کد خبر: 341502
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۱:۴۱:۱۴
| |

کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

نماینده‌‌ای که عملکردش خلاف منافع مردم است رأیش را پنهان می‌کند

محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه مخفی کردن آرای نمایندگان از مردم عجیب است، گفت: اگر نماینده مجلس عملکرد مثبت، قانونی و قابل دفاع داشته باشد دلیلی برای پنهان کردن رای‌ خود ندارد.

نماینده‌‌ای که عملکردش خلاف منافع مردم است رأیش را پنهان می‌کند
کد خبر: 341502
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۱:۴۱:۱۴

اعتمادآنلاین| محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت شفاف شدن آرای نمایندگان مجلس گفت: ماهیت مجلس چه با نمونه‌هایی که در دنیا وجود دارد و چه مجلس شورای اسلامی در کشور ما به صورتی است که هر نماینده وکیل بخشی از جامعه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رابطه بین نماینده و مردم رابطه وکیل و موکل است، افزود: در اینجا وکیل وظیفه دارد بر اساس منافع، دیدگاه‌هاه و خواست موکل خود عمل کند. البته باید از تخصص و تشخیص خود از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس مایل نیستند مردم از آرای آنها اطلاعی داشته باشند، یعنی وکیل می‌خواهد عملکرد را از موکلین خودش مخفی کند و این یک امر خیلی عجیب است.

کوشکی یادآور شد: وکیل توسط موکل انتخاب می شود تا برای منافع و مصالح موکلینش فعالیت کند پس چه دلیلی دارد که وکیل بخواهد عملکردش را از موکلین خود پنهان کند؟ این تنها یک دلیل می تواند داشته باشد آن هم این است که وکیل می داند عملکرد دست در راستای منافع موکلانش نبوده است وگرنه اگر وکیل که منظور نماینده مجلس است عملکرد مثبت، قانونی و قابل دفاعی داشته باشد، نگرش و رای‌ آن در مجلس قابل دفاع باشد دلیلی برای پنهان کردنش ندارد.

وی تصریح کرد: وکیل تلاش می‌کند رضایت موکلینش را جلب و منافع آنها را حفظ کند پس وظیفه دارد لااقل به موکلینش شفاف گزارش دهد و مواضع حرکات و اقداماتش را به اطلاع موکلینش برساند و چون طبق قانون، نمایندگان در ایران تنها موکلین مردم حوزه انتخابیه نیستند و نماینده همه مردم حساب می شوند منطقی این است که همه مردم ایران بدانند نمایندگان در برابر لوایح مختلف، طرح ها، استیضاح‌ها و رای اعتمادها چه‌موضعی داشتند.

کوشکی تاکید کرد: اطلاع مردم از آرای نمایندگان خود یک امر بدیهی و پیش پا افتاده است که نیاز به استدلال ندارد. کسانی که با این مقوله مخالف هستند باید دلیل بیاورند وگرنه کسانی که مطالبه شفافیت آرا می‌کند که یک امر بدیهی را می‌خواهند.

وی گفت: وکیل چرا باید با شفاف شدن مواضعش مخالفت کند؟ این معنی ندارد! الان سوال این است که این شفافیت چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟

این استاد دانشگاه اظهار داشت: شفافیت آرا یک امر بدیهی است و نبودن و مخفی بودن آن خلاف عادت است ما نباید دلیل بیاوریم که چرا شفافیت آرا باشد آنهایی که می گویند شفافیت نباشد باید دلیل بیاورند که چرا نمی‌خواهند مردم بدانند که در مجلس نماینده چه می‌کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها