کد خبر: 338355
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ۱۶:۴۰:۱۶
| |

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

نمی‌توانیم تمام نظام بانک‌ها را یکجا تخطئه کنیم/ ربوی بودن برخی اقدامات بانک‌ها با تصویب طرح اصلاح نظام بانکداری اسلامی پایان می‌یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تذکرات متعدد مراجع تقلید درمورد ربوی بودن برخی فعالیت‌های بانک‌ها گفت: با تصویب طرح اصلاح نظام بانکداری اسلامی در مجلس و راه‌اندازی شورای فقهی، شبهه ربوی بودن این اقدامات پایان می‌یابد.

نمی‌توانیم تمام نظام بانک‌ها را یکجا تخطئه کنیم/ ربوی بودن برخی اقدامات بانک‌ها با تصویب طرح اصلاح نظام بانکداری اسلامی پایان می‌یابد
کد خبر: 338355
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ۱۶:۴۰:۱۶

اعتمادآنلاین| علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در باره اسلامی بودن بانک‌ها و انتقاداتی که مراجع تقلید نسبت به اقدامات آنها دارند، بیان کرد: اگر به نظام بانکداری کشورمان نگاه کنیم متوجه 2 وجه وظایف آنها خواهیم شد.

وی درباره این 2 وجه افزود: وجه اول در مورد قانون و مقررات ناظر بر فعالیت‌ آنهاست؛ از نظر تئوریک و نظری می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم که بانکداری ما اسلامی است، زیرا هم‌اکنون قانون حاکم بر بانک‌های ما، قانون عملیات بانکی بدون ربا که سال 1362 به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده است، و در نتیجه می‌توانم بگویم اسلامی بودن بانک‌ها محرز است و بانک‌ها هم موظف‌اند در چارچوب این قانون فعالیت کنند.

کریمی ادامه داد: هر بانکی که در چارچوب این قانون فعالیت کند طبعا می‌توانیم اسلامی بودن فعالیت آنها را تصدیق کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بعد دیگر قضیه مربوط به عملکرد بانک‌هاست که در خیلی از موارد ما شاهد آن هستیم که هم ضوابط داخلی بانک‌ها و بخشنامه‌هایشان و هم نوع عملکرد و رویکردشان در اجرای قانون،‌ آن قانون اسلامی در عمل به شرایط ربوی تبدیل شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: ربوی بودن این اقدامات بانک‌ها منجر به انتقادات مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه شده است و بر همین اساس بزرگان دینی شبهات ربوی بودن بخشی از اقدامات و فعالیت بانک‌ها را مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم تمام نظام بانک‌ها را یکجا تخطئه کنیم، بلکه می‌توانیم در پاره‌ای از اقدامات و موارد این موضوع را صحیح بدانیم.

وی گفت: دغدغه اسلامی بودن خدمت، فعالیت‌ها و عملکرد بانک‌های کشورمان و اسلامی بودنشان در بین نمایندگان مجلس وجود دارد و بر اساس همین دغدغه بود که در قانون برنامه ششم ماده‌ای را آوردیم که در بانک مرکزی شورای فقهی مستقر شود و البته تصویب و الزام به شکل‌گیری این شورا در تایید این دغدغه بوده است.

کریمی خاطرنشان کرد: وظایف این شورای فقهی آن است که با استقرار در بانک مرکزی باید در صحنه عمل و صدور بخشنامه‌ها و فرمت‌هایی که در ارائه تسهیلات و اعتبارات داده می‌شود دقت لازم صورت گیرد تا ما را به سمت ربوی بودن فعالیت بانک‌ها سوق دهد.

وی افزود: اعضای شورای فقهی بانک مرکزی 5 نفر فقیه و مجتهدی هستند که با امور بانکی آشنا بوده و توسط بانک مرکزی انتخاب و به شورای نگهبان پیشنهاد شده و به تایید شورای نگهبان می‌رسند و در حقیقت این افراد فیلتری برای بررسی ضوابط داخلی بانک‌ها و مسائل جزئی آنها هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در طرح بانکداری اسلامی ایران که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مراحل پایانی خود را می‌گذارند و در آینده نزدیک به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد، شورای فقهی که در برنامه ششم توسعه بود و اعتبار آن تا پایان این برنامه بود، در این قانون دائمی خواهد شد و تا حدود بسیار زیادی هم به این شورای فقهی حق وتو داده‌ایم و زمانی که موضوعی از سوی این شورا مورد تایید قرار نگیرد قابلیت اجرا نخواهد داشت.

کریمی اضافه کرد: خروجی شورای فقهی بانک مرکزی تضمینی برای از بین رفتن شبهات فعالیت‌ های ربوی بانک‌ها محسوب می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها