کد خبر: 373570
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۱:۲۴:۳۳
| |

حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم:

مردم نارضایتی انباشت‌شده‌ای دارند که تنها ناشی از حوادث آبان نیست

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم گفت: مردم نارضایتی انباشت‌شده‌ای دارند که تنها ناشی از حوادث آبان نیست.

مردم نارضایتی انباشت‌شده‌ای دارند که تنها ناشی از حوادث آبان نیست
کد خبر: 373570
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۱:۲۴:۳۳

اعتمادآنلاین| حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم درباره اغتشاشات اخیر گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*کمتر از 60 روز به انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی زمان باقی است اما به نظر می‌رسد که فضای سیاسی همچون سال‌های گذشته انتخاباتی نیست. اگرچه پیش از حوادث و اعتراض‌های آبان نیز فضای انتخاباتی چندان ملموس نبود اما آیا این حوادث و اعتراض‌های اخیر بر انتخابات و شکل‌گیری مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود؟

بله، قطعا اعتراض‌های آبان روی انتخابات و مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود. اگر به جامعه نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر داشته ‌باشیم، متوجه می‌شویم که نارضایتی‌های مردم طولانی‌مدت و انباشته‌ شده است. اعتراض‌های هفته پایانی آبان که با افزایش قیمت بنزین آغاز شد همچنین نوع برخورد نیروهای انتظامی و نظامی با معترضان به نوعی نیشتری بر دملی چرکین یا کبریتی بر انبار باروت بود که خشم طولانی و انباشته‌ شده مردم را به مرحله بسیار حادی رساند یا این حوادث اخیر بسیاری از کسانی که با امید، تلاش، با علاقه به کشور و مصالح مردم و نظام به دنبال اصلاحات و پیگیری فرآیند اصلاح بوده‌اند، منفعل و بعضا از انتخابات ناامید شدند. البته برخی تند و تیزتر موضع گرفتند و ناامید شدند، برخی آرام‌تر اما به هر روی نمی‌توان منکر ناامیدی شد. حوادث اخیر حتی کسانی را که انتخابات را راه اصلاح، راه مصالحه ملی و راه عبور از گذرگاه سختی که کشور با آن مواجه است، می‌دانستند، تقریبا دچار یأس کرد و مردم نیز متاثر شدند. به نظر می‌رسد کمتر کسی توانسته خود را از تاثیر حوادث اخیر با همه آنچه در گذشته رخ داده، خلاص کند.

*فارغ از حوادث و اعتراض‌های آبان که به نظر می‌رسد فروکش کرده است، چه عوامل دیگری در این ناامیدی که شما به آن اشاره دارید، دخیل بوده و هست؟

اصلاح‌طلبان البته نه با تمام‌قوا اما با بخشی از نیروهای سرشناس خود وارد میدان رقابت شده و نام‌نویسی کردند. گروهی همچنان امید داشتند که در فرآیند امور، اصلاحی صورت گیرد و معنا و هویت مجلس را به آن بازگردانند و مجلس را تاحدی به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که «مجلس در راس امور است» نزدیک کنند.


با این حال شاهد ردصلاحیت بخشی از همین گروه در هیات‌های اجرایی بودیم. گزارش‌ها حاکی از آن است که در تهران و برخی شهرهای بزرگ چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب بدون ارایه ادله قانونی ردصلاحیت شده‌اند، اگرچه جز وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران چیز دیگری از آنها دیده نشده و اگر پرونده قضایی نیز وجود دارد، عمدتا ناشی از برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی است. به نظر من اگر این شنیده‌ها از ردصلاحیت‌ها حقیقت داشته باشد، تاثیر منفی هم بر روحیه کسانی خواهد داشت که اصلاحات را دنبال می‌کردند و هم بر روحیه و مواضع کسانی که مخالف شرکت در انتخابات بودند، چراکه این ردصلاحیت‌ها مواضع آنها را که معتقد بودند حضور در انتخابات بی‌فایده است را تقویت خواهد کرد.

*به نظر شما در این بازه زمانی حاکمیت، به‌صورت عام قادر به انجام چه اقداماتی است تا انگیزه مردم برای حضور در انتخابات افزایش یابد؟

به نظر می‌رسد ضرورت دارد که در احراز صلاحیت‌ها تجدیدنظر شود، چراکه این موضوع به خودی خود می‌تواند در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد. به هر حال همین تعداد از اصلاح‌طلبان هم که در انتخابات نام‌نویسی کردند، می‌توانند وارد مجلس شوند و دست‌کم تفکری را نمایندگی کنند، ضمن اینکه باز کردن فضای انتخابات می‌تواند در روحیه مردم برای شرکت در انتخابات موثر باشد. البته فضای باز انتخاباتی و همچنین عدم سخت‌گیری در تایید صلاحیت‌ها می‌تواند پاسخی درخور باشد به کسانی که دایما شرکت در انتخابات و صندوق رای را بی‌تاثیر می‌دانند و تلاش می‌کنند مردم را برای تحریم انتخابات ترغیب ‌کنند.

*فارغ از بحث احراز صلاحیت‌ها، دولت به معنای اخص یا سایر نهادهای حاکمیتی و حتی جریان‌های سیاسی می‌توانند چه اقدامات دیگری انجام دهند که تاثیر حوادث آبان ‌ماه را روی انتخابات کم کنند و به نوعی امید و انگیزه برای کنشگری سیاسی به مردم بدهند؟

باید توجه داشته ‌باشید که تنها حوادث آبان‌ ماه نبوده که باعث کاهش امید و انگیزه مردم برای کنشگری سیاسی شده است. مردم نارضایتی انباشته و متراکمی دارند که مجموعه این نارضایتی‌ها چنین فضایی را ایجاد کرده است، بنابراین نمی‌توان تنها این بی‌انگیزگی را به حوادث آبان‌ ماه مرتبط دانست و راه‌حلی کوتاه‌مدت و یکی، دو ماهه برای بالا بردن این امید و انگیزه پیشنهاد داد. در چنین شرایطی اگر چهره‌های سیاسی متخصص، با حسن نیت و علاقه به کشور و بدون اغراض خاص در انتخابات مشارکت کنند و برای تغییر فضای سیاسی کاری انجام دهند، می‌توان در درازمدت امید را به جامعه بازگرداند. البته منظور اصلاح‌طلبان اسمی نیست، بلکه برای مشارکت اصلاح‌طلبانی مدنظر هستند که راه و رسم‌ و خط‌مشی‌شان اصلاح‌طلبی به عنوان یک خط‌مشی و رویکرد سیاسی است. برخی از این افراد اتفاقا در زمره فعالان سیاسی شناخته شده هم به حساب نمی‌آیند اما می‌توانند در فرآیند اصلاح امور با تکیه بر تخصص‌شان تاثیرگذار باشند. البته معتقدم که تمام ایرانیان باید با هر عقیده و تفکر سیاسی که به وطن‌شان علاقه دارند، در مدیریت کشور شریک باشند. ایجاد احساس مشارکت در مدیریت کشور برای تفکرات و جریان‌های مختلف سیاسی-فکری می‌تواند کمک بزرگی به حفظ انگیزه و امید جامعه باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها