کد خبر: 347259
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۳:۲۳:۵۶
| |

بهرام پارسایی عضو فراکسیون ۹۰ مجلس:

پخش اعترافات تلویزیونی نقض حقوق شهروندی است

پارسایی، گفت: متاسفانه بیشترین عدول از قانون اساسی، عدول از فصل سوم آن است که حقوق ملت در آن گنجانده شده است.پخش اعترافات تلویزیونی هم  تعرض به حیثیت افراد و مخالف صریح این اصل قانون اساسی است.

پخش اعترافات تلویزیونی نقض حقوق شهروندی است
کد خبر: 347259
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۳:۲۳:۵۶

اعتمادآنلاین| بهرام پارسایی عضو فراکسیون 90 مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت موافق تصویب طرح ممنوعیت پخش اعترافات تلویزیونی است و همین به تصویب آن کمک می کند می گوید: پخش اعترافات تلویزیونی هم از نقض حقوق شهروندی است و هم اقتدار امنیتی ما را زیر سوال می برد و باید جلوی آن گرفته شود. علاوه بر این ما در کشور یک صدا و سیما بیشتر نداریم و آن هم همیشه با مسائل جناحی برخورد کرده است. صدا و سیما قطعا مسائل جناحی را به منافع و مصالح ملی ترجیح می دهد.

طرح ممنوعیت پخش اعترافات تلویزیونی به تازگی به امضای برخی نمایندگان مجلس رسیده است...

من جزو امضاکنندگان این طرح هستم. پخش این اعترافات از نظر حقوق شهروندی خلاف است. از سویی پخش این اعترافات تبعاتی هم داشته است و نتیجه معکوسی هم داده است. به دلایل متعدد به نظر می رسد لازم است این طرح لازم در مجلس به تصویب برسد.

به عنوان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس، چه تضادی بین پخش این اعترافات با حقوق شهروندی وجود دارد؟

یکی از فصول قانون اساسی، فصل سوم آن است که به حقوق ملت اشاره می کند. بر طبق اصل 22 که در این فصل آمده است: حیثیت، مال، جان، حقوق، مسکن وشغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز می کند. متاسفانه بیشترین عدول از قانون اساسی، عدول از فصل سوم آن است که حقوق ملت در آن گنجانده شده است.

پخش اعترافات تلویزیونی هم تعرض به حیثیت افراد و مخالف صریح این اصل قانون اساسی است.

علاوه بر این ما شاهد اعترافات تلویزیونی هستیم که بعدها خود نیروهای امنیتی اعلام کرده اند که زیر فشار و خلاف واقع بوده است.

بنابراین پخش اعترافات تلویزیونی هم از نقض حقوق شهروندی است و هم اقتدار امنیتی ما را زیر سوال می برد و باید جلوی آن گرفته شود.

علاوه بر این ما در کشور یک صدا و سیما بیشتر نداریم و آن هم همیشه با مسائل جناحی برخورد کرده است. صدا و سیما قطعا مسائل جناحی را به منافع و مصالح ملی ترجیح می دهد.

برای همین با وجود این تعرضی که به آبرو و حیثیت افراد در این زمینه صورت می گیرد نیاز است به صورت مصداقی، قانونی برای منع پخش این اعترافات تصویب شود تا دیگر شاهد این موارد نباشیم.

چه قدر احتمال می دهید این قانون در مجلس تصویب شود؟

احتمال تصویب آن زیاد است. به ویژه با اتفاقاتی که به تازگی افتاد و اعترافاتی که خود دستگاه های اطلاعاتی ما اعلام و قبول کردند که به ناحق و زیر فشار بوده است. فکر می کنم این آمادگی در مجلس برای تصویب این طرح وجود دارد.

منظورتان اعترافات مربوط به ترور دانشمندان هسته ای است؟

بله.

اصولگرایان مجلس در تصویب این طرح با شما همراهی خواهند کرد؟

به نظر من اگر همه آنها موافق این طرح نباشند مخالف آن هم نیستند. از سویی نظر دولت هم در تصویب طرح ها و لوایح مهم است. دولت موافق تصویب این طرح است و همین به تصویب آن کمک می کند.

به تازگی مصوبه دولت راجع به در نظر گرفتن مکان هایی برای اعتراضات در دیوان عدالت اداری رد شد. ارزیابی تان چیست؟

راجع به این هم قانون وجود دارد. به هر حال دولت روی این مصوبه خود کار کرده است. حال که دیوان عدالت اداری آن را رد کرده است دولت آن را به صورت لایحه به مجلس دهد تا بررسی و توسط نمایندگان تصویب شود .

وجود چنین مکان هایی چه ضرورت هایی دارد؟

این روزها شاهد اعتراضات صنفی و کارگری و مواردی از جمله معترضین به نتیجه کنکور بوده و هستیم. شهروندان جلوی ساختمان مجلس یا مراکزی که احساس می کنند حقی از آنها را تضییع کرده است جمع می شوند.

اگر این اعتراضات ساماندهی و مکان های مشخصی برای این اعتراضات در نظر گرفته شود هم حقوق معترضین رعایت خواهد شد هم از نظر امنیتی به نفع کشور است.

نظرتان درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان چیست؟

البته به طرح نهایی که در این زمینه در مجلس مطرح شد رای دادم. شفافیت رای باید در همه مراجع و مجامع تصمیم گیر در مسائل کشور اعم از مجلس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هر نهادی باشد که به نحوی با رای برای مردم تصمیم می گیرد. اما با شفافیت رای فقط و فقط برای مجلس موافق نیستم. چون در شرایط فعلی این طور نیست که رای نماینده وقتی قرار بر شفافیت باشد باز همان رای کارشناسی خودش باشد و این رای تحت تاثیر فضاهای خارج از مجلس قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها