کد خبر: 376368
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۵:۳۸:۵۷
| |

تاجیک :

حضور پرشور مردم برای تشییع پیکر سردار سلیمانی بهترین انتقام از آمریکا بود/ واشنگتن آینده راحتی در منطقه نخواهد داشت

نصرالله تاجیک، کارشناس مسائل بین الملل گفت: مقدمات فشار بر آمریکا بسیار زیاد شده و این کشور آینده راحتی در منطقه نخواهد داشت.

حضور پرشور مردم برای تشییع پیکر سردار سلیمانی بهترین انتقام از آمریکا بود/ واشنگتن آینده راحتی در منطقه نخواهد داشت
کد خبر: 376368
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۵:۳۸:۵۷

اعتمادآنلاین| ‌ نصرالله تاجیک، کارشناس مسائل بین الملل و سفیر اسبق ایران در اردن، درباره اقدام سپاه پاسداران در حمله به پایگاه نیرو‌های آمریکایی در عراق، گفت: حمله موشکی ایران به مقر نیروهای آمریکایی به عنوان بخشی از انتقام سختی بود که در پی شهادت سردار سلیمانی بامداد روز گذشته انجام شده است.

او افزود: این اقدام بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد به وقوع پیوست. در مقابل واشنگتن احساس می‌کند که خطوط قرمزی که برای عکس العمل تهران تعیین کرده بود، رعایت شده و دیگر نیازی به ادامه این ماجرا نیست.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: در حقیقت مسئولان کشورمان به دنبال جنگ نیستند بلکه می‌خواهند سطح تنش را مدیریت کنند تا اجازه ندهند منطقه بیش از این دچار بحران شود، بنابراین به نظر من این روش عقلایی بسیار خوب است که دو طرف عزم خود را جزم کنند تا فعلا سطح تنش را در همین حد نگه دارند، ولی این مانع از اقدام حقوقی، قضایی یا سایر اقداماتی که بعد‌ها کشورمان انجام خواهد داد، نمی شود.

تاجیک تصریح کرد: تصور می‌کنم که کشورمان باید بیشتر نیرو و توان خود را بر روی اقدام حقوقی_ بین المللی علیه اقدام جنایت کارانه ترامپ قرار دهد.

تاجیک تصریح کرد: به تدریج فشار افکار عمومی در داخل آمریکا باعث می‌شود که ترامپ بفهمد که از ترور سردار سلیمانی نتیجه‌ای نگرفته است، به علاوه وقتی تعطیلات کنگره تمام شود این بحث‌ها شروع می‌شود که ترامپ باید به کنگره آمریکا هم پاسخگو باشد. در واقع اگر این حرکت اشتباه رئیس جمهور واشنگتن را در کنار جریان استیضاح او قرار دهیم، انتخابات آتی آمریکا برای ترامپ دردسر است.

او افزود: به نظر من مجموعه اقداماتی که تاکنون انجام شده ضمن خویشتنداری، بسیار روند خوبی بوده است. در واقع مهم‌ترین اقدام بازدارنده که میخواستیم از طریق عملیات نظامی انجام دهیم این حضور پرشور مردم برای تشییع پیکر شهید سلیمانی بود که به نظر من بهترین انتقام بوده و اکنون هم در جریان است.

تاجیک ادامه داد: از منظر سیاسی قدرت نرم تولید شده حرکت مردمی برای حضور در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، اگر از حملات موشکی روز گذشته بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. به نظر من با اقدامی که انجام شد مقدمات فشار بر آمریکا بسیار زیاد شده است و این کشور آینده راحتی در منطقه نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: معتقدم اگر همین راهبرد مدیریت سطح تنش و پیگیری مطالب حقوقی، دیپلماتیک، سیاسی و استفاده از قوانین بین المللی بسیار زمینه خوبی است تا به ترامپ بفهمانیم که نه تنها از این اقدام خود نتیجه نگرفت ، بلکه آینده حضور نظامیان آن و حتی دیپلمات هایش در کشور‌های منطقه را در خطر ببیند و آرام آرام زمینه این کار فراهم شود که نفوذ و حضور خود را در کشور‌های منطقه کم کند.

در نخستین ساعات دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها