کد خبر: 346352
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۰:۴۵:۳۵
| |

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس:

حقوق مردم و محرومان در قانون تجارت لحاظ شده است

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: قانون اساسی و تأیید رئیس فقه و شرع جامعه اسلامی مبنای تأیید ماده‌ها در قانون تجارت است.

حقوق مردم و محرومان در قانون تجارت لحاظ شده است
کد خبر: 346352
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۰:۴۵:۳۵

اعتمادآنلاین| قانون تجارت یکی از مهمترین قوانین کارآمد در امور تجاری کشور به شمار می‌رود، تاریخچه این قانون به مدت‌ها پیش و حتی به قبل از انقلاب اسلامی ایران مربوط می‌شود، قانون تجارت برای نخستین بار در سال 1311 در کمیسیون قوانین عدلیه با 600 ماده در مجلس شورای ملی و بر اساس قانون تجارت فرانسه نوشته ناپلئون اول تصویب شد.

در سال 1347 با طرح یک مصوبه جدید، قوانین شرکت‌های سهامی در 12 بخش به قانون تجارت افزوده و طبق این اقدام قانون تجارت پس از چند دهه، دوباره در صحن علنی مجلس مطرح شد که به موجب این مصوبه مجلس سقف پاداش اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام به سه درصد سود قابل پرداخت و در شرکت‌های سهامی خاص به شش درصد از سود قابل پرداخت، محدود شد.

این قانون سال‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی، یعنی در سال 1380 بر سر زبان‌ها افتاد و مصوبه‌ای برای آن در نظر گرفته شد تا بر اساس شرایطی خاص، افراد در امور مالیاتی به عنوان کسبه محسوب شوند، 10 سال بعد یعنی در سال 1390 لایحه قانون تجارت توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هشتم مورد تصویب قرار گرفت و در جلسه علنی 23/1/1391، مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال، تحت اصل 85 قانون اساسی موافقت کرد که با ایراد شورای نگهبان نسبت به اصل 85 بودن لایحه، در نهایت این لایحه مجدداً به مجلس بازگشت.

لایحه قانون تجارت مشتمل بر 1261 ماده است و عملاً بررسی آن در صحن علنی مجلس بیش از دو سال به طول می‌انجامد که نمایندگان خواستار بررسی آن در شورای نگهبان هستند و در مجالس هشتم، نهم و یک‌بار در مجلس دهم شورای نگهبان با این درخواست مجلس مخالفت کرده و این لایحه را برای بررسی به مجلس ارجاع داده است.

قانون تجارت باید در ابعاد مختلف شرعی و قانونی تنظیم شود

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: این لایحه حدود 15 سال است که در دستور کار مجلس قرار دارد، قانون تجارت کشور از آن سو دارای اهمیت است که باید در ابعاد مختلف شرعی و قانونی تنظیم شود.

وی با اشاره به لایحه نخست این قانون ادامه داد: اولین لایحه این قانون که حدود 600 ماده داشت می‌تواند بخش گسترده‌ای از ضوابط تجارت داخلی و خارج را تحت پوشش قرار دهد و این یک واقعیت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس از رد شدن این قانون توسط شورای نگهبان قانون تجارت کشور مجدداً به مجلس بازگشت و در کمیسیون مورد اصلاحاتی قرار گرفت، در صحن علنی مجلس بر اساس آیین نامه، ماده به ماده این قانون خوانده و رأی‌گیری‌ها انجام شد.

حقوق اقلیت‌ها در قانون تجارت لحاظ شده است

سالک از به تصویب رسیدن بخش نخست قانون تجارت در مجلس خبرداد و گفت: این قانون شامل حدود یک هزار ماده قانونی است که به تدریج در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: مبنای تصویب شدن این مواد قانونی، قانون اساسی و تأیید رئیس فقه و شرع جامعه اسلامی است که حقوق اقلیت‌ها هم در این مواد قانونی در نظر گرفته شده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: آنچه در قانون تجارت حائز اهمیت است، حقوق مردم و محرومان جامعه است که در این قانون مهم کشوری در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها