کد خبر: 343512
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۱:۵۷:۰۰
| |

علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

موافق شفافیت در حوزه قانون گذاری و تقنینی مجلس هستم

محسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایطی که نمایندگان تنها مشغول کار تقنینی و قانونگذاری باشند، شفافیت آرا بسیار هم اقدام عالی است، اما این اتفاق آنها را مجبور به پاسخگویی درباره حواشی هر رای گیری می‌کند.

موافق شفافیت در حوزه قانون گذاری و تقنینی مجلس هستم
کد خبر: 343512
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۱:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید براینکه در حوزه قانونگذاری و تقنینی موافق شفافیت آرای نمایندگان هستم، گفت: در شرایطی که نمایندگان تنها مشغول کار تقنینی و قانونگذاری باشند، شفافیت آرا بسیار هم اقدام عالی است اما در شرایط امروز مجلس، نمایندگان تنها به قانونگذاری اشتغال ندارند.

نماینده مردم مهر و لامرد در مجلس ادامه داد: نمایندگان حوزه‌های شهرستان‌ها خصوصا شهرستان‌های محروم اکنون علاوه بر وظیفه ذاتی نمایندگی خود یعنی تقنین و نظارت، وظیفه عرفی پیگیری امور عمرانی و تامین اعتبارات برای پروژه‌ها و همچنین برخی فعالیت‌ها شبه اجرایی برای رفع مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه خود را نیز انجام می‌دهند.

او اظهار کرد: در شرایطی که نمایندگان شهرستانی برای پیگیری پروژه‌های عمرانی و دریافت اعتبارات مناطق نیازمند تعامل با دستگاه‌های اجرایی هستند؛ در اموری مانند رای اعتماد به وزرا و رای به سوال و استیضاح آنها، شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند مانع جدی در تعاملات و ارتباطات بعدی وزرا و نمایندگان باشد.

علوی تاید کرد: توجه به این نکته ضروری است که ارتباط مردم در شهرستان‌های محروم با مسئولان رده بالای کشور، از طریق نمایندگان مجلس میسر می‌شود که شفافیت آرا می‌تواند به ضرر مردم و موکلان نمایندگان شهر‌های کوچک، مناطق روستایی و محروم باشد و عملا تخصیص و جذب اعتبارات و اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق حوزه انتخابیه نمایندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اکنون تنها فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان به رای گذاشته شده و اساسا این طرح هنوز در مجلس به رای گذاشته نشده تا کسی موافق یا مخالف آن باشد، گفت: اگر مجلس در جایگاه قانونگذاری صرف، مباحث علمی و تخصصی قرار داشته باشد شفافیت آرا قطعا به بهبود امور کمک خواهد کرد.

علوی با اشاره به اینکه شاهدیم در همین اظهارنظر درباره شفافیت آرا چگونه برداشت‌های متفاوتی از نظر یک نماینده شده و چه حواشی برای اظهار نظر شفاف یک نماینده ایجاد می‌شود، افزود: این در حالی است که نمایندگان روزانه شاید به بیش از 30 ماده قانونی رای می‌دهند، اگر قرار باشد وقت نمایندگان به پاسخگویی حواشی ناشی از رای گذرانده شود آیا فرصتی برای رفع مشکلات حوزه‌های انتخابیه و مشکلات موکلین باقی خواهد ماند؟

نماینده مردم مهر و لامرد در مجلس بیان کرد: در تراز تصمیمات مهمی مانند انتخاب وزرا یا رای عدم اعتماد به یک وزیر چنانچه نماینده خلاف نظر دولت رای دهد، تصور کنید یک حوزه انتخابیه به چه مشکلاتی خواهد افتاد و مخالفت اینجانب با فوریت این طرح جهت بررسی بیشتر و در نظر گرفتن شرایط نمایندگان شهرستان‌های محروم به قوت خود باقی است و در صورت تدبیر این موضوعات در مصاحبه‌های قبلی صراحتا بر مفید بودن این طرح اعلام نظر کرده‌ام، اما در صورت بی توجهی به این نکات در آینده شفافیت آرا سبب خواهد شد نمایندگان ملت بیشتر وکیل الدوله باشند تا وکیل ملت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها