کد خبر: 338743
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۵:۳۲:۳۶
| |

غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس:

شفافیت باید در کل نظام وجود داشته باشد

رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس گفت: متاسفانه قانون مداری در جامعه کمرنگ است بنابراین عدم قانون مداری و فقدان شفافیت به ایجاد رانت در جامعه دامن می‌زند.

شفافیت باید در کل نظام وجود داشته باشد
کد خبر: 338743
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۵:۳۲:۳۶

اعتمادآنلاین| غلامرضا کاتب، با اشاره به شگل‌گیری رانت در جامعه گفت: رانت معمولا بر اساس اطلاعات و ارتباطاتی که افراد در جامعه پیدا می‌کنند، شکل می‌گیرد و باعث می‌شود تا افراد از رانت استفاده کنند در نتیجه منجر به تضعیف حق و حقوق دیگران در جامعه می‌شود.

شفافیت باید در کل نظام وجود داشته باشد

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از راهکارهای اصلی برای مبارزه با رانت، شفافیت است یعنی این شفافیت باید در کل مسائل نظام، دولت، قوای مختلف و قانونی که در برنامه ششم توسعه در خصوص شفاف‌سازی در حقوق است باشد و همین شفافیت‌ها باعث می‌شود تا از رانت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: قوانین شفاف کمک بسیاری به از بین رفتن رانت در کشور می‌کند. البته افزایش اعتقادات مردم به سلامت نظام اداری، پایبند بودن مردم به قانون بسیار مهم است یعنی قانون‌مداری هر چقدر افزایش یابد، رانت کاهش پیدا می‌کند.

قانون مداری در جامعه کمرنگ است

رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات در جامعه این است که قانون‌مداری کمرنگ است، تصریح کرد: همین امر باعث می‌شود تا رانت در جامعه افزایش پیدا کند. هرگونه رانتی از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در کشور ایجاد شود، به دلیل عدم شفافیت در نظام حاکمیتی است.

رانت فرهنگی باعث می‌شود تا واقعیت‌ها کمتر خود را نشان دهند

وی در پاسخ به این سوال که رانت فرهنگی باعث چه آسیب‌هایی می‌شود، افزود: رانت فرهنگی نیز مانند دیگر رانت‌ها باعث می‌شود تا واقعیت‌ها کمتر خود را نشان دهند و افراد با پتانسیل و با ظرفیت در درون نظام به خوبی معرفی نمی‌شوند و از تمام ظرفیت‌ها در کشور استفاده نمی‌شود.

از تمام ظرفیت‌های نظام به خوبی استفاده نمی‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌هایی که در کشور وجود دارد این است که از تمام ظرفیت‌های نظام به خوبی استفاده نمی‌شود به همین دلیل انسان‌های با ظرفیت، پنهان می‌مانند و افرادی که رابطه دارند و می‌توانند به راحتی خود را عرضه کنند، در جایگاهی قرار می‌گیرند که به کشور آسیب می‌رسانند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها