کد خبر: 362141
|
۱۳۹۸/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از پس‌لرزه‌های اصلاح نرخ بنزین در مجلس گزارش می‌دهد:

از استعفای نمایندگان تا طرح استیضاح لاریجانی و روحانی

نمایندگان مجلس مخالف افزایش نرخ بنزین بودند و این تصمیم خود را در جلسات غیرعلنی و با رأی استمزاجی به گوش دولت و رئیس مجلس رسانده بودند. آنها که از تصمیم اصلاح نرخ بنزین بی‌اطلاع بودند، در اعتراض به این تصمیم سران قوا، اقدام به استعفا و امضای طرح استیضاح علی لاریجانی و حسن روحانی کردند.

از استعفای نمایندگان تا طرح استیضاح لاریجانی و روحانی
کد خبر: 362141
|
۱۳۹۸/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با تصمیم سران قوا قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و این تصمیم از بامداد روز جمعه 24 آبان 1398 عملیاتی شد. نمایندگان مجلس از همان ساعات اولیه افزایش نرخ بنزین در پی خنثی کردن این تصمیم بودند. آنها که تاکنون چندین مرتبه با افزایش و سهمیه‌بندی نرخ بنزین مخالفت کرده بودند، طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی را برای کاهش نرخ این سوخت تهیه دیدند و برخی نمایندگان از حوزه انتخابیه خود به صورت تلفنی این طرح را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ،‌ با آغاز جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و پخش صحبت‌های رهبر انقلاب در جلسه درس خارج فقه، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند طرح‌های خود برای کاهش نرخ بنزین را مسکوت بگذارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز یکشنبه 26 آبان 1398 فرمودند : «قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم، یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشسته‌اند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفته‌اند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.»

بعد از بیانات رهبر انقلاب اگرچه انتقادات نسبت به افزایش نرخ بنزین در مجلس فروکش کرد، اما اعتراضات به عملکرد علی لاریجانی رئیس مجلس رو به فزونی رفت و برخی از اصولگرایان مجلس با سردمداری مجتبی ذوالنوری به دنبال استیضاح رئیس قوه مقننه هستند.

به گفته محمدحواد ابطحی، طرح استیضاح لاریجانی 30 تا 40 امضا دار د. در حالی که شنیده‌های خبرنگار اعتمادآنلاین در راهروهای پارلمان از 25 امضای نمایندگان پای این طرح حکایت دارد. ابطحی در مورد چرایی طرح استیضاح علی لاریجانی گفته است: «ما معتقدیم آقای لاریجانی حرف خودش را زده نه حرف مجلس را و رهبری هم درست می‌گویند. لاریجانی باید حرف مجلس را منعکس کند نه حرف خودش را. او نمی‌تواند به نام مجلس تصمیم بگیرد. مجلس تاکنون 2 بار با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده است و آقای لاریجانی در جلسه سران نظر خودش را داده نه نظر مجلس را.»

اعتراض اصولگرایان تنها به عملکرد علی لاریجانی ختم نشد و آنها بار دیگر طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را هم دنبال می‌کنند که همین موارد شائبه انتخاباتی بودن این اقدامات را افزایش می‌دهد.

برخی نمایندگان هم در پی استعفا از نمایندگی مجلس هستند، چون مجلس را در رأس امور نمی‌دانند و از تصمیم یک‌نفره علی لاریجانی به نام مجلس انتقاد دارند.

روز یکشنبه محمود صادقی در میان خبرنگاران پارلمانی حضور پیدا کرد و از استعفای خود در جلسه عصر همان روز خبر داد ، اما استعفا نکرد و در توضیح این اقدام خود به خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: «با توجه به شرایط، استعفا را به صلاح ندیدم.» علاوه بر او نمایندگانی از جمله محمدجواد ابطحی و جاسمی نماینده کرمانشاه آماده استعفا از نمایندگی مجلس بودند.

این در حالی است که قسیم عثمانی نماینده بوکان در جلسه عصر همان روز بعد از نطق میان دستور خود استعفایش را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کرد و گفته است: «قیمت همه چیز به قیمت بنزین وابسته است و وقتی ما راجع به این موضوع مهم کاره‌ای نیستیم و رئیس مجلس شورای اسلامی به جای ما تصمیم می‌گیرد، پس چه لزومی دارد اینجا حضور داشته باشیم؟ خود رئیس به جلسه سران سه قوا برود و تصمیم بگیرد، ما نقشی نداریم. به عنوان اعتراض استعفای خودم را به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنم تا بگویم در این تصمیم سهمی نداشتم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها