‌و پرورش به شکست انگیزه منجر شده و برای تقویت انگیزه باید به میدان آمد و کار کرد.

*هر کودکی که از تحصیل باز می‌ماند با این خطر روبه‌رو است که در آینده بیکار و دچار آسیب‌شناسی اجتماعی شود و این از بزرگ‌ترین دغدغه‌های من است

*معلم کارمند نیست، جایگزین همه نداشتن‌هاست. معلم می‌تواند همه کاستی‌ها و نقص‌ها را از بین برد. اگر معلم نتواند منزلت لازم را در جامعه داشته باشد هیچ کاری انجام نمی‌شود. سطح هیچ کشور و جامعه‌ای از سطح معلمان آن بالاتر نمی‌رود.

*از دولت قول گرفته‌ام که لایحه‌ای مخصوص آموزش‌وپرورش برای بهبود وضعیت این وزارتخانه به مجلس ارائه شود و آشتی ملی بین مدرسه و جامعه اتفاق بیفتد.

*باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود

*خانواده مشارکت اندکی در ارزیابی مدرسه دارد. اجرای این طرح که تعامل تنگاتنگ مدرسه و خانواده‌هاست در دستور کار است.

*مدرسه باید کانون یادگیری شود باید کانون تعاملات آموزرشی و روانشناختی باشد.

*من یک پدر هستم و همیشه دغدغه داشته‌ام که به فرزندان من آیا آن‌گونه که باید رسیدگی می‌شود.

*وزارتخانه برای اجرای برنامه تحول نیاز به جوانان دارد و در آینده مدیرانی جوان مسئولیت آموزش‌وپرورش را به عهده خواهد گرفت.

*50 درصد دانش‌آموزان ما دختر هستند. باید معلمان زن ما به همین تعداد برسد تا بتوانند مادرانه دختران را درک کنند.

*دنبال اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهم بود و تحقق آن را تسهیل خواهم کرد.

*باید واقع‌بین بود و ابتدا مسائل روی زمین مانده آموزش‌وپرورش را سامان داد.

*باید برای اصلاح بودجه آموزش‌وپرورش اقدام کنیم. این بودجه همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود.

*دیروز با رئیس‌جمهور صحبت کرده‌ام باید بودجه واقع‌بینانه بسته شود و من این کار را خواهم کرد. حقوق معلمان باید منظم پرداخت شود و حق مسکن آنها برنامه‌ریزی شده است و باید از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان این کار انجام شود.

*از اقتصاددانی که تحول خواه هستند برای سامان دادن به اقتصاد آموزش‌وپرورش استفاده خواهم کرد.

*آیین‌نامه خرید خدمت و حق‌التدریسی‌ها تا قبل از مهرماه ابلاغ می‌شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها